Kansalaisjärjestöt venyttelevät verkkoetiikan rajoja:

Sähköpostikampanja painostaa päättäjiä



Maan ystävät ja Luonto-Liitto ovat käynnistäneet sähköpostikampanjan, jonka tavoitteena on kohentaa Suomen ilmastopolitiikkaa. Järjestöt kehottavat lähettämään päättäjille postikortteja sekä sähköpostia, joissa vaaditaan toimia kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ydinvoimaa lisäämättä.


Postikortteja saavat kauppa- ja teollisuusministeri Antti Kalliomäki, liikenneministeri Matti Aura ja UPM-Kymmenen toimitusjohtaja Juha Niemelä. Suurin osa Suomen kasvihuonekaasujen päästöistä syntyy näiden ministerien toimialoilta. UMP-Kymmene on korttikampanjan kohteena siksi, että se on Suomen suurin sähkön ja energian käyttäjä, ja siten merkittävä syy Suomen korkeisiin päästöihin.

Internet-kampanjan tueksi on Kaapelisolmussa sijaitseville Maan ystävien kotisivuille tehty kolme lomaketta, joiden avulla voi lähettää Antti Kalliomäelle, Matti Auralle ja Juha Niemelälle sähköpostiviestin.

Netiketti saa väistyä

Sähköpostiviestien lähettäminen valmiilla lomakkeilla tähän tapaan rikkoo netikettiä. Lomakkeissa on valmis teksti ja niihin voi lisätä oman kommenttinsa. Ensimmäisen viestin jälkeen ei valmisviesteillä kuitenkaan ole saajilleen minkäänlaista informaatioarvoa.

Käytännössä painostus kulkee sähköpostihäirinnän rajoilla, jollaista Internet-yhteisössä perinteisesti vastustetaan.

Matti Auran ja Juha Niemelän sihteereiden kautta saatujen kommenttien perusteella viestit eivät ainakaan toistaiseksi ole häirinneet kohteittensa sähkopostirauhaa. Keskiviikkoiltapäivään mennessä sähköpostiviestejä oli Niemelälle saapunut kymmenkunta ja postikortteja kolminkertainen määrä.

Operaattori sivullisena

Kaapelisolmua ylläpitävän osuuskunta Katto-Menyn johtaja Mikael Böök sanoo itse olevansa sähköpostipainostuksen veteraani jo 1980-luvun lopulta. Painostusryhmät ovat pitkään käyttäneet myös sähköpostitse välitettyjä vetoomuksia.

- Joissakin tapauksissa se on hyvinkin perusteltua. Böök viittaa Amnesty Internationaaliin, jolle tällainen toiminta on tärkeää.

Böök katsoo, ettei hän itse voi kuitenkaan operaattorina ottaa kantaa toimintaan. Jos sähköpostien määrä äityy häiritseviin mittoihin, on vastaanottajien Böökin mukaan syytä olla yhteydessä suoraan kampanjan järjestäjiin.

Böök kokee itsensä sivulliseksi postikorttikampanjan suhteen. Hänen mielestään kampanja ei ole ristiriidassa netiketin kanssa.

Böök, joka itsekin on kansalaisvaikuttamisen veteraani, vertaa kampanjaa perinteisiin postikorttikampanjoihin.

- Luulen, että se voisi olla fiksumpi ja näkyvämpi tapa.

- Jos taas on ministeri tai johtaja suuressa organisaatiossa, niin täytyy varautua siihen, että on ihmisryhmiä, jotka harjoittavat painostustoimintaa.

PETE PAKARINEN
11.4.1997


POLITIIKKA -SIVULLE