Pelidemoja: Longbow 2 ja Rayman Gold



Tämän viikon pelidemoesittelyssä Longbow 2 ja Rayman Gold.


Vuoden lentosimulaattori 1996 Longbow 2:ssa pelaaja istutetaan maailman tappavimman helikopterin AH-64D Longbown puikkoihin. Täydellisessä versiossa voi valita kolmesta eri koneesta: OH-58D Kiowa tiedustelukone, kuljetuskone UH-60 Black Hawk ja "lentävä linnoitus" AH-64D Longbow.

Moninpeleistä mainittakoon Mies miestä vastaan- moodi ja yhdistelmä sinä ohjaat, kaveri ampuu. Tcp/ip, lähiverkko ja modeemipelit. Sota taitojaan voi kokeilla Panamassa ja Irakissa.

Pelin alussa selitetään aseet ja ohjaimet, sekä annetaan vinkkejä. Sen jälkeen pelaaja putkahtaa suoraan taistelu tantereelle, keskelle kolmatta maailmansotaa. Aseina on Hellfire- ja ilmasta ilmaan- ohjukset, siivissä olevat suunnattavat raketit ja 30 mm:n tykki.

Hellfire-ohjuksilla ja suunnattavilla raketeilla voi listiä tankkeja ja ajoneuvoja, ilmasta ilmaan- ohjuksilla lentäviä vihulaisia ja tykillä kaikkea mikä liikkuu.

Pelissä viholliset ovat järjestäytymässä asemiin ja pelaajan tehtävänä on tuhota mahdollisimman paljon tankkeja, ajoneuvoja ja helikoptereita.

Demossa pelaamista on helpotettu sen verran, että asetuksissa saa valittua itsensä haavoittumattomaksi joten aloittelijakin voi rauhassa harjoitella. Sillä jos ei helikopteri ole ennen ollut ajettavana, saa lentelyä todellakin harjoitella ennen kuin kone menee sinne minne sen on ajatellut menevän. Myös ammukset saa loppumattomiksi, joten tavaraa saa laittaa taivaalle koko rahan edestä.

Vaikeustasojakin on kolme erilaista. Padin omistajat pääsevät hieman helpommalla kuin näppiksellä taistelevat, mutta kunnon nautinnon saa vasta lentotikulla ja muilla asiaan kuuluvilla vempeleillä.

Maisemaa kelpaa katsella ja löytyy maastosta jopa kukkuloitakin. Korkealta katsottaessa maavoimien yksiköt näyttävät ruskeilta länteiltä, mutta lähempää katsottaessa tankit näyttävät tankeilta.

Vapaa-aikaa Longbowilla voi huoletta tappaa, eikä 29 Mt:n paketti niin kauhean suuri ole. Tiedostot Readme.txt ja Readme.doc kannattaa käydä läpi, löytyy mm. kuvia ohjaamon laitteista selitysten kera. Minimikokoonpano P133, 16 Mt. Peli kyselee DirectX 5 perään, DirectX 6 täältä.

Rayman Gold

Raajarajoitteinen, uneliaan näköinen pallosilmä... Rayman. Rayman on tavallista parempi tasohyppely, jossa voi vapaasti mennä edestakaisin, jos aiemmin käydyissä paikoissa jäi jotain tekemättä.

Raymanin "luonnolliseen" olemukseen ei kuulu pelkästään hieman outo ulkonäkö, vaan myös vieterinyrkki, jolla poistetaan matkan varrella olevat esteet ja hidasteet.

Peli ei ole teurastusta, niin kuin tasohyppelyt yleensä, joten perheen pienimmätkin voivat rauhassa pelata pelkäämättä painajaisia. 6-vuotias testipelaaja valtasi koneen parintunnin session ajaksi, joten Raymanissa on sitä jotakin.

Demon koko on 5 Mt, joka tulee kaapelia pitkin noin puolessa tunnissa. 486DX66 ja 8Mt miniminä. Toimivaan peliin tarvitset DirectX 5 tai uudemman. DirextX 6 saat tästä.

MIKA KULMALA
16.10.1998


AJASSA -SIVULLE