Arvonlisäveromuutokset arveluttavat - henkilöautoista tulisi suuret veromenetykset



Arvonlisäverojärjestelmiä pyritään sovittamaan paremmin yhteen EU-maissa. Veron palauttaminen toisesta maasta ja vähennysrajoitukset halutaan samanlaiseksi kaikissa maissa.


Valtioneuvosto kirjelmöi torstaina eduskunnalle komission direktiiviehdotuksesta, johon Suomi suhtautuu varovaisesti. Etenkin henkilöautojen ottaminen vähennysten piiriin tekisi valtion verotuloihin tuntuvan loven.

Uudet säännöt saattaisivat suurimmillaan vähentää valtion saamia verotuloja jopa 720 miljoonaa markkaa vuodessa, ja lisäisivät verohallinnon valvontakustannuksia.

Nyt Suomessa saa vähentää arvonlisäveron henkilöautosta vain, jos sitä käytetään yksinomaan ammattikäyttöön. Direktiivehdotus tekisi mahdolliseksi vähentää arvonlisäverot myös moottoripyöristä, matkailuperävaunuista, veneistä ja ilma-aluksista.

Nykyään kukin EU-maa soveltaa omia sääntöjä arvonlisäveron vähentämisestä, mikä komission mielestä vääristää sisämarkkinoita ja kilpailua.

Toinen osa pakettia koskee arvonlisäverojen palautusta. Valtiovarainministeriö arvioi, että yksinkertaistettu menettely kannustaisi yrityksiä nykyistä suuremmassa määrin hakemaan palautusta, minkä seurauksena verotuotto vähenisi hieman.

Hallitus suhtautuu tähän hankkeeseen silti myönteisesti, mutta haluaa lisäselvityksiä sen kustannuksista.

EU-komissio haluaisi uudet säännöt voimaan jo ensi vuoden alusta, mutta hallituksen mielestä aikataulu on aivan liian tiukka.

Vaatii yksimielisyyttä

Uudessa ehdotuksessa arvonlisäveron vähennysrajoitukset olisivat poikkeus, ja rajoittuisivat sellaisiin yritystoiminnan menoihin joihin liittyy yksityistä kulutusta. Ehdotuksen mukaan 50 prosentin rajoitusta sovellettaisiin henkilöautoihin, majoituspalveluihin, ruokaan, juomiin, ylellisyyteen, huveihin ja edustukseen.

Ylärajaa ei sovellettaisi hotelleihin, ravintoloihin ja muihin näitä palveluja myyviin arvonlisäverovelvollisiin.

Henkilöautoista maksettu arvonlisäveroa saisi vähentää siltä osin kun autoa käytetään verollisessa liiketoiminnassa. Jäsenmaat voisivat määrätä vähennykselle esimerkiksi 50 prosentin ylärajan, ettei niiden tarvitse valvoa kuinka paljon autoa käytetään elinkeinotoiminnassa, kuinka paljon yksityisesti.

Ylärajaa ei sovellettaisi autoihin, jotka ovat itsessään liiketoiminnan kohteina, kuten myytävät tai vuokrattavat autot, taksit ja ajo-opetusautot.

Koska kyseessä on veroihin liittyvä direktiivi, vaatii sen hyväksyminen viidentoista EU-maan yksimielisen päätöksen. Ensimmäisessä työryhmäkäsittelyssä jäsenmaiden joukosta löytyi sekä kannattajia että empijöitä.

STT-IA
18.9.1998


POLITIIKKA -SIVULLE