Pankin asiakkaat voivat nyt hakea apua kiistakysymyksiin pankkialan neuvontatoimistosta



Pankkinsa kanssa erimielisyyksiin joutunut asiakas tai pienyritys voi nyt hakea apua uudesta pankkialan neuvontatoimistosta.


Toimisto neuvoo mm. sopimusten tulkinnassa sekä pyrkii löytämään sovintoratkaisun pankin ja asiakkaan välisissä menettelytapoja koskeviin kiistoihin. Toimiston palvelut ovat maksuttomia.

Neuvontatoimiston perustivat Kuluttajavirasto, pankkialaa valvova Rahoitustarkastus ja Suomen Pankkiyhdistys.

Toimiston odotetaan lisäävän pankkien ja asiakkaiden välistä luottamusta. Ensimmäiset kyselyt ovat koskeneet lähinnä luottosopimuksia, mutta myös velkajärjestelyihin on haettu neuvoja.

Toimiston johtaja varatuomari Erik Sirén korosti, että toimistolla ei ole tuomiovaltaa, vaan tällaisissa tilanteissa asiakasta ohjataan hakemaan apua oikeudesta tai kuluttajavalituslautakunnalta.

- Pyrimme auttamaan sopuratkaisun syntymistä, mutta jos sitä ei ole saavutettavissa, voimme vain neuvoa asiakasta, miten hänen on edettävä, hän selvensi.

Toimisto ei myöskään lähde ennakkoon tarkastamaan asiakkaan puolesta pankin kanssa tehtävää sopimusta. Se ei myöskään anna sijoitusneuvontaa.

Euro-korkojen odotetaan tuovan kyselyitä

Sirénin mukaan vielä tässä vaiheessa on mahdoton arvioida, miten paljon kyselyitä toimisto tulee saamaan, mutta ensi alkuun toiminnan on uskottu hoituvan kahden työntekijän voimin.

Ruotsissa vastaavaa toimintaa on pyöritetty vuodesta 1994, ja viime vuonna se sai hieman yli 4 000 yhteydenottoa. Ruotsalaistoimistossa on kaikkiaan neljä työntekijää.

Siren ennakoi, että Euroopan rahaliiton EMU:n myötä yhteisiin korkoihin siirtyminen tulee tuottamaan paljon kyselyitä, vaikka hän korostikin pankkien valmistautuneen muutoksiin tuottamalla asiakkaille erilaisia oppaita ja tiedotusmateriaalia.

- Kun helibor muuttuu euroboriksi, voisi kuvitella, että kyselyitä tulee erityisesti silloin, jos uusi viitekorko sattuu olemaan vanhaa korkeampi, hän ennakoi.

Uuden toimiston tarvetta on perusteltu alan voimakkailla rakennemuutoksilla. Sen toivotaan myös vähentävän epäluuloja, joita pankkikriisi Suomeen synnytti.

Sirén korosti, että muuttuneessa tilanteessa alaa koskeva neuvonta haluttiin koota yksiin käsiin.

Ambrosius johtokunnan puheenjohtaja

Toimiston johtokuntaa vetää Oulun metropoliitta Ambrosius. Johtokunnan tehtävänä on etsiä linjauksia laajempiin kysymyksiin.

- Jos eri pankkien asiakkaat tekevät meille kyselyitä esimerkiksi samantapaisista seikoista, johtokunta voi tehdä pankeille aloitteen uuden käytännön hyväksymisestä. Näin päästään kehittämään pankkikäytäntöä, Sirén selvitti.

Johtokunta valitsi toimiston henkilökunnan ja laati toimiston ohjesäännön. Vastaisuudessa sen odotetaan kokoontuvan 1-2 kertaa vuodessa. Sirén on toiminut aiemmin asianajajana. Hänellä on myös pankkikokemusta.

Neuvontatoimiston puhelinnumero on 09-40561230 ja sen osoite on Museokatu 8 A 7.

STT-IA
11.9.1998


TALOUS -SIVULLE