Eurovaaliehdokkaat ulkona InternetistäHalvin vaalimedia ei kiinnostaInternet on EU-vaalien unohdettu media. Maailman verkottuneimmassa maassa olematon kontaktihinta ja kymmenien tuhansien äänten potentiaali kiinnostaa vain murto-osaa ehdokkaista. Kotisivujen valtaosa on passiivisia ilmoitustauluja ja ehdokkaiden henkilökohtainen läsnäolo puuttuu verkosta lähes tyystin. - 207 ehdokkaasta vain 83:lla on oma kotisivunsa, näiden lisäksi kuudellatoista on pelkkä sähköpostiosoite. Valtaosa ehdokkaista on tyystin Internetin ulkopuolella, laskee projektisihteeri Ville Tenhunen. Kotisivuista leijonanosa on puolueiden laatimia kaavamaisia esittely-haastatteluja tai pahimmillaan esimerkiksi eduskunnan harmaita curriculum vitae -tyyppisiä luottamustoimiluetteloita. Monista puuttuu jopa mahdollisuus palautteen antamiseen, kun edes ehdokkaan sähköpostiosoite ei ole näkyvillä.
Vaalit kiinnostavat nettikäyttäjiäVille Tenhunen järjestää Neuro-96 projektisihteerinä EU-vaalien nuorisoversiota Internetissä ja on projektiin liittyen kerännyt Allianssin palvelimelle tiedot kaikista eurovaaliehdokkaista kotisivulinkkeineen. Kesäkuun loppupuolelta alkaen käytössä ollut kone on saanut kymmeniätuhansia yhteydenottoja ja noin satatuhatta hakua. Päivittäinen virta on parituhatta kontaktia päivässä.- Ihmiset myös viipyvät vaalisivuilla, tähdentää Tenhunen. Hänen mukaansa Internet on tavoittanut politiikalle jonkin verran uutta kohderyhmää. Myös Neuron saama palaute on ollut positiivista: ihmiset pitävät mahdollisuudesta verrata eri puolueiden ehdokkaita.
Ehdokkaiden oma panostus Internetiin ei saa Tenhuselta kiitosta. Hänen mukaansa ehdokkaat vasta harjoittelevat. Itse ehdokas taas näyttää vain harvoin osallistuvan esimerkiksi omien kotisivujensa tekoon ja ylläpitoon. Paine niiden perustamiseen näyttää tulleen vaaliorganisaatiolta. Www-sivut ovat usein passiivisia, ne ovat kuin ilmoitustauluja. Tenhusen mukaan on myös verkon monia ulottuvuuksia jätetty käyttämättä, kuten keskustelualueet, joita luetaan paljon, mutta keskustelijoita on vähän. Mahdollisuuksista huolimatta asiasta keskusteleminen on vähäistä. IRC:täkään ei vielä ole kokeiltu vaalimielessä, Neuro-projektin harkinnassa se tosin on.
Kontaktimäärät pysyvät piilossaLähetin sähköpostitse kyselyn kymmenelle oman kotisivun kautta mainostavalle eri puolueiden eurovaaliehdokkaalle. Massatuotantokotisivuja ei ollut mukana, joten valikoin miniotokseksi jo sellaisia, jotka olivat tiedostaneet Internetin merkityksen. Aikaa vastaamiseen oli yksi vuorokausi. Tässä ajassa kuusi ehdokasta ehti lähettää vastauksensa.
Huolimatta tekniikan mahdollisuuksista ehdokkaat eivät joko tiedä tai halua paljastaa Internetin kautta saamiaan kontaktimääriä. Ehdokkaat korostavatkin mieluummin verkon kautta luomaansa mielikuvaa.
Varsinkin tuntemattomampien ehdokkaiden kotisivut näyttävät keräävän varsin nihkeästi yleisöä. Runsaimmin verkkokontakteja kertoo saaneensa kampanjaansa lähes yksinomaan verkossa käyvä nuorsuomalaisten Jyrki J.J. Kasvi. Tuttu nimi kaikille politiikka-aiheisia uutisryhmiä seuraaville. Kotisivujen ja uutisryhmien avulla hän laskee saaneensa 3000 kontaktia.
Halpaa vaalityötäInternetin vähäinen käyttö hämmästyttää sikälikin, että sen kustannukset ovat parhaimmillaan lähes olemattomat.- Minulla on mitättömät resurssit käydä vaalikampanjaa. Internetin merkitys on siis kampanjassani suuri, toteaa Katajamäki. - Nettikontakti on käytännössä ilmainen, korostaa Kasvi, jonka mukaan verkon tasa-arvoisuus on vallankumouksellista. - Rahan voimalla voi saada itselleen hieman näyttävämmät www-sivut, ja mainoksen serveri-hakupalvelun etusivulle, mutta siihen se sitten jääkin. Ehdokkaat ovat paljon tasavertaisemmassa asemassa kuin perinteisissä medioissa.
Useita eduskuntavaalikampanjoita käynyt kokoomuksen ex-kansanedustaja Anna-Kaarina Louvo (nuors.) kehuu niinikään Internetin edullisuutta. Kontaktihinta on hänen mukaansa huomattavasti pienempi kuin kaikilla hänen aiemmissa vaaleissa käyttämillään medioilla.
Vuorovaikutuksen teoria ja käytäntöEhdokkaat Marjo Matikainen-Kallströmistä Jyrki J.J. Kasviin korostavat Internetin vuorovaikutteisuutta. Ville Tenhunen huomauttaakin, että vaikka nimet ovatkin esillä, niin kontaktin ottaminen koneen välityksellä on tavallaan anonyymimpää ja siten helpompaa kuin henkilökohtainen vuorovaikutus.- Ehdokkaalle on paljon helpompi lähettää sähköpostia kuin tarttua esimerkiksi puhelimeen. Olenkin saanut vastata kymmeniin sähköpostitse saamiini kysymyksiin ja kommentteihin, sanoo Kasvi. Käytännössä vuorovaikutus jää useimmilla ehdokkailla vain oman sähköpostiosoitteen tai palautelomakkeen tarjoamiseksi. Ehdokkaista Anna-Kaarina Louvo tarjosi mielipidekyselyn työelämän joustoista, johon oli vastannut tiistaihin mennessä vastannut kaikkiaan 29 kävijää.
Netiketti on armotonNetiketin kautta voi myös mainontayrityksille käydä huonosti, muistuttaa Tenhunen. Ovelakin spammaaminen, esimerkiksi vaalimainosten levittäminen uutisryhmiin, huomataan ja megajulkisuuden sijasta tuloksena on negajulkisuutta. Esimerkiksi Kasvin uutisryhmässä esittämä keskustelunavaus tyyliin: ”En haluaisi spammata, mutta voisiko ryhmässä arvioida vaalimainontaa?”, sai heti vastauksia, että johan sinä spammasit.- Internet on voi olla myös tukala paikka, jos ei ole tottunut verkossa vallitsevaan kulttuuriin, huomauttaa puolestaan Kasvi. Politiikka herättää tunteita, ja tunteisiin vetoava keskustelu eskaloituu verkossa helposti fleimaamiseksi.
Ainoa maksetulla mainoksella netissä ilmoittava ehdokas Anna-Kaarina Louvo sanoo saamaansa palautetta mielenkiintoiseksi.
Jos keskustelua provosoi, siihen on paras myös osallistua. Eurovaalien kaikki ehdokkaat ja yhteydet heidän kotisivuilleen löydät Neuro-96 projektin hakemistosta.
PETE PAKARINEN |
OTSIKKOSIVULLE