HPY:n koeryhmä voi ottaa puheluita vastaan verkossa surfaillessaan

Puhelinverkon ja Internetin sulautuminen etenee



Helsingin Puhelin HPY ja Siemens ovat tuoneet koekäyttöön Internetin ja puhelimen käyttöä tehostavan palvelun. Mukana olevat noin sata ihmistä saavat esimerkiksi tiedon tulevasta puhelusta ja voivat ottaa sen vastaan, kun he surffailevat verkossa.


Kaikille asiakkaille palvelu on luvassa vuoden kuluttua. Yksityisten puhelinyhtiöiden yhteistyön myötä sitä pääsevät halutessaan tarjoamaan myös muut Finnet-liiton puolensataa alueellista puhelinyhtiötä.

Uudistus perustuu Internetin ja puhelinverkon väliseen palveluporttiin.

Käyttäjäkokeilua vetävän yksikön päällikkö Risto Alander tähdensi torstaina HPY:n olevan jälleen uusien palvelujen tuottajana maailman kärkeä, sillä vastaavantyyppisiä ratkaisuja on tehty hänen tietojensa mukaan vain Yhdysvalloissa.

- Juna televerkon ja Internetin kytkennässä on lähtenyt liikkeelle. Jos tässä työssä ei ole mukana, on turha kuvitella, että puhelinoperaattorilla on tulevaisuutta, hän huomautti.

Neljä palvelua

Kokeilussa on yrityksiä, oppilaitoksia ja tavallisia koteja. He pääsevät koekäyttämään neljää palvelua.

Ensinäkin he saavat viestin sähköpostin saapumisesta, vaikka Internet-yhteys ei olisi päällä. Internetia käyttäessään he taas saavat päätteelle tiedon tulevasta puhelusta, jonka voi ottaa vastaan tai jättää vastaamatta.

Kun puhelun ottaa vastaa, Internet-siirto mahdollistaa sen, ettei Internet-yhteyttä tarvitse katkaista. Tämä edellyttää, että päätteessä on kaiuttimet.

Lisäksi kokeiluun sisältyy palvelu, jolla puhelinliittymän haltija voi aukaista www-selaimella oman liittymänsä kotisivun ja muuttaa itse liittymän toimintoja kuten soitonsiirtoja.

Palvelujen käyttöön riittää normaali puhelinliittymä ja modeemi, mutta käyttö on nopeampaa ISDN-liittymällä ja vielä kalliilla ADSL-liittymällä. Vaikka myös ISDN-liittymä mahdollistaa Internetin ja puhelimen yhtäaikaisen käytön, monet nopeuttavat surffailuaan verkossa ottamalla käyttöön molemmat linjat, jolloin puhelinta ei voi käyttää. Uudessa palvelussa tätä pulma ei synny.

Vanhimmat päätteet eivät ole tarpeeksi viisaita, vaan palveluun tarvitaan multimedialaite. Alander huomauttaa, että ne ovat jo nyt yleisesti käytössä.

Asiakas saa palveluja hoidettavaksi

Alanderin mukaan palvelun hintatasosta ei voi vielä sanoa lopullista, mutta hän tähdentää uuden tekniikan tuovan koko ajan halvempia tapoja tuottaa telepalveluja.

Hänen mukaansa pyrkimys onkin, ettei palvelu maksaisi enempää kuin nyt käytössä olevat puhelinyhtiöiden lisäpalvelut kuten puhelinvastaajapalvelu. Koska uudistukset siirtävät palveluja käyttäjien itsensä hoidettavaksi, tämänkin pitäisi näkyä hinnassa.

Alander arvioi, että ensi alkuun palvelun ottaa noin 100 000 käyttäjää ja sen jälkeen kasvukäyrän odotetaan olevan jyrkkä.

HPY:llä on nyt noin 700 000 liittymää. Tätä nykyä yhtiön paikallispuheluliikenteestä pitkälti päälle yli 10 prosenttia on Internet-yhteyksiä ja ensi vuoden loppuun mennessä osuuden odotetaan nousevan runsaaseen 30 prosenttiin.

STT-IA
18.9.1998


AJASSA -SIVULLE