Niinistön mukaan Suomi on EMU-kunnossa määräaikaan mennessäNiinistö: EMU normaalissa lainsäätämisjärjestyksessäKokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Sauli Niinistön mukaan EMU-ratkaisu ei vaadi perustuslainsäätämisjärjestystä. Euroopan komission Suomen edustuston EMU-konferenssissa puhuneen Niinistön mukaan normaali lainsäätämisjärjestys on riittävä.
Niinistön mukaan taloutemme kehitysnäkymät näyttävät suhteellisen hyviltä ja hän ennustaa, että Suomi täyttää EMU-kriteerit määräaikaan mennessä.
EMU-kriteerit eivät sanele talouspolitiikkaaNiinistön mukaan Suomi on muiltakin osin tilanteessa, jossa EMU-kriteerit eivät sanele Suomen talouspoliittisia ratkaisuja. Vain valtiontalouden tila aiheuttaa rajoituksia Suomen finanssipolitiikalle.- Näyttää myös siltä, että julkisen talouden velan määrä alittaa 60 prosentin lähentymiskriteerin niin tänä kuin ensi vuonnakin. - Kun on lisäksi tiedossa, että inflaatiota, korkotasoa ja valuuttakursseja koskevat lähentymiskriteerit ovat täyttymässä, näyttävät muodolliset edellytykset Suomen osallistumiselle EU talous- ja rahaliiton kolmenteen vaiheeseen olemassa, totesi Niinistö.
Myös muiden EU-maiden EMU-prosessi on edistynyt odotettua nopeammin, mutta seuraavat kaksi vuotta näyttävät onko komission EMU-optimismi realistista.
Suomen takia EMU ei viivästyLopullinen päätös EMU:n kolmanteen vaiheeseen siirtymisestä tehdään Dublinin huippukokouksessa vuonna 1998. Tuleva Eurooppa-neuvoston päätös on kuitenkin pitkälle muodollisuus, sillä päivämäärästä sovittiin samalla kokoonpanolla jo viime vuonna Madridissa. Kolmas vaihe siis alkaa 1.1.1999.- Talous- ja rahaliiton perustamissuunnitelmasta sovittiin ennenkuin olimme edes EU-jäsenyyttä hakeneetkaan. Siitä huolimatta EMU:sta ei ole tulossa suomalaisille vieras rakenne.
Suomi jätti EU-jäsenyyshakemuksensa maaliskuussa 1992 ja jäseneksi pääsimme 1995 alusta. Näin ollen Suomella on ollut aikaa valmistautua EMU-jäsenyyteen kaksi ja puoli vuotta.
Kriteereistä ei periksiSuomalaisessa poliittisessa keskustelussa EMU:ta on moitittu jäykäksi ja joustamattomaksi. Niinistön mukaan tämä arvostelu unohtaa Niinistön mielestä suunnitelmaan jätetyn laajan joustovaran.- Hankkeessa on mukan 15 EU-maata, joissa asuu lähes 400 miljoonaa ihmistä ja jonka kokonaistuotanto on yhtä suuri kuin Yhdysvaltojen. Tämän mittaluokan hanketta ei voida toteuttaa niin, että pelisääntöjä kuviteltaisiin voitavan muuttaa vallitsevien tilanteiden mukaan.
- Keskeisissä asioissa Maastrichtin sopimuksen peräänantamattomuus: rahanarvo pidetään vakaana kaikissa olosuhteissa.
Poikkeamiakin sallitaanMaastrichtin sopimuksella ei pyritty lyömään lukkoon kaikkia EMU:n yksityiskohtia, vaan se päätettiin jättää myöhempään harkintaan ja toteuttaviksi ns. toisen asteen lainsäädännöllä.- On tärkeätä huomata, että tällä lainsäädännöllä ei voida lisätä tai vähentää jäsenvaltioiden velvoitteita tai oikeuksia. - Tämä on pidettävä mielessä mm. vakautussopimusta ajateltaessa. Kaikki jäsenvaltiot ovat sitoutuneet noudattamaan tiukkaa budjettikuria.
- On todettu, että poikkeamia budjettikuriin, jos ne ovat perusteltuja, tarvitaan. Yhtenä esimerkkinä on usein käytetty Suomen talouden syöksykierrettä 90-luvun alussa.
Ei perustuslainsäätämisjärjestystäHallitus ilmoitti jo kesäkuussa 1995, että EMU-jäsenyydestä annettavan esityksen ja tiedonannon yhteydessä, selostetaan myös lainsäädännön uudistamista.- Taloudellisesti Suomi tulee olemaan valmis EMU-jäsenyyteen. Tulemme täyttämään kaikki lähentymiskriteerit mitä suurimmalla varmuudella. - Suhtaudun työttömyyden vähenemiseen yhä toiveikkaasti. Jättäytymällä EMU:n ulkopuolelle ongelmaan ei ole löydettävissä missään nimessä sen nopeampaa apua.
- Oikeudellisesti Maastrichtin sopimuksen nojalla meillä on oikeus osallistua EMU:n kolmanteen vaiheeseen jos ja kun täytämme lähentymisehdot. Tästä näkökulmasta pelottelu, että Euroopan kovaa ydintä havittelevat maat haluaisivat jättää Suomen EMU:n ulkopuolelle, on täysin perusteeton, painotti Niinistö.
ILKKA AHTOKIVI |
OTSIKKOSIVULLE