Sairaaloita, kouluja, vankiloita …

Julkiseen rakentamiseen yksityisellä rahalla?



Valtio selvittää mahdollisuutta rakentaa kouluja, vankiloita, sairaaloita sekä muita valtion ja kuntien hankkeita yksityisellä rahoituksella. Valtiovarainministeriössä katsotaan, että yksityisrahoitus on yksi mahdollisuus toteuttaa yhteiskunnallisesti tärkeitä investointeja, joiden rakentamista valtion budjetti ei sillä hetkellä salli.




Kyse ei ole yksityistämisestä, vaan nimenomaan projektien rakentamisesta yksityisrahoituksella. Ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa yksityisellä rahalla toteutettu julkishanke on Lahden ja Järvenpään välinen moottoritieosuus.

Finanssineuvos Pertti Valtonen kauppa- ja teollisuusministeriöstä vetää työryhmää, joka tutkii, mitä hankkeita Suomessa voitaisiin yksityisen rahan turvin toteuttaa. Valtosen mukaan kaikissa ministeriöissä on kohteita, joihin yksityisrahoitus sopii. Kyse on lähinnä sellaisista hankkeista, jotka nyt ovat pöydällä valtion kireän rahatilanteen takia.

Yksityisrahoitusmallissa julkinen investointi annetaan yksityisen yrityksen rahoitettavaksi, toteutettavaksi ja hoidettavaksi määräajaksi. Valtio tai kuntaa maksaa työn myöhemmin.

Lainsäädäntöneuvos Tytti Noras valtiovarainministeriöstä pitää rahoitusmallia hyvänä, mutta korostaa, että näin rahoitettavien hankkeiden tulee olla yhteiskuntataloudellisesti kannattavia.

- Hankkeilla tulee olla samat perustelut kuin budjetista rahoitettavilla projekteilla, Noras sanoo.

Yksityisrahoituksella voidaan Noraksen mukaan lisätä hankkeiden tehokkuutta, aikaistaa niiden toteuttamista sekä siirtää hankkeiden rakentamiseen liittyvä riski valtiolta tai kunnalta yksityiselle yhtiölle.

Elinkaariajattelu

Yksityisrahoituksen käyttö julkisissa rakennusinvestoinneissa on lisääntynyt 1980-luvulta alkaen eri puolilla maailmaa. Valtosen työryhmä oli keväällä tutustumismatkalla Englannissa, jossa yksityisrahoitus on yleistynyt tällä vuosikymmenellä.

Britit ovat yksityisrahan turvin toteuttaneet ja toteuttamassa vankiloita, teitä, paloasemia, kouluja, päiväkoteja sekä esimerkiksi atk-järjestelmiä. Yksityisrahoituksen ideana ei ole ainoastaan lykätä julkisen hankkeen maksurasitusta tuonnemmaksi, vaan myös säästää julkisia menoja.

Säästöjä koituisi mm. siitä, että yksityisrahoittaja pyrkii tekemään kohteen sangen tehokkaasti ja suunnittelemaan kohteelle myös täysaikaisen käytön, koska kohteen tehnyt yritys yleensä huolehtii määräajan kohteen ylläpidosta.

Siksi yliopistoille, kouluille ja päiväkodeille pyritään löytämään käyttöä myös viikonloppuisin ja kesäisin - tietysti julkisen sektorin kanssa tehtyjen sopimusten mukaisesti.

Osastopäällikkö Juhani Huttunen Teollisuuden ja työnantajain keskusliitosta oli mukana tutustumassa englantilaiseen käytäntöön. Huttusen mukaan julkinen sektori on Englannissa säästänyt tuntuvasti, parhaissa projekteissa jopa 60 prosenttia, käyttämällä yksityisrahoitusta.

Moottoritie luo pohjaa

Valtosen mukaan asenteet yksityisrahoitusta kohtaan ovat lientyneet huomattavasti vuoden aikana ja kiinnostus sitä kohtaan on lisääntynyt. Aiemmin vastustus on hänen mukaansa johtunut tiedon puutteesta. Ihmiset ovat sotkeneet asian yksityistämiseen.

- Kuitenkin koko ajan kyse on julkisten palvelujen tuottamisesta, hän sanoo.

Myös Tytti Noras korostaa, ettei valtio yksityisrahalla toteutetuissa hankkeissa myy kohdettaan - tietä, sairaalaa, koulua - vaan ainoastaan hallintaoikeus siirtyy tietyksi ajaksi yksityiselle yhtiölle ja siltä ajalta valtio maksaa yhtiölle palvelumaksua.

