Nettiruokakaupan hakukoneisto työntää kissanruokaa



Tietokonepäätteen ääressä työskentelevää perheenäitiä ilahduttaisi mahdollisuus surfata pikapikaa nettikaupassa, tilata viikonlopun ruuat kotiin ja jatkaa päivän töitä ilman hikistä jonotusta kassajonoissa.


Mahdollisuuksia on tarjolla, mutta nopeita ne eivät ainakaan vielä ole. Uusimpana yrittäjänä Ruokamarkkinat Oy on avannut päivittäistavaroiden verkkokaupan Helsingissä ja Tampereella. Ruokamarkkinat Oy on Suomen suurin yksityisessä omistuksessa oleva päivittäistavaroiden myymäläketju.

Osoitteessa www. ruokavarasto.fi avautuu kotisivu, jossa ei tuore leipä tuoksu, eivätkä muutkaan herkut houkuttele.

Tekniseltään ratkaisultaan vielä kömpelö kotisivu ohjaa täyttämään ostoskorin ja maksamaan ne pankkipalveluiden kautta. Kotiinkuljetus maksaa pääkaupunkiseudulla 40 markkaa ja päivän lähtöjä on kolme. Jos ajankohdat eivät sovi, maksamalla 30 markkaa lisää saa ostokset kotiinsa sovittuun aikaan.

Verkkokauppojen logistiset ratkaisut ovat vielä kehittelyvaiheessa. Ruokaostoksilla törmää samaan ongelmaan kuin hakukoneistojen käytössä yleensäkin. Ilman täsmällistä tuotteen nimeä, saat ruudullesi kymmeniä tuotteita, joita et takuulla ollut hakemassa.

Ensimmäinen koehaku tuoretuotteet osasta sanalla tomaatti tuotti 10 hakutulosta, joista yksi oli tuore ulkomainen tomaatti. Muut sisälsivät tavalla toisella tomaattia: perunankuorrute, jossa oli tomaattia, tomaattimehua, papua tomaattikastikkeessa, tomaattisilliä jne. Joukkoon mitä ilmeisimmin kuulumaton oli Lotus automaattipyyhe.

Hakusanalla juustot onnistui paremmin. Kaikki olivat juustotuotteita. Hakusanalla öljy/kautta oliivi ruudulle tulostui neljä tuotenimikettä: oliivi pastakastiketta, mustia kivettömiä oliiveja, oliivipaprikatäytettä ja se haettu öljy.

Mitä laveammin etsiskelee kuten valintamyymälöissäkin käyskennellessä on tapana, sen huonommin verkkokaupassa käy.

Jos mielitekona olisi ostaa esimerkiksi piirakka tai pitsa kalatäytteellä, hakeminen on vaikeata. Tuoteryhmä piirakat ja pitsat/ kala antoi 36 hakua.

Tarjolle tuli esim. tonnikalapalaa öljyssä, amerikkalainen kurkkuviipale, akvaariokalan pääruoka, hedelmäkala ja salmiakkikala, harja ja rikkalapio, pitkävartinen, Look kalapussi, Möllerin tupla kalaöljykapseli, Popsi Tanskalainen metwursti jne. Eli kaikki mahdollisesti sanat, joista jotenkin on löydettävissä kala.

Haulla piirakka/lohi ei käynyt paljon paremmin. 14 haun joukossa kissanruokaa sun muuta, mutta sentään myös kirjolohikiusaus ja yksi lohipasteija.

Hakukoneiston käyttely edellyttää harjoittelua, tottumista, aikaa ja hermoja. Jos lähin, tuttu kauppa ei ole kovin kaukana, ostokset saattaa sittenkin tehdä nopeammin myymälässä ja kännykällähän voi soittaa taksin kaupan eteen. 70 markan kuljetusmaksulla porhaltaa jo hyvän matkaa.

Verkkokauppa on silti mitä ilmeisimmin tulevaisuutta. Se voisi kehittyessään olla hyvä apu liikuntarajoitteisille. Jotta verkon kautta tulisi tehtyä heräteostoja kuten myymälöissä, sen visuaalisuutta pitäisi kehittää. Ruokavaraston nettisivuilla ei ole edes tuotteiden kuvia, ainoastaan nimet, painomäärät ja hinnat.

Nykyisellään verkkokaupasta onkin ehkä helpointa tilata pilaantumattomia tuotteita, joita voi ostaa kerralla suuria määriä kuten WC-paperia, virvoitusjuomia jne.

MARGIT HARA
11.12.1998


TALOUS -SIVULLE