Heinonen: Tietoyhteiskunnassa estettävä sosiaalinen jako



- Tavat kouluttaa ja oppia muuttuvat lähivuosikymmeninä perusteellisemmin kuin kolmena viime vuosisatana, jolloin koulutus ja oppiminen pohjautuivat kirjoitettuun tekstiin ja oppikirjoihin, arvioi opetusministeri Olli-Pekka Heinonen perjantaina Hämeenlinnassa.


- Tietoyhteiskuntakeskustelu on kääntymässä teknologiasta sen sosiaalisiin, psykologisiin, kulttuurisiin ja yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Oleellista on sisältö: kansalaisen kyky käyttää tietoa ja muuttaa se tietämykseksi. Ihmisten on voitava hallita tietoa - ei toisin päin. - Vaikka tiedostoja on yhä helpompi kerätä, käsitellä ja yhdistellä, tietorekistereillä yms. ei saa tunkeutua kansalaisten yksityisyyteen, painotti Heinonen.

- Teknologian myötä myös sosiaalisten etujen ja kustannusten tasapaino muuttuu, häviäjien ja voittajien pakka sekoittuu, työpaikkoja luodaan ja menetetään. Myönteisimmillään tietoliikenneyhteydet voivat lisätä ihmisten välistä vuoropuhelua ja vuorovaikutusta, pahimmillaan eristää heitä toisistaan.

- Uuden teknologian käytöstä on aiheellista keskustella poliittisella tasolla, jotta teknologiasta voidaan poimia hyödyt mutta ehkäistä haittoja.

- Suomalainen tietoyhteiskuntamalli - johon jokaisella kansalaisella mm. koulujen ja kirjastojen tietoverkkojen kautta on mahdollisuus osallistua - sopii esimerkiksi myös kansainvälisessä vertailussa, sanoi opetusministeri Heinonen.

IA
4.4.1997


POLITIIKKA -SIVULLE