Vuosittaisen alennuksen pitäisi olla vähintään 2 prosenttiyksikköä

Veronmaksajien keskusliitto: Työn verotusta alennettava kaikilla tulotasoilla



Veronmaksajain keskusliitto uskoo yhä, että avain työllistävään talouskasvuun on työn verotuksen keventäminen. Liitto esittää palkansaajien tuloveroasteikon alentamista vuosittain ainakin kahdella prosenttiyksiköllä.


Veronmaksajat julkisti uuden vero-ohjelmansa vuosille 2000-2003. Se on tarkoitettu lähtökohdaksi seuraavasta hallitusohjelmasta keskusteleville.

Liiton toimitusjohtajan Teemu Lehtisen mukaan veronkiristysten tie on Suomessa kuljettu nyt loppuun: ansiotulojen verotuksen keventämistä ei tule rahoittaa muuta verotusta kiristämällä.

Yrityksiin kohdistuvan verotuksen Veronmaksajat säilyttäisi nykyisellään, samoin arvonlisäverotuksen. Jotta valtion menot saadaan pidettyä kurissa, säästötalouden on liiton mukaan jatkuttava. Menoja kasvattavista uudistuksista pitää luopua.

Valtion omaisuuden myynnistä saatavia tuloja ei liiton mukaan pidä käyttää julkisten menojen paisuttamiseen, vaan ne on ohjattava velkaantumisen vähentämiseen.

Kun verotuksen kevennykset keskitetään ansiotulojen verotuksen alentamiseen, ihmiset kuluttavat nykyistä enemmän ja kulutusverojen tuotto nousee ennen pitkää. Näin verotuksen painopiste siirtyy liiton mukaan työnteon verottamisesta kulutuksen ja ympäristöhaittojen verottamiseen.

Kannustinvähennys selkeästi vain pienituloisille

Veronmaksajien perustelut ansiotulojen keventämiseksi ovat samat kuin aiemminkin. Verokevennys lisää kulutusta ja sitä kautta talouskasvua ja työllisyyttä sekä kasvattaa kulutusverojen tuottoa.

Verokevennys purkaa osaltaan veroista, tulonsiirroista ja palvelumaksuista yhteensä aiheutuvia kannustinloukkuja. Lisäksi pienenee ansiotulojen ja pääomatulojen verotuksen haitallisen suuri ero.

Veronmaksajat alentaisi ansiotulojen verotusta kaikilla tulotasoilla. Vuosittaisen alennuksen pitäisi olla vähintään kaksi prosenttiyksikköä.

Liiton mukaan valtion tuloveroasteikon alentamista tulee täydentää sairausvakuutusmaksun ja eläkkeensaajien korotetun sairausvakuutusmaksun alennuksella.

Kunnallisverotuksen ansiotulovähennystä, eli niin kutsuttua kannustinvähennystä, liitto korottaisi ja kohdistaisi sen nykyistä selkeämmin pienituloisille.

- Palkansaajien eläkevakuutusmaksuista ja työttömyysvakuutusmaksuista aiheutuvan kokonaisrasituksen nousu on estettävä, Lehtinen sanoo.

Pääoma- ja korkotulojen verotus ennallaan

Lehtisen mukaan vuonna 1993 toteutettu verouudistus kasvatti voimakkaasti pääomatulojen verotuksen ja yritysverojen tuottoa. Koska kansainvälinen verokilpailu pääomatuloissa ja yritystulojen verotuksessa on kovaa, näitä verotuksia ei Lehtisen mukaan pidä kiristää.

- Yhteisöverotuksen, pääomatulojen verotuksen ja korkotulojen lähdeverotuksen verokanta on pidettävä koko vaalikauden ajan 28 prosentissa, Lehtinen katsoo.

Etelä-Suomen, Oulun ja Lapin lääneissä on meneillään kotitalousvähennyskokeilu. Veronmaksajien mukaan kokeilu pitäisi muuttaa pysyväksi käytännöksi ja koko maata kattavaksi.

Lisäksi liitto esittää, että tuloverotuksen eläkevakuutusmaksuvähennys on säilytettävä nykyisellään. Vapaaehtoisella eläkevakuutuksella voi täydentää omatoimisesti lakisääteistä eläketurvaansa.

- Näin vapaaehtoisella eläkesäästämisellä puretaan osaltaan verovaroilla rahoitettuun eläkevakuutukseen kohdistuvaa painetta, liiton kannanotossa sanotaan.

Arvonlisäverotuksen korkea verokanta voi liiton mukaan osoittautua pulmalliseksi, jos EU toteuttaa suunnitelman siirtyä tuotteiden ja palveluiden verottamiseen niiden alkuperämaassa.

- Tämän muutoksen toteutuminen ja mahdollinen aikataulu ovat kuitenkin täysin avoimia kysymyksiä, joten lähtökohtaisesti arvonlisäveron kantaa ei pidä alentaa vuosien 2000-2003, liiton linjauksessa todetaan.

STT-IA
23.10.1998


TALOUS -SIVULLE