The Incredible Machine 3



Viikon pelidemoesittelyssä The Incredible Machine 3.


Stressaantuuhan sitä ihminen vähemmälläkin jouluhäsäämisellä. Burnoutin voit ehkäistä tehokkaasti Sierran The Incredible Machine 3:lla.

TIM ei ole ihan lasten peli, vaikka siltä se ensinäkemältä vaikuttaa. Pelissä on tarkoitus ratkaista koneen esittämät tehtävät ruudulla näkyvillä esineillä. Pelaajalle ratkaistaviksi annetut pähkinät ovat tyyliltään: "ohjaa kolme marmorikuulaa kentän eripuolilla oleviin koreihin".

Pelin puzzlet ovat pitkälle päättelytehtäviä, mutta kokeilemalla eri vaihtoehtoja voi tehtävän suorittaa, koska tehtäviin on monta erilaista ratkaisua. Alkuvideo antaa hyvän kuvan siitä, mistä on oikein kysymys.

Ruudulla pelikenttä vie noin yhden kolmasosan, käytössä olevat esineet toisen kolmasosan, ja loppu jää tehtävän selitykselle. Kielitaito on eduksi, sillä tehtävät ja esineiden selostukset ovat englanniksi. Esineitä on valtava määrä ja niiden käyttö vaatii opettelua.

Valikoimista löytyy muureja, putkia, liukuhihnoja, tuulettimia, painovoiman kumoaja, vieteriukko ja nyrkki. Kaikkia tarjolla olevia esineitä ei tarvitse käyttää ja siltikin tehtävän voi suorittaa kunnialla.

Demossa pääsee harmaita aivosoluja käyttämään viidessä tehtävässä. Lisäksi professori TIM:in työpajassa pääsee itse tekemään erilaisia pähkinöitä purtavaksi.

Demoversiossa työpajan esinevalikoimaa on karsittu ja tehtävän voi rakentaa jalkapalloista, suorista- ja kulmamuurin paloista, ilmapalloista, köysistä, väkipyöristä, keinulaudoista, vieterinyrkeistä, pahvilaatikoista sekä ponnahdusladoista. Esineiden lukumäärää ei ole rajoitettu, joten kentälle voi vapaasti sijoittaa useammankin samanlaisen tavaran vaikka ihan hämyksi.

MIKA KULMALA
18.12.1998


AJASSA -SIVULLE