"Mubarak pelaa vaarallista peliä"

Egyptin fundamentalistit vyöryttävät itselleen henkistä johtajuutta



Egyptin hallitus estää islamilaisia fundamentalisteja osallistumasta vaaleihin. Mutta se sallii näiden vyöryttää hiljalleen oppiaan ylipistoissa ja kulttuurielämässä. He ovat saaneet mm. vankan jalansijan maan sensuurijärjestelmässä ja osaavat kaataa vastustajiaan tuomioistuimissa.


- Hallitus pelaa kolikon kahta puolta. Onko se viisas taktiikka jää nähtäväksi, pohtii Middle East Timesin uutispäällikkö Richard Engel.
- Anwar Sadat tuki islamisteja aika pitkään, ja he tappoivat hänet.

Monessa arabimaassa käydään hiljaista uskonsotaa islamilaisten fundamentalistien ja maallisemman vallan kannattajien kanssa. Kaikki ei näy päälle, eivätkä kaikki käytä terrorismia ja päädy maailman median otsikoihin.

Egyptissä hallitus on sulkenut islamistit pois vaaleista ja poliittisesta toiminnasta. Mutta islamistit hivuttavat itselleen järjestelmällisesti henkistä valtaa ja käyttävät siinä hyväkseen mm. riippumatonta tuomioistuinlaitosta.

Middle East Timesin uutispäällikkö Richard Engel kertoo, että näillä islamisteilla on pitkälti samat tavoitteet kuin terroristeilla. Vain keinot eroavat.

- Eräässä suhteessa militantit ja uskonnolliset ääriainekset, jotka taistelevat hallitusta vastaan, ovat saman kolikon kaksi puolta. Toinen on valinnut uskonnollisen taistelun ja toinen aseellisen taistelun eli jihadin strategian. Mutta he uskovat, että toimivat yhdessä, sanoo Engel.

- Ehkä tunnetuin väkivallattoman tien kulkijoista on sheikki Youssef El Badry. Hän käy henkilökohtaista kampanjaa ajaakseen läpi enemmän islamilaisia sääntöjä Hän näkee osansa osana kokonaisuutta, vakivallattomana tienä rakentaa Egyptistä uskonnollisempaa valtiota.

Oikeussalifundamentalisti menestyy

Sheikki Youssef El Badry on tunnettu hahmo Egyptissä. Hän vie oikeuteen kaikkea mahdollista, joka sotii fundamentalistista islamin tulkintaa vastaan. Elokuvia, kirjoja, näytelmiä, yliopistotutkijoita tai ministerin päätöksiä.

Badry oli mukana hankkeessa, jossa islamilaisen papiston Koraanin tulkintavaltaa kyseenalaistanut yliopistomies tuomittiin uskonluopioksi ja pakkoavioeroon vaimostaan. Lisäksi hän yritti peruuttaa oikeusteitse terveysministerin päätöksen, jolla naisten ympärileikkaukset kiellettiin. Sen jutun hän hävisi, mutta monet muut on voittanut.

Toisin kuin maan virallinen uskonnollinen johtaja, suurmufti Al Azharin sheikki Tantawi, El Badryn mielestä Koraani vaatii naisten ympärileikkausta.

Sensuuri ja sharia

El Badry nojaa kahteen oikeusperiaatteeseen. Ensinnäkin Egyptin lainsäädäntö nojaa periaatteessa islamilaiseen lakiin, shariaan. Käytännössä näin ei suinkaan ole muualla kuin perheoikeudessa. Mutta, jos tuomioistuimeen viedään selvästi uskonnollinen asia, tuomarit ovat niille herkkiä.

Toiseksi Egyptissä on sensuuriviranomainen. Maassa on kielletty paljon elokuvia ja kirjoja monista syistä, esimerkiksi liian seksin tai kuten Simson ja Delilah elokuvan osalta kävi, juutalaismyönteisyyden tähden. Fundamentalistit käyttävät hyväkseen näitä kahta järjestelmää kaataakseen vastustajiaan ja viedäkseen heiltä sananvapauden.

Hyvä esimerkki on tekniikka, jolla päästiin eroon papiston tulkintavaltaa kritisoineesta yliopistomiehestä: Egyptin perheoikeus on islamilaista, ja sen mukaan musliminainen ei saa olla naimisissa vääräuskoisen kanssa. Saadakseen yliopistomiehen tuomituksi vääräuskoiseksi, he väittivät hänen avioliittoaan laittomaksi.

Silloin tuomioistuimen oli pakko ottaa kantaa miehen uskoon. Ja sitä tuomioistuin harvemmin uskaltaa tehdä pyytämättä siitä ylempää lausuntoa...

