Coca-Cola aikoo tuplata myyntinsä Suomessa



Coca-Cola aikoo viidessä vuodessa kaksinkertaistaa virvoitusjuomiensa myynnin Suomessa, Coca-Cola Juomat Oy:n toimitusjohtaja Peter Cutting kertoi Helsingissä keskiviikkona.


Cuttingin mielestä kasvunvaraa on reilusti, sillä virvoitusjuomia kulutetaan Suomessa selvästi vähemmän kuin muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Esimerkiksi Virossa Coca-Colan juomien kulutus henkeä kohti on seitsemässä vuodessa kasvanut suuremmaksi kuin Suomessa yli 40 toimintavuoden aikaan, Cutting huomautti.

Yhtiö pyrkii myös kasvattamaan markkinaosuuksiaan eri tuoteryhmissä. Vuoden alusta lanseerattavan puolen litran muovisen palautuspullon uskotaan osaltaan vauhdittavan kauppaa.

Tämän vuoden tammi-marraskuussa Coca-Colan tuotteita on yhtiön mukaan myyty Suomessa 94,7 miljoonaa litraa, mikä on 8,1 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan vuotta aiemmin. Eniten eli viidenneksellä on kasvanut Coca-Cola lightin myynti.

Coca-Colan valmistuslisenssi Suomessa siirtyy vuoden alussa uudelle Coca-Cola Juomat -yhtiölle. Juomien valmistus, pullotus ja myynti siirtyvät Hartwallilta Sinebrychoffille, markkinoinnista huolehtii Coca-Cola Finland. Samalla kivennäisvesi Aquan ja virvoitusjuoma Friscon tuotemerkit siirtyvät Sinebrychoffilta Coca-Colan omistukseen.

Coca-Colan kovimman kilpailijan Pepsin valmistus taas siirtyy vuoden alusta Sinebrychoffilta Hartwallille.

Markkinatutkimuksia tekevän A.C. Nielsenin mukaan Coca-Colan osuus koko virvoitusjuomamarkkinoista oli marraskuussa 34,5 prosenttia ja Pepsin 16,5 prosenttia.

Myös Hartwall uskoo kovaan kasvuun

Myös Hartwallissa uskotaan virvoitusjuomien menekin kovaan kasvuun. Yhtiö ilmoitti keskiviikkona, että se aikoo tänä ja ensi vuonna investoida yli 200 miljoonaa markkaa virvoitusjuomatuoteryhmänsä kehittämiseen.

- Suomen virvoitusjuomakulutus on noin 50 litraa per capita, kun esimerkiksi Ruotsissa vuosikulutus on 86 litraa henkeä kohti, Tanskassa 103 litraa ja Norjassa jopa 119 litraa, toimitusjohtaja Jussi Länsiö kuvaa mahdollisuuksia.

Uuteen virvoitusjuomatuotantolinjaan, monipakkausratkaisuihin sekä uusiin pulloihin ja pakkausratkaisuihin suunnattujen investointien tarkoituksena on Hartwallin mukaan varmistaa sen asema markkinoilla tulevina vuosina.

Pepsin lisäksi Hartwallin valikoimaan siirtyy ensi vuonna Seven Up. Sen oma perinteinen Hartwallin Jaffa täyttää ensi vuonna 50 vuotta. Myös Hartwall tuo vuoden alussa myyntiin kierrätettävän puolen litran muovipullon.

Tänä vuonna virvoitusjuomien menekki on kuitenkin lähinnä kylmän kesän vuoksi laskenut viime vuodesta. Elintarviketeollisuusliiton tilaston mukaan virvoitusjuomia myytiin tammi-marraskuussa 233 miljoonaa litraa, mikä on 2,4 prosenttia vuoden takaista vähemmän.

Viime vuonna tosin kuuma kesä vastaavasti vauhditti alan myynnin kaikkien aikojen ennätykseen: koko vuoden aikana virvoitusjuomia juotiin 262,4 miljoonaa litraa. Kivennäisvesien kulutus kasvoi peräti reilulla neljänneksellä yli 45 miljoonaan litraan.

Kylmä kesä pudotti myyntiä

Juomateollisuudessa uskotaan virvoitusjuomien pikkuhiljaa valtaavan asemia perinteisiltä jano- ja ruokajuomilta eli kraanavedeltä ja maidolta sekä kahvilta.

Tänä vuonna myynti on kuitenkin ollut laskussa, lähinnä kylmän kesän vuoksi. Elintarviketeollisuusliiton tilaston mukaan virvoitusjuomia myytiin tammi-marraskuussa 233 miljoonaa litraa eli 2,4 prosenttia vuoden takaista vähemmän. Marraskuussa myynti on taas kääntynyt kasvuun.

Viime vuonna kuuma kesä vastaavasti vauhditti alan myynnin kaikkien aikojen ennätykseen: koko vuoden 1997 aikana virvoitusjuomia juotiin Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilaston mukaan 262,4 miljoonaa litraa. Vuoden 1996 kulutus oli noin 237 miljoonaa litraa.

Kovimmassa kasvussa on ollut kivennäisvesien ja sokerittomien kevytjuomien menekki. Viime vuonna kivennäisvesien kulutus kasvoi reilulla neljänneksellä yli 45 miljoonaan litraan.

STT-IA
18.12.1998


TALOUS -SIVULLE