Pääkirjoitus

Vs. Päätoimittaja Pete Pakarinen




22.11.1996



Kuluttajan voitto

Euroopan unionin komission päätös Keskon Tuko-kaupan kieltämisestä oli kuluttajien ja kilpailutalouden voitto. Yritystalouden asiantuntijat ovat jo pitkään yrittäneet osoittaa, että vain riittävä kilpailu voi johtaa yrityksen tehokkuuden ja tuottavuuden kasvuun. Laskevat hinnat taas hyödyttävät kuluttajia.

EU-komissio totesi, että ”yrityskauppa, jolla päivittäistavarakaupan alalla Suomessa toimiva Kesko hankki samalla alalla toimivan Tukon, on yhteismarkkinoille soveltumaton, eikä sitä voi hyväksyä fuusiokontrolliasetuksen perusteella”. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Kesko olisi saanut liian määräävän aseman päivittäistavarakauppamarkkinoilla.

Ostaessaan Tukon Kesko otti noin viiden miljardin markan riskin. Aika näyttää paljonko siitä realisoituu. Keskolla on nyt muutama kuukausi aikaa pienentää määräävää markkinaosuuttaan. Nyt olisi herkullisempaa olla ostajana, silllä Kesko on myymiseen pakotettu.

Kuluttajien kannalta olennaisinta on kilpailu. Erityisen olennaista tämä on pienessä maassa, jossa määrävän aseman saavuttaminen on kansainvälisille suuryrityksille suhteellisen halpaa.

Kuluttajat ovatkin nyt pelastuneet paljon suuremmalta uhalta kuin ensikädeltä on osattu arvioida. Seuraava vaihe olisi hyvin saattanut olla se, että kansainvälinen jättiläinen kuten Unilever tai tupakkateollisuutensa kanssa USA:n oikeuselimissä tuskaileva Philip Morris olisi ostanut koko Kesko-Tukon.

Mikä silloin olisi kuluttajan mahdollisuus kilpailuttaa ostovoimaansa tai yksittäisen päivittäistavarakauppiaan asema?

Siksi EU-komission päätös oli myös markkinatalouden voitto!

PETE PAKARINEN


ETUSIVULLE