Fundamentalistit antavat lausunnot

Kun uskontoa sivuava asia tulee oikeuteen, oikeus pyytää yleensä lausunnon pappiskoulutusta antavalta Al Azharin yliopistolta. Lausunnot antava islamilainen tutkimuskeskus on tiukasti fundamentalistien käsissä.
- Oikeussalifundamentalistit toimivat paljon yhteistyössä Al Azhar yliopiston kanssa, sanoo Engel.

- Se on tavattoman vaikutusvaltainen vanha instituutio Kairossa ja siellä on ryhmä, jota kutsutaan Islamilaiseksi Tutkimuskeskukseksi. Sitä johtaa kuuluisan konservatiivisen tv-saarnaajan sheikki Sharawin poika.

- Keskuksella on erittäin vaikutusvaltainen rooli julkaisutoiminnassa. Jos tahdot julkaista kirjan Egyptissä, jossa vähäisemmässäkin määrin uskonnollista, hengellistä tai joissakin tapauksessa historiallista tai jopa lääketieteellistäkin sisältöä, keskus arvioi sen.

Uskonnollinen ennakkosensuuri

- Kustantajat lähettävät sen tälle organisaatiolle hyväksyttäväksi. Se ei ole välttämättä luvallista, mutta niin he tekevät ja ellei sillä ole heidän hyväksyntäänsä, mikään painotalo ei kirjaa paina.

- Jos painotalo ei pyydä lupaa tältä keskukselta, se voi viedä julkaisun oikeuteen. He ovat tehneet sen usein ja voittaneet jutuista ylivoimaisen enemmistön. Se on hyvin tärkeä taistelu, mitä he käyvät pitääkseen huolta siitä, mitä tässä maassa sanotaan uskonnosta.

On kirjoittamaton laki, että Al Azharilla on valta painomateriaalin suhteen.
- Hallinto-oikeus teki päätöksen vuonna 1994, joka sanoi että Al Azhar on korkein auktoriteetti uskonnollisissa asioissa ja se antoi sille avoimen valtakirjan käsitellä monia asioita, antaa toimikirjat muslimipapeille jne.

"Uskonnollinen oikeisto" sensorina

Tämä kuulostaa aivan samalta kuin Yhdysvalloissa, missä uskonnollinen uusoikeisto pystyisi päättämään, mitä maassa sensuroidaan.
- Todella tämä on hyvin tarkka analyysi, he ovat vain paljon vahvempia, myöntää Engel.

- He eivät pysty pelkästään boikotoimaan elokuvaa, he voivat saada sen kielletyksi. Täällä on valtion sensuuriviranomainen, ja vaikka hän on hyvin liberaali, hän kuuntelee heitä paljon.

Väärän uskonlinjan lisäksi sensuuri iskee ilmiöihin, jotka ovat vastoin perusislamilaista moraalia.
- He eivät salli kuvia jumalasta, tai Muhammedista, tai alastomuutta tai muutakaan luonteeltaan seksuaalista, eivät kovin paljoa kansannousu-teemoja.

Hallitus pelaa kolikon kahta puolta

Egyptin hallitus on kieltänyt islamilaiset puolueet, Muslimiveljeskunnan ja vastustaa kaikin keinoin kiihkomuslimien terrorismia. Toisaalta se sallii tv-saarnaajien ja tuomiostuinfundamentalistien toiminnan. On hyvä kysymys, miksi se sallii tällaisen hitaan vyörytyksen henkisellä puolella, kun se kuitenkin - vastoin ihmisoikeusjärjestöjen kantaa - estää todellisen poliittisen toiminnan.

- Hallitus yrittää pelata kolikon kumpaakin puolta, vastaa Engel, jonka mukaan hallitus näkyy antavan henkisellä puolella periksi, niin kauan kuin todellinen kova valta pysyy sen käsissä.

- Mubarak ja Sadat ennen häntä, antoivat tilaa islamilaiselle liikkeelle, antoivat heille valtaa yliopistoissa, televisiossa ja journalismissa, mutta yrittävät ottaa vallan pois armeijan avulla.

Vaarallista peliä

- Strategiana on ilmeisesti se, että näiden annetaan päästää höyryt pois antamalla auktoriteetti henkisellä puolella, jotta voi olla varma, ettei heistä tule ongelmaa sotilaallisessa mielessä.

Mutta onko se pitemmän päälle viisas taktiikka? Pitää valta itsellään, estää islamistien osallistuminen vaaleihin, mutta antaa heidän kuitenkin saada mielipidejohtajuus ja lisää kannattajia?
- Onko se viisas taktiikka jää nähtäväksi, vastaa Engel.

- Sadat tuki islamisteja aika pitkään, ja tiedämme miten kävi, he tappoivat hänet. Mubarak pelaa taas vaarallista peliä. Mutta uskon, että Mubarak tietää sen.

LAURI KAIRA
Kairo
16.1.1997


ULKOMAAT -SIVULLE