Ruoka.Net - verkon elintarvikekauppias pelaa palvelulla



Helmikuussa aloittanut Ruoka.Net on Suomen ensimmäinen vain verkossa toimiva elintarvikekauppias. Toimitusjohtaja Timo Surma-Aho korostaa, että tarjolla on nimenomaan palvelua, ei halpatarjouksia.


Ruoka.Netin kasvu näkyy päivittäin tilausten lisääntyessä, kertoo palvelua pyörittävän Double Ace Oy:n toimitusjohtaja Timo Surma-Aho. Julkisuus on auttanut asiakkaiden löytymistä ja monet ruokaverkkoon tulleet ovat myös jääneet kanta-asiakkaiksi.

Ruoka.Netin toimitusalue ulottuu tällä hetkellä Lauttasaaresta Kulosaareen ja pohjoisessa Koskelaan. Aluelaajennuksia on odotettavissa kevään myötä.

Ruoka.Netin palvelu perustuu PC-Superstore-konserniin kuuluvan SuperWeb Oy:n kehittämään verkkokauppaohjelmistoon. Ostokset voi valita yli 7300 tuotteen listasta tuoteryhmittäin, hakusanojen tai reseptien perusteella.

Ohjelma laskee esimerkiksi paljonko valkopippuria tarvitaan kahdeksan hengen sipulikeittoon ja listaa sen muiden ainesten mukana odottamaan mahdollista siirtoa ostoskoriin. Maksuvälineiksi kelpaa Meritan Solo-pankki tilausta tehtäessä tai toimituksen yhteydessä käteinen sekä yleisimmät muovirahat.

Ruoka.Netin yhden huoneen toimistossa ohjelma kilistää kolikoita uuden tilauksen merkiksi. Ääni saa toimitusjohtajan myhäilemään - pian matriisikirjoitin raksuttaa ostoslistaa.

Myynnissä palvelua

Ruoka.Net ei kalasta ostajia tarjouksilla vaan palvelulla. Muutama viikottainen tarjous löytyy. Ja kahvia on kaikkien kauppiaiden tavoin pakko myydä alle omakustannushinnan, huokaa kauppias.

Halpamyyntiä ei kotiinkuljetuksesta kuitenkaan koskaan tule, uskoo Surma-Aho. Keräily ja kuljetus maksavat ja teettävät työtä - toisaalta varastokustannukset ja -hävikki ovat minimissään.

Tietokannan päivittäinen ylläpito vie sekin oman aikansa. Keskon tietokannasta muutetaan päivittäin satojen tuotteiden tietoja. Kausituotteita ja lyhyen elinkaaren tuotteita on elintarvikealalla paljon.

- Ruoka-Net myy nimenomaan nimenomaan keräilypalvelua, korostaa Surma-Aho. Kaupassa kulkeminen pitkän ostoslistan kanssa vie yllättävän paljon aikaa. Ruoka.Netin tekemänä asiakas maksaa vain parin kympin kuljetuspalkkion - yli viidensadan markan ostoksesta ei sitäkään.

Neljänsadan keskiostos

Viidensadan markan rajalla pyritään myös kasvattamaan tilausten kokoa. Myyjälle on taloudellisempaa kerätä yksi kunnon lasti kuin pari-kolme pienempää. Ei ihme, että toimitusjohtaja onkin tyytyväinen kun monet yritykset ovat löytäneet Ruoka.Netin palvelut. Samalla keskimääräinen ostos on noussut kolmestasadasta neljäänsataan markkaan.

Suosittuja kotiinkuljetustuotteita ovat eritoten juomat ja muu painavampi tavara. Noutotukkua hyödyntävälle palvelulle on ominaista myös tarjota tuotteita suuremmissa pakkauksissa.

Vielä toistaiseksi Ruoka.Netin työntekijät joutuvat ylittämään Itämerenkadun lähtiessään täyttämään ostoskasseja Keskon noutotukkuun. Tavoitteena on omat tilat tukun yhteyteen, jolloin keräilykin nopeutuisi. Laajennushankkeita onkin jo näköpiirissä.

Tavara on aikataulusta ja tilaushetkestä riippuen perillä muutamassa tunnissa, pikatilauksissa erikoismaksusta nopeimmillaan jopa alle tunnissa.

Ostamme kuin itsellemme

- Ostamme kuin itsellemme, korostaa Surma-Aho. Keskon noutotukun varastosta on osattava valita parhaat appelsiinit.

Asiakkaan puolesta ostava yrittäjä joutuu myös aika-ajoin ajattelemaan asiakkaan puolesta. Haluttua tavaraa ei aina ole tarjolla.

Tuotteen kriittisyydestä riippuu miten menetellään, selvittää Surma-Aho. Ellei parin kilon paahtopaistia löydy, voi puhelinsoitto asiakkaalle selvittää asian. Riisimurojen puuttuessa voi taas paketti corn-flakesia korvata asian. Ja ainahan asiakas voi kieltäytyä tarjotusta tavarasta.

Ostoskorin voi tallettaa

Asiakkaan kannalta eniten kehittämistä Ruoka.Netin palvelu vaatii tilaussivuille. Ostoslistan tekeminen ja tuotteiden löytyminen kestää helposti saman verran kuin perinteinen kaupassakäynti.

Parannuksia palveluun on suunnitteilla, vakuutta Surma-Aho. Ostosten keräystä voi nopeuttaa valitsemalla pohjaksi valmiita ostoskoreja eri tuoteryhmistä. Sitä mukaa kun perustiedot käyttäjien tavoista ja mieltymyksistä karttuvat tuodaan myös uusia koripohjia valikoimiin.

Oman toivekorinsa voi myös tehdä halutessaan julkiseksi. Parhaasta ruokaohjeesta on taas luvassa palkinto. Valmiudet chattiyhteyteen ja keskustelupalstaan ovat nekin odottamassa mahdollista tarvetta. Ruoka.Netin ympärille voi siis ajan myötä syntyä perinteistäkin verkkokulttuuria. Tavoitteena tietysti on yhtäältä ostamisen helpottuminen ja toisaalta kanta-asiakkaiden hankinta.

Kotiinkuljetus näyttää olevan vahvasti palaamassa elintarvikekauppaan. Eri tahoilta tulleet arviot antavatkin odottaa, että muutaman lähivuoden aikana lähes kymmenesosa päivittäistavarakaupasta tuodaan netin kautta tilattuna asiakkaan kotiovelle.

Kesko ja S-ryhmä ovat jo käynnistäneet omat nettikokeilunsa. Kilpailu ei Surma-Ahoa pelota, päinvastoin hän toivottaa uudet yrittäjät tarvetulleeksi. Yrittäjien myötä markkinat kasvavat ja samalla kasvaa myös alan pioneerin kakkupala.

PETE PAKARINEN
17.4.1998


TALOUS -SIVULLE