Selvitys: Julkisen sektorin toiminta palvelumarkkinoilla vinouttaa alan kilpailua



Palvelualan suurimmat kilpailuhaitat liittyvät julkisen sektorin omaan palvelutuotantoon. Tämä ilmenee Keskuskauppakamarin palvelualojen neuvottelukunnan torstaina julkistamasta selvityksestä.


Julkinen sektori saa yksityisyrittäjiin verrattuna kilpailuetua mm. erilaisesta arvonlisäverokohtelusta. Kilpailua haittaa myös se, että julkisella sektorilla on joillakin aloilla omaa palvelutuotantoa, jota se ei läheskään aina kilpailuta.

Ratkaisuksi selvityksessä esitetään, että markkinoiden pelisääntöjä tulee edelleen selkeyttää ja yhdenmukaistaa, samalla kun kilpailua hallitusti lisätään.
- Kilpailuviraston rooli on tässä keskeinen, tutkimusta johtanut Turun kauppakorkeakoulun professori Antti Paasio sanoi.

Keskeinen osa-alue pelisääntöjen laatimisessa on verotus eli se, miten saadaan sama ALV- ja tuloverokohtelu yksityisille ja julkisille kilpaileville organisaatioille.

Oppilaitokset ja kolmas sektori mukaan kilpailuun

Selvityksessä kartoitettiin majoitus- ja ravitsemusalan, mainostoimistoalan, teknisen suunnittelun, terveyspalveluiden, tietojenkäsittelypalveluiden sekä tilitoimisto- ja vartiointialan kokemia kilpailuhaittoja. Eniten ongelmia havaittiin niillä aloilla, joilla julkisen vallan oma palvelutoiminta on aktiivisinta.

Kilpailua on selvityksen mukaan vääristänyt myös yleishyödyllisten yhteisöjen ja ns. kolmannen sektorin toimiminen palvelumarkkinoilla. Vero- ja lahjoitusvaroin toimivina ne voivat tuottaa palveluja subventoiduin työvoima- ja pääomakustannuksin.

Oppilaitosten kasvava tulo markkinoille aiheuttaa sekin yrityksissä ristiriitaisia tunteita. Toisaalta ymmärretään opiskelijoiden tarve saada oman alansa käytännön harjoittelua, mutta toisaalta opiskelijatyövoimaa ei pitäisi käyttää kohtuuttomasti alihintaan.

Selvityksessä kävi ilmi myös, että julkisen puolen laskentajärjestelmissä on parantamisen varaa. Siksi myös kustannusrakenteita ja hinnoittelun perusteita on vaikea vertailla.

Julkisella puolella ei osata aina ottaa huomioon esimerkiksi valtion maksamien investointien vaikutusta tuotettujen palvelujen kustannuksiin.

Kilpailuvirastossa on parhaillaan on työn alla selvitys, jossa tutkitaan julkisen vallan toimintaa markkinoilla. Yhtenä ensimmäisistä esimerkkitapauksista on ollut tielaitos, joka on nyt kokeeksi kilpailuttanut muutamia urakoitaan.

Henkilöstöpula uhkaa palvelualaa

Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden mielestä palvelualojen suurin ongelma on edelleen verokiila, joka nostaa henkilöstökuluja ja lisää siten palvelujen hintaa.

- Liian vähän on tutkittu sitä, miten hintataso vaikuttaa palvelujen kysyntään ja onko olemassa jokin tietty hintaraja, jonka ylittymisen jälkeen palvelun kysyntä romahtaa, Paasio huomautti.

Varsinkin tietojenkäsittely- ja matkatoimistoaloilla nousi esiin myös ammattitaitoisen henkilöstön puute. Selvityksessä ehdotetaankin mm. yrittäjäkoulutuksen lisäämistä.

Paasio huomautti, että palveluyritysten on jatkossa oltava myös kilpailukykyisiä palkanmaksajia, sillä väestön ikääntyessä alojen välinen kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy 5-6 vuoden sisällä täysin uudelle tasolle.

Selvityksessä esitetään myös palvelualojen kansainvälistymismahdollisuuksien selvittämistä ja erillistä, mahdollisesti EU-varoin rahoitettua projektia. Tällä edistettäisiin yhdyskuntasuunnittelua harjoittavien suomalaisyritysten pääsyä mukaan Itämeren, Barentsin ja Kuolan alueiden kehittämiseen.

STT-IA
23.10.1998


TALOUS -SIVULLE