Riitit suojelivat, antoivat voimaa ja auttoivat elämässä

Naisten magia ilmentää suomalaisen kansanperinteen eksotiikkaa



Suomalaisnaisten harjoittama magia on oma lukunsa suomalaisessa - ja kansainvälisessäkin - perinteessä. Riittityyppejä on runsaasti ja ne ovat usein hyvin eksoottisia. Riitteihin perehdyttää tuore Laura Stark-Arolan väitöstutkimus. Siinä on käyty läpi 1 800 kuvausta naisten tekemistä riiteistä vuosina 1815-1966.


- Naisten elämään on ollut vaikea päästä sisälle. Magian kautta yritin saavuttaa tätä. Magia oli tavoitehakuista; se kertoi, mitä naiset halusivat saavuttaa, tutkija kertoo.

Stark-Arola sanoo suomalaisten taikojen olevan melko erilaisia kansainvälisessä mittakaavassa. Esimerkiksi "naisen väki" -käsitettä ei tutkijan mukaan löydy edes venäläisestä tai ruotsalaisesta kansanperinteestä.

Avioliitto tärkeämpi kuin hedelmällisyys

Tärkeimmät naisten tekemät riitit liittyivät avioliittoon, talon jäsenten suojeluun ja naisen valtaan talossa.
- Yllättävää oli se, että synnytys, hedelmällisyys ja reproduktio ilmenivät riiteissä aika harvoin. Yhtä paljon kuin hedelmällisyysriittejä oli myös ehkäisyriittejä, Stark-Arola sanoo.

- Lapsensaanti oli jotenkin itsestään selvää. Ihmiset eivät ilmeisesti halunneet kovin paljon lapsia.

Tutkijan mukaan nainen itse ei ollut hedelmällisyydestään huolissaan ja siksi se ei näy riiteissäkään. Sen sijaan yhteisö kiinnitti siihen huomiota.

- Suomalaisessa kulttuurissa on kollektiivisia hedelmällisyysriittejä, esimerkiksi häissä. Mutta ne ovat aika pieniä - ja ehkä vähemmän korostettuja kuin muissa kulttuureissa.

Lempeä nostettiin, jos sulhasia ei näkynyt

Laajimmin Suomessa levinnyt riitti oli niin sanottu lemmennosto-riitti. Sen tehtiin saunassa nuorelle naiselle, mikäli oli pelkona, että tämä jäisi vanhaksi piiaksi.

Jos rakkaus ei noussut suosiolla, naiset saattoivat tehdä itse aggressiivisen rakkaustaian. Taika oli käyttökelpoinen esimerkiksi silloin, jos täytyi varmistaa mahdottoman kohteen suosio.

- Nainen kutsui miehen kylään ja laittoi jonkin substanssin omasta ruumiistaan miehen kahviin. Se saattoi olla hikeä, hius tai verta, mutta yleisimmin kuukautisverta. Uskottiin, että kun mies juo kahvin, hänessä herää himo naista kohtaan.

Tähän taikaan miehetkin uskoivat. Jos mies epäili naista, hän saattoi tiputtaa kahvia lattialle ja tallata sen päälle vasemmalla kantapäällään loitsuen pahaa pois.

Eksotiikkaa synnytyksen jälkeen

Yhdeksi eksoottisimmista riiteistä Stark-Arola mainitsee vaginan kutistuksen. Tästä hän löysi vain yhdeksän kuvausta, kun yleisimmistä riiteistä oli satoja mainintoja.

Pientä määrää selittää se, että naiset tuskin halusivat puhua kutistamisesta miehille.
- Heti synnytyksen jälkeen kätilö otti kiven kiukaalta ja laittoi sen synnyttäjän vaginaan ja luki loitsun. Tarkoitus oli, että vagina kutistuisi entiselleen.

Riitin tarkoituksena oli varmistaa intohimo miehen ja naisen välille synnytyksen jälkeen. Synnytyksen jälkeisiin rituaaleihin kuului, että poikavauva nostettiin ensin naisen hameeseen ja tyttö miehen paitaan. Riitin tarkoitus oli taata lapselle puoliso.

Harvinaisempiin riitteihin kuului kuukautisten siirto miehille. Naisella oli oikeus lyödä miestä kuukautisten aikana pidettävällä paidalla ja loitsua, mikäli mies nauroi naiselle paidan takia.
- Uskottiin, että mies saisi sen jälkeen säännölliset kuukautiset, Stark-Arola sanoo.

Harmoniaa ja valtaa täytyi varmistella

Häiden jälkeen nainen teki harmoniariitit, joilla hän pyrki takaamaan hyvät suhteet mieheen. Valtariitit puolestaan tähtäsivät yksinomaan vallan varmistamiseen. Jäänne tästä näkyy nykyhäissäkin, kun puolisot leikkaavat hääkakun ja polkaisevat jalalla maata.

Myös anoppi tai muu naissuku teki riittejä epämieluisan miniäehdokkaan karkottamiseksi.
- Anoppi saattoi ottaa hautausmaalta multaa, joka oli maagisesti hyvin voimakasta. Kun tyttö tuli käymään, anoppi laittoi multaa kahviin tai alkoholiin. Juotuaan sen tyttö tuli hulluksi.

Magian päämääränä oli erottaa tyttö pojasta ja tehdä avioliitto mahdottomaksi. Jos anoppi ei onnistunut kostossaan ennen häitä, riitti tehtiin myöhemmin.

Miniä puolestaan rohkaisi itseään muuttaessaan miehensä kotiin. Kun naista alistettiin, hän luki loitsun "Minä olen suuri susi, kaikki muut lampahia".

Naisen väki suojasi susilta

Suojeluriiteissä käytettiin ns. naisen väkeä eli naisen sukupuolielintä. Yleisimmin sitä käytettiin karjan suojelussa.

Kun karja laskettiin keväällä navetasta laitumelle, talon emäntä seisoi ovenpielessä ja karja kulki hänen haarojensa alta. Näin karja sai suojan petoja vastaan.

Naisen väellä vastustettiin myös pahaa silmää. Stark-Arola kertoo etenkin kehujen olleen vaarallisia, koska ne rinnastuivat kateuteen eli pahaan silmään.

Jos siis naapuri kehui esimerkiksi lehmää tai sen lypsämän maidon runsautta, kehuun täytyi vastata välittömästi.

- Nainen nosti hameensa ylös niin, että häpy tai takapuoli näkyi. Se varmasti järkytti ihmisiä. Tulkintani mukaan tarkoitus oli kuitenkin, että naisen väki suojelisi pahalta silmältä.

Lapsia ja metsälle lähteviä miehiä suojattiin samaan tapaan. Ennen kuin lapsi vietiin kylään, äiti laittoi hänet kynnykselle ja hyppäsi lapsen ylitse. Miehen lähtiessä metsälle nainen nosti ovenpielessä jalkaansa.

Lapsia suojattiin myös kylvettämällä. Loitsumalla "Jää kotiin, älä mene kylään" haluttiin turvata lapsi ei-toivotuilta seksuaalisuhteilta vanhemmalla iällä.

STT-IA
27.11.1998


AJASSA -SIVULLE