USA:n presidenttiehdokkaat verkossa:

Lähettäisitkö tuhat taalaa Bob Dolelle?



Haluatko lähettää tuhat taalaa Bob Dolelle tai imuroida Bill Clinton -rintanappeja? Yhdysvaltain presidentinvaalien pääehdokkaiden www-sivut ovat interaktiivisuuden keidas, joilla voi täyttää kovalevynsä tai tyhjentää luottokorttinsa vaalikassaan.



Miljoonista kävijöistä huolimatta asiantuntijat eivät usko Internetin heiluttavan vaalitulosta. Verkko on hyvätuloisten valkoisten miesten temmellyskenttä, liikkuvat äänestäjät löhöävät TV:n ääressä.

Yhdysvaltain presidentinvaalikampanja käy täysillä Internetissä. Sekä Bill Clinton että Bob Dole tarjoilevat WWW-sivuillaan runsaan annoksen puheita, uutisia, mielipiteitä, henkilötietoja sekä video- ja äänileikkeitä. Oma lukunsa on sivuilta imuroitava kampanjamateriaali, jota riittää taustakuvista ja ruudunsäästäjistä rintanappien ja puskuritarrojen pohjiin. Ahkera askartelija ja imuroija saa sivuilta koottua itselleen pienen kampanjatoimiston tarpeet.

Molemmat houkuttelevat myös kannattajia ja lahjoittajia E-mailin kautta mukaan kampanjaan. Voit vaikka heti lähettää luottokortiltasi Bob Dolen vaalikassaan tuhannen taalan maksimisijoituksen.

Tarjolla on mahdollisuus sähköisen postikortin lähettämiseen ystävälle tai ikävälle naapurille. Miten olisi hymyilevä Hillary Clinton kannustavalla kampanjatekstillä? Dolen kotisivuilla kävijä voi räätälöidä sivun oman tarpeensa mukaiseksi myöhempää käyttöä varten.

762 000 käyntiä neljässä tunnissa!

Hartfordin väittelyn jälkimainingeissa kotisivuilta paljastuu vaaliväittelyn voittaja. Clinton uskaltautuu antamaan koko vaaliväittelyn sisällön tekstinä, vieläpä katsojapalautteella höystettynä. Bob Dolen sivuilla tarjotaan vain Dolen avaus- ja päätössanat. Tekstin lisäksi tosin myös ehdokkaan puheena.

Vaikka molemmat sivut ovat ammattitaitoista jälkeä, on kustannus lähes olematon. Republikaaneissa kehutaankin kampanjan kustannustehokkuutta. Dolen kampanjatoimisto sanoo sivujen laatimisen maksaneen noin 15 000 dollaria ja niiden ylläpitämisen n. 1200 dollaria kuussa. Tuhannet E-mail -postitukset kiinnostuneille äänestäjille eivät vie penniäkään posti- ja painokuluja. Hinnat ovat murto-osa verrattuna televisiomainoksiin.

Myös kävijöitä on riittänyt. Dolen kotivisuilla oli Hartfordin väittelyn innoittamana yli 762 000 käyntiä neljän tunnin aikana. Kokonaiskäyntien määrä ylittää kaksi miljoonaa.

Internet ei heiluta vaalitulosta

Vaikka Yhdysvallat onkin Internetin etulinjassa, eräät asiantuntijat ovat sitä mieltä, että Internet ei vielä ole merkittävä tekijä maan politiikassa. Merkitystä sillä on lähinnä opiskelijoiden, toimittajien ja vastaavan joukon keskuudessa. Internetissä ollaan vain siksi, että kaikki muutkin ovat siellä, Norman Ornstein washingtonilaisesta American Enterprise Institutesta sanoo.

Sama myönnetään myös puolueissa. Lähes kaikki merkittävää kampanjaa käyvät ehdokkaat ovat omilla sivuillaan, se on uusi vaalilelu. Internet ei vakavasti vaikuta äänestyskäyttäytymiseen eikä myöskään korvaa perinteisiä tapoja tavoittaa äänestäjät. Yksi syy tälle on sekin, että verkon käyttäjien valtaosa on valkoihoisia miehiä, jotka muutoinkin seuraavat politiikkaa ja ovat useinkin puolensa valinneet.

Liikkuvat äänestäjät USA:ssa kuuluvat usein alempiin tuloluokkiin, seuraavat heikoimmin uutisia, eivätkä juuri verkoissa surffaile. Heille tärkein vaalimedia on 15-30 sekunnin mainosspotit television viihdeohjelman välissä.

Perinteinen media ei pelkääkään Internetin ja verkkojulkaisujen uhkaavan asemaansa. Los Angeles Timesin julkaisija Times-Mirror Company, sai selville, että vaikka 18 miljoonaa amerikkalaista kotitaloutta omistaa tietokoneen Internet-valmiuksilla, vain kolme prosenttia on koskaan kirjoittautunut verkkoon. Ainoastaan kahdeksan prosenttia amerikkalaisista oli edes kuullut www:stä.

Internetin kampanjamerkitys USA:ssa painottuukin ehdokkaiden perustietojen esittämiseen ja etsimiseen. Tieto auttaa paitsi kilpailijoita ja lukuisaa toimittajajoukkoa, myös omaa varainhankintaa.

WWW on vaalikäytössä noussut monille vapaaehtoistyöntekijöille tärkeäksi apuvälineeksi, josta haetaan ja saadaan resursseja. Vaalisivut tarjoavat myös interaktiivisen runsauden. Varovasti voikin arvioida, että vaalit hyödyttänevät enemmän webin kehittymistä kuin päinvastoin.

Varo väärää

Presidentinvaalit netissä ovat myös suurta vitsiä, hupia ja huijausta. Pääehdokkaita ja heidän puolueitaan vedetään kunnolla, mutta älykkäästi kölin alta väärillä kotisivuilla, jotka löytyvät oikeannäköisistä osoitteista (esim. http://www.republicans.org, josta linkeillä pääsee muille sivuille).

"Wow! There's an election going on. Stay tuned, we're almost ready", sanoo banaanimies Bob Dole muutoin tyhjällä valekotisivullaan. "Voin laskea tekemäni muutokset yhdellä kädellä: tulin valituksi", toteaa Clinton vastaavalla.

Asiallista poliittista satiiria löytyy myös muista mahdollisista ja mahdottomista ehdokkaista. Kannattaa vilkaista esimerkiksi mihin Hillary Clintonin linkki johtaa.

PETE PAKARINEN
11.10.1996


OTSIKKOSIVULLE