Lahden moottoritiehankkeessa tielaitos tilasi yksityiseltä Nelostie Oy:ltä tieosuutta koskevan kokonaishoitopalvelun. Nelostie vastaa moottoritieosuuden suunnittelusta, rakentamisesta ja rahoituksesta sekä ajoradan kunnossapidosta 15 vuotta. Tieosuuden valmistuttua yhtiö saa valtiolta palvelumaksua, joka perustuu liikennemääriin.

Noras korostaa, että Nelostien intresseissä on rakentaa tie mahdollisimman hyvistä materiaaleista, koska yhtiö itse on vastuussa kunnossapidosta pitkän aikaa. Lisäksi hyvin tehty tie houkuttelee lisää kulkijoita, mikä lisää projektiyhtiön saamia palvelumaksuja.

Lahden moottoritieosuuden valmistuminen etuajassa on hyvä valttikortti yksityisrahoitusta kannattaville.

Sopimukset monimutkaisia, osaamista lisättävä

Yksityisrahoitusmallissa yksi yhtiö on vastuussa valtioon päin. Siksi hankkeen pääosapuolet usein muodostavat konsortion, yhteenliittymän. Siinä voi olla mukana rahoittajia kuten eläkevakuutusyhtiö, pankki tai ulkomainen sijoittaja sekä rakennusliike.

Yksityisrahoitus vaatii selkeät sopimukset siitä, miten kohdetta on hoidettava ja milloin se siirtyy julkisen sektorin omistukseen. Sopimukset ovat usein monimutkaisia ja niihin perehtyminen edellyttää osaamisen lisäämistä niin julkisella sektorilla kuin yrityksissäkin.

Jos yksityisrahoitukseen siirrytään, valtiolla on Valtosen mukaan oltava jokin asiaa koordinoiva elin.

- Lisäksi jokaisella ministeriöllä pitää olla asiaa koskevaa osaamista, hän sanoo.

Valtosen mielestä asiassa kannattaa edetä rauhallisesti, jotta kaikki siihen liittyvä osaaminen on hallinnassa.

Emu lisää yksityisrahoituksen käyttöä?

Juhani Huttusen mukaan yksityisrahoituksen laajempi käyttö Suomessa edellyttää muutoksia lainsäädäntöön.

- Ongelmana on laaja ja kallis juridisten ja muiden asiantuntijoiden käyttö sekä tarjouskilpailuun osallistumisen kalleus, hän sanoo.

Sopimusruljanssin takia aivan pieniä hankkeita ei yksityisrahoituksella kannata toteuttaa. Noras pitää sopivina muutaman sadan miljoonan markan hankkeita. Lahden moottoritien kustannusarvio oli 1,2 miljardia markkaa.

Huttunen uskoo rahaliitto Emun lisäävän yksityisrahoituksen käyttöä. Emu asettaa rajat julkisen talouden alijäämälle ja valtion velalle.

- Yksityisrahoituksella voidaan taantumankin aikana ryhtyä mittaviin hankkeisiin ilman, että ne rasittavat julkista taloutta välittömästi, hän toteaa.

Noras valtiovarainministeriöstä taas epäilee yksityisrahoituksen kovin voimakasta kasvua.

- Joskus hankkeet on kuitenkin maksettava, hän sanoo.

Tekes aloittaa pilottihankkeet

Myös Teknologian kehittämisrahasto Tekes on kovasti kiinnostunut rahoitusmallista. Teknologia-asiantuntija Jukka Pekkasen mukaan Tekes pyrkii jo syksyn aikana löytämään halukkaita julkisia tahoja, jotka ovat valmiita kokeiluun.

Tarkoitus on lähteä liikkeelle pienistä, kymmenien miljoonien tai korkeintaan muutamien satojen miljoonien hankkeista. Pekkanenkin muistuttaa hankkeiden tarpeellisuudesta. Tarve projekteihin on oltava jo olemassa.

- On varottava sellaista hurmoshenkisyyttä, että nyt rahaa saadaan ilmaiseksi, hän sanoo.

Yksityisrahoitusmalli on hänestä sangen varteenotettava.

- Voi kysyä, onko valtion intressi omistaa rakennus vai saada sen tuottama palvelus, hän sanoo.

STT-IKK
24.7.1998


POLITIIKKA -SIVULLE