Sonera palvelujen myyjänä yrityksille selvä ykkönen

Internet-liittymä jo arkipäivää yrityksissä



Yli 90 prosentilla yli sadan hengen yrityksistä on jo Internet-liittymä. Pienistä ja keskisuurista yrityksistä se on noin 70 prosentilla.


Pk-yritykseksi lasketaan 5-249 työntekijän yritykset. Tätä pienemmistä eli mikroyrityksistä se on käytössä noin joka neljännellä.

Tiedot käyvät ilmi Taloustutkimuksen selvityksestä, jonka se teki Soneran toimeksiannosta syyskuussa.

Tutkimuksen mukaan erilaisten internet-palvelujen myyjänä yrityksille Sonera on markkinajohtaja kaikissa kokoryhmissä.

Selvin sen etumatka on yli 250 hengen yrityksissä, joista 47 prosenttia on hankkinut palvelut Soneralta. Kakkosena on HPY ja muut Finnet-yhtiöt 39 prosentilla.

Lähes joka neljäs vastaaja on hankkinut Internet-palvelut vasta tänä vuonna. Eniten sopimuksia on tänä vuonna tehty 5-19 hengen yrityksistä, mutta myös suurimmista yrityksistä hieman päälle 10 prosenttia on tehnyt sopimuksen vasta tänä vuonna. Asialla ovat olleet erityisesti teollisuusyritykset.

Pienin siivu Soneralla on Internet-palvelujen myyjänä 1-4 hengen mikroyrityksissä 32 prosentilla, mutta lyhyin etumatka sillä on kakkoseen 100-249 hengen yrityksissä.

Tässä ryhmässä Soneraa käyttää 35 prosenttia tutkituista, kun seuraavana oleva HPY ja muut Finnet-yhtiöt ovat 10 prosenttiyksikön päässä 25 prosentilla.

Mikroyritysten internet-palvelujen kakkonen Saunalahden Serveri 18 prosentilla.

Koko yritysmarkkinoista Soneralla 40 prosenttia

Interner-yritysliittymämarkkinoiden ja niihin liittyvien peruspalvelujen myynnin arvioidaan olevan hieman vaille 220 miljoonaa markkaa vuodessa.

Koko markkinaosuusvertailua vaikeuttaa Soneran mukaan se, että eri operaattoreiden saamat tuotot asiakasta kohden vaihtelevat suuresti.

Jos kaikkien liittymien tuotto asiakasta kohden eri asiakaskokoryhmissä olisi sama, Soneran markkinaosuus olisi 39 prosenttia.

Sitä seuraisivat HPY- ja muut Finnet-yhtiöt 22:lla, Saunalahden Serveri 10:llä, EUnet 9:llä ja paikalliset puhelinyhtiöt 5 prosentilla. Muille palvelutuottajille jäisi tällä olettamuksella 16 prosenttia.

Tutkimus perustuu runsaalta 500:lta eri alan yrityksen edustajalta saatuihin vastauksiin. Tutkimuksen keskimääräinen virhemarginaali on kolme prosenttia ylös- tai alaspäin.

Taloustutkimuksen toimitusjohtajan Juha Aallon mukaan nyt tehty tutkimus on kattavin ja laajin selvitys internet-liittymien ja -peruspalvelujen myynnistä, sillä alaa on tutkittu vain vähän aikaa eikä selvityksiä ole esitetty julkisuudessa.

Sonera on aiemmin sanonut hallitsevansa internet-palvelujen kokonaismarkkinoita 40 prosentin osuudella.

STT-IA
27.11.1998


TALOUS -SIVULLE