Liikenneministeriö myöntää:

Suomalaisrekat kaksilla rahtikirjoilla Venäjälle




Kuva: Tielaitos
Liikenneministeriöstä myönnetään, että Suomalaisetkin ovat syyllistyneet vilppiin Venäjänliikenteessä. Kaikki rekkojen tullitarkastukset eivät ole aiheettomia, sillä kaksilla rahtikirjoilla on ajettu vastaanottajan ja huolitsijan pyytäessä. Kuorman sisältö ei TIR-kuljetuksissa aina vastaa papereiden tietoja.


Suomen ja Venäjän välinen rekkaliikenne on pysynyt viimeaikoina tiiviisti otsikoissa. Rajanylitys on usein hidasta, venäläisrekkojen kehnoa kuntoa kauhistellaan Suomessa, tulli nappaa milloin mitäkin salakuljetettavaa vodkasta uhanalaisiin eläimiin jne. Otsikoita riittää ja aiheesta keskustellaan korkealla tasolla EU:n liikennekomissaarista ja maiden liikenneministereistä alkaen.

Yleinen kuva on, että nimenomaan venäläiset hankaloittavat liikennöintiä ja että suomalaiset olisivat aina kiistoissa puhtain eväin. Tämä on väärinkäsitys.

Liikenneministeriön ylijohtaja Harri Cavèn vahvistaa huhut, joiden mukaan suomalaisia kuljetuksia liikkuu kaksilla rahtikirjoilla..

- Kyllä näitä juttuja on ollut. Pakko se on myöntää, Cavèn sanoo.

Papereissa voi siis lukea vaikka ohrasuurimoita ja kontti on lastattu videonauhureilla. Tullit ovat arvatenkin erisuuruisia.

- On kuitenkin väärin syyttää suomalaisia liikennöitsijöitä. Kaksilla rahtikirjoilla ajetaan siitä syystä, että tavaran lähettäjä ja vastaanottaja ovat näin halunneet menetellä, hän lisää.

Rekkakuski on ainoa syytön

Syyttävän sormen voi osoittaa lähettäjien ja vastaanottajien lisäksi huolitsijoihin. Vain rekkakuskit ja liikennöitsijät ovat syyttömiä.

Lähettäjissä on varmasti myös niitä suomalaisia, jotka ovat toimineet vastaanottajan toivomalla tavalla, eli epärehellisesti. On myös syytä pitää mielessä, että suomalaiset liikennöitsijät ajavat myös paljon muiden kuin suomalaisten lähettämiä kuljetuksia.

- TIR-kuljetukset on sinetöity, eikä niitä liikennöitsijä avata. Myös TIR-kuljetuksissa on ilmennyt ongelmia, Harri Cavèn sanoo.

Suurin syy toimia epärehellisellä tavalla on vastaanottajan intressi välttää tulli- ja muita maksuja sekä veroja. Cavèn ei usko, että syy olisi esimerkiksi se, että kaksilla rahtikirjoilla haluttaisiin välttää kuljetuksen ryöstämisen vaaraa.

Venäjän tulli ei siis ole liikkeellä kiusantekomielessä. Rekkaliikenteessä on ongelmia. Niin kauan kun epärehellisyyttä esiintyy näin laajassa mittakaavassa on syytä olettaa, että rajanylitys on hidasta, myös niille joilla on puhtaat jauhot pussissa.

MAX MICKELSSON
11.7.1997


TALOUS -SIVULLE