Työeläkemaksujen korotuspaineet pienenevät:

Työeläkeuudistus etenee sopuisasti



Työeläkejärjestelmän yli 30-vuotisen historian suurin uudistus etenee sopuisasti. Hallitus on yksimielinen peruslinjoista, yksityiskohtia hiotaan vielä sosiaali- ja terveysministeriössä. Myös työmarkkinaosapuolet sopuilevat uudistuksessa tavalla, joka ennakoi ehdotusten pikaista läpimenoa. Uudistuksen myötä TEL-maksujen korotuspaineet pienenevät.


Työeläkejärjestelmä on yli 30-vuotisen historiansa suurimman muutoksen edessä. Uudistettavana on sekä työeläkelaitosten hallinto että sijoitustoiminnan periaatteet.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on jo päättänyt työeläkeuudistuksen päälinjoista. Hallituslähteiden mukaan uudistus etenee kivuttomasti ja esitys on määrä saada eduskunnan hyväksymäksi vielä tämän vuoden kuluessa. Viimeinen elementti uudistukseen saatiin keskiviikkona, kun toimitusjohtaja Kari Puron työryhmä jätti raporttinsa ministeri Sinikka Mönkäreelle (sd.).

Parempaa tuottoa

Työeläkeyhtiöiden sijoitustoimintaa pohtinut työryhmä ehdottaa mm. työeläkeyhtiöiden vakavaraisuuden kasvattamista, toimintapääomavaatimusten ajanmukaistamista, takaisinlainauksen ehtojen muuttamista markkinaehtoisemmiksi sekä ulkomaisia sijoituksia koskevien rajoitusten lieventämistä.

Työeläkevarojen sijoittaminen on tällä hetkellä käynyt ongelmalliseksi. Työeläkeyhtiöiden nykyiset tuotto- ja turvaavuusvaatimukset täyttäviä sijoituskohteita ei valtion joukkovelkakirjalainojen ulkopuolella juuri ole. Niiden osuuden jatkuva kasvattaminen yksipuolistaa liiaksi työeläkeyhtiöiden sijoitusten rakennetta, toteaa työryhmä.

Ehdotusten mukaan on tarkoitus kasvattaa osakesijoitusten sekä muiden aiempaa riskipitoisempien sijoituskohteiden osuutta. Pitkällä aikavälillä riskipitoisemmat sijoitukset ja eritoten osakesijoittaminen tuovat paremman tuoton.

Vakavaraisuutta kasvatetaan

Riskisijoitusten lisääminen edellyttää kuitenkin työeläkelaitosten vakavaraisuuden vahvistamista. Työeläkevaroja on jo kaikkiaan lähes 200 miljardia markkaa. Siihen verrattuna eläkeyhtiöiden toimintapääomat ovat nyt mitättömän pieniä.

Toimintapääoman vähimmäisvaatimus on tällä hetkellä 0,4 prosenttia vastuuvelasta. Ehdotuksen mukaan se kymmenkertaistuisi eli nousisi neljään prosenttiin.

Luontevin tapa vakavaraisuuden kasvattamiseen on käyttää siihen sijoitustoiminnan tuottoja, toteaa Puron työryhmä. Mallin mukaan työeläkevarojen tuotosta käytettäisiin kahden tai kolmen vuoden aikana osa eläkeyhtiöiden toimintapääomien vahvistamiseen.

Puron ehdotuksiin kuuluu myös työeläkevakuutuksen korkojärjestelmän uusiminen, jolla katkaistaan nykyinen koron ja vakuutusmaksun riippuvuus ja toisaalta suojataan rahastoja inflaatiolta. Sijoitustoiminnan vähimmäistuoton määräävän laskuperustekoron alennus ei näin enää nosta työeläkemaksua.

Korotuspaineet pienenevät

Paremmat tuotot vähentävät myös maksunkorotuspaineita. Laskelman mukaan työeläkemaksu nousisi nykyjärjestelmän jatkuessa 22,9 prosenttiin nykyisestä 21,1 prosentista vuoteen 2000 mennessä. Uusi järjestelmä vähentäisi korotuspainetta 0,7 prosenttiyksiköllä, jolloin TEL-maksu jäisi 22,2 prosenttiin.

Kokonaisuudessaan neuvotteluryhmä arvioi tekemiensä ehdotusten merkitsevät työeläkelaitosten riskinkantokyvyn paranemista ja sijoitustoiminnan muuttumista kaikilta osin markkinaehtoisemmaksi.

Periaate koskee myös TEL-takaisinlainausta. Siinä sovellettava korkokanta muuttuisi nykyistä markkinaehtoisemmaksi. Tämä yhdessä parantuneen vakavaraisuuden kanssa lisää työeläkeyhtiöiden mahdollisuuksia pienen ja keskisuuren yritystoiminnan rahoitukseen.

Työmarkkinaosapuolet vahvistavat asemiaan

Sijoitustoiminnan uudistukseen nivoutuu kansanedustaja Matti Louekosken selvitys työeläkelaitosten hallinnon uudistamisesta. Hallitus katsookin, että Louekosken ehdotus eläkevakuutusyhtiön varojen omistuksesta yhdistetään samaan hallituksen esitykseen Puron työryhmän esitysten kanssa.

Louekosken selvityksen taustalla on ollut huoli eläkevarojen itsenäisestä hallinnosta ja sijoittamisesta. Esityksen mukaan työeläkeyhtiöistä annetaan erillislaki, jolla turvataan yhtiöiden itsenäinen asema. Samalla eläkeyhtiöiden sijoitustoiminta eriytetään saman ryhmän muusta sijoitustoiminnasta.

Uudistuksen myötä on lähinnä palkansaajapuolella tavoiteltu vakuutuksenottajien aseman vahvistamista työeläkeyhtiöiden hallinnossa. Esityksessä työnantajien ja työntekijöiden edustajilla olisi yhteensä ja yhtä suurina ryhminä vähintään puolet hallintoelinten koko jäsenmäärästä.

Ehdotus poikkeaa yhtiöoikeudellisista säännöksistä, sillä omistajilla ei enää ole mahdollisuutta valita hallintoneuvoston tai hallituksen enemmistöä. Poikkeusta perustellaan sillä, että eläkevakuutusosakeyhtiön toiminta käsittää lakisääteisen sosiaaliturvan hoitamisen. Lainsäädäntöjärjestyksestä jouduttaneen pyytämään perustuslakivaliokunnan lausunto.

Ei kirjoitusvirhettä

Louekosken esityksestä poiketen hallitus esittää, että toimitusjohtajan nimittämisestä tai erottamisesta määrättäisiin yhtiöjärjestyksessä eli päätöksen tekisi yhtiön hallitus. Eläke-Sammon entisen toimitusjohtajan Risto Kauston erottamisjupakasta on poikinut esitys päätöksenteosta edellytti Louekoskella 2/3 enemmistöä. Hallitus tiukensi määräenemmistöä 3/4:aan. Hallituslähteiden mukaan kyse ei ole kirjoitusvirheestä, vaikka eräs ministeri niin kuului letkauttaneen.

Uudistuksen myötä ratkeaa myös pohdinta työeläkevarojen omistuksesta. Hallituksen kantana on, että eläkevakuutusyhtiössä nettovarallisuuden voidaan kohtuusperiaatteen mukaan katsoa kuuluvan pääosin vakuutuksenottajille eli yrityksille.

PETE PAKARINEN
8.11.1996


OTSIKKOSIVULLE