Kokoomuksessa odotetaan keskustalta paniikkireaktiota

Taloustutkimus: Keskustan tv-mainonta huonointa



Taloustutkimus tutki, miten kansalaiset suhtautuvat kolmen suurimman puolueen tv-mainontaan. Kielteisimmin suhtauduttiin keskustan John Wayne -kampanjaan ja myönteisimmin Kokoomuksen mainontaan. Keskustan mainonnan arveltiin alentavan puolueen kannatusta enemmän kuin lisäävän sitä.

Parhaimpana pidettiin kokoomuksen mainontaa. 30 % vastaajista arvioi Kokoomuksen mainonnan lisäävän sen kannatusta ja 10 % vähentävän sitä. 45 % arvelee, ettei se vaikuta kumpaankaan suuntaan. Kokoomuksen mainontaa muisti nähneensä 53 % haastatelluista.

Toiselle sijalle päätyi sosialidemokraattien mainonta. 25 % vastaajista arvelee sen lisäävän ja 17 % vähentävän puolueen kannatusta. 48 % arvelee, ettei se vaikuta kannatukseen. SDP:n mainontaa muisti nähneensä 59 % vastaajista.

Huonoimman tuloksen sai keskustan Wayne-kampanja, vaikka sen huomioarvo on korkein, 65 %. Sitä pidettiin myös tehokkaimpana, joskin puolueen kannalta väärään suuntaan. Vain 21 % vastaajista katsoo, että keskustan televisiomainonta lisää puolueen kannatusta. Peräti 32 % arvioi, että se vaikuttaa puolueen kannatukseen kielteisesti. 37 % arvelee, ettei se vaikuta lainkaan.

Puolueiden omat kannattajat suhtautuivat oman puolueensa mainontaan seuraavasti: keskustan kannattajista 45 % piti sitä kannatusta lisäävänä ja 15 % alentavana. Sosialidemokraattien kannattajista 46 % piti sitä kannatusta lisäävänä ja 6 % alentavana. Kokoomuksen kannattajista 41 % piti sitä kannatusta lisäävänä, eikä kukaan kannatusta alentavana.

Taloustutkimus haastatteli 8.-9.10. puhelimitse satunnaisotannalla 501 henkilöä.

Kokoomuksen tiedotuspäällikkö Lauri Kaira kommentoi tuoreeltaan kyselyn tulosta.
- Keskustan kannatus lähti laskuun pian sen jälkeen, kun he julkistivat marlboromies -kampanjansa. Wayne -kampanja ampui omaan nilkkaan.
- Äänestäjät ovat fiksumpia kuin kepu luulee, eivätkä he pidä siitä, että heidän älyänsä aliarvioidaan.
- Hätäpäissään keskusta yrittää varmasti korjata virhettään. Ennustan, että viikonvaihteessa saamme nähdä kepulta jättimäisen ja paljon maitotilirahaa polttavan paniikkireaktion mainonnan sektorilla, sanoo Lauri Kaira.

ILKKA AHTOKIVI
15.10.1996
Kuva: © SEPPO SAVES


OTSIKKOSIVULLE