Pääkirjoitus

Päätoimittaja Ilkka Ahtokivi




29.11.1996



Takkuileva tavaraliikenne

Suomen ja Venäjän välinen tavaraliikenne takkuilee jatkuvasti. Milloin suomalaisrekat saavat jonottaa vuorokausia ylimääräisiin ja tarpeettomiin tarkastuksiin, milloin taas milläkin raja-asemalla on otettu käyttöön jokin uusi maksu tai tariffi.

Tilanne aiheuttaa sekä suomalaisille että venäläisille kuljettajille - sekä luonnollisesti tavaroiden tuottajille ja vastaanottajille - tarpeetonta ja kallista haittaa. Näyttää siltä, että milloinkaan ei voi arvioida etukäteen, koska lasti on perillä ja mitä uusia veroja, lahjuksia tai muita tariffeja kulloinkin on voimassa.

Ja jos kuljettajan rahat eivät riitä uusimpiin kiristystoimenpiteisiin, ottaa Venäjän tulli kylmästi koko miljoonien markkojen arvoisen kaluston takavarikkoon.

Venäläiset korkeat virkamiehet voivat sopia mitä tahansa, mutta raja-asemilla näyttää vallitsevan toisenlainen komento. Eivätkä siinä näytä auttavan Suomen liikenneministerin vetoomuksetkaan.Tariffit ja säännöt tuntuvat vaihtelevan raja-asemasta ja tullimiehestä riippuen.

AKT:n boikotti oli siten varsin perusteltu toimenpide. Sitäpaitsi myöskään venäläiset kuljettajat eivät pidä vallitsevasta tilanteesta. He ilmaisivat tukensa AKT:n boikotille ja Luoteis-Venäjän kuorma-autonkuljettajien liitto kehotti kuljettajia 10. joulukuuta maanlaajuiseen protestiin tulliselvityksistä johtuvia kohtuuttoman pitkiä odotusaikoja vastaan.

Tilanne asettaa myös jokseenkin outoon valoon Suomen markkinoinnin porttina Venäjälle.

Ellei rajaliikennettä saada toimimaan kansainvälisesti hyväksyttyjen pelisääntöjen mukaan, Suomen ja Euroopan unionin olisi aika ottaa asia esille aikaisempaa pontevammin Venäjän hallituksen kanssa.

ILKKA AHTOKIVI


ETUSIVULLE