Tshekkipanimo taistelee Budvarin puolesta



Taistelu Budweiser -tavaramerkin käyttöoikeuksista jättiläismaisen yhdysvaltalaispanimpon Anheuser Buschin ja tshekkipanimo Czech Budejovicky Budvarin välillä jatkuu.


Tshekkiläiset aikovat tuoda markkinoille uuden vahvan Bud-merkkisen oluen. Tshekkipanimo Budvar suunnittelee 7,2 prosenttisen oluen markkinointia maihin, joissa sillä on oikeus Budweiser-tavaramerkkiin.

Tshekit pitävät seitsemän vuosisadan mittaista Budvar-olutperinnettään kansallisomaisuutena. Yhdysvaltalaisten Budweiser on heidän mielestään heikko jäljitelmä alkuperäisestä oluesta. Bud-olut on kulkeutunut Yhdysvaltoihin saksalaisten siirtolaisten mukana.

Anheuser Busch on maailman suurin panimo ja markkinoi Budweiseriaan muun muassa Saksassa merkillä B. Tshekkipanimo Budvar haluaisi markkinoida Saksassa omaa oluttaan merkillä Bud. Saksan markkinat ovat kuitenkin ongelmalliset, koska markkinoilla on jo (Bitburger) Bit -merkkinen olut. Budin on katsottu muistuttavan liikaa Bitiä.

Anheuser Busch olisi halunnut Budvarin osakkaaksi

Anheuser Busch halusi ostaa osia Tshekin valtion omistamasta Budvarista, mutta yrityksen ja tsekkihallituksen neuvottelut katkesivat viime vuonna. Neuvotteluiden katkeamisen jälkeen molemmat yritykset ovat jatkaneet taistelua oikeuksiensa puolesta.

Tshekkipanimolla on vaikeuksia myös kotimaassa, sillä hallitus on harkinnut Budvarin yritysjohdon vaihtamista. Tshekin maatalousministeriön mukaan Budvarin yksityistämisen pitäisi edetä tavaramerkkitaistelusta huolimatta.

Oikeudenkäynti menossa myös Suomessa

Tällä hetkellä muun muassa Suomessa on menossa oikeudenkäynti Budweiser-nimen käyttöoikeuksista. Anheuser Buschin politiikkaan kuuluu oikeusjutun nostaminen tsekkipanimoa vastaan kaikissa maissa, joissa yritykset toimivat, kerrotaan Alkosta.

Alko myy Suomessa ainoastaan amerikkalaista Budweiseria, jota tuo maahan Oy Sinebrychoff Ab.

FF-IA
4.7.1997


AJASSA -SIVULLE