Pelidemoja: Worms 2 ja Hercules



Tämän viikon pelidemoesittelyssä Worms 2 ja Hercules.


Worms 2 (10 Mt) on Team 17 toteuttama vuoropohjainen matopeli. Pelihahmoina käytetään hellyttävän näköisiä, vaaleanpunaisia matoja, jotka omaavat pirullisen luonteen ja tappavan aseistuksen.

Ristiriitaisia tunteita herättävä peli, joka ulkonäöltään on lähinnä lapsille tarkoitettu, mutta jonka perimmäinen tarkoitus on lahdata surutta kaverin tai tietokoneen matoset.

Täydellisessä Wormsissä voi ottaa yhteen 6 kaverin kanssa lähiverkossa tai Internetissä ja modeemilla voi harrastaa kaksintaisteluja. Harjoituksena voi tannerta täristellä myös tietokoneen kanssa.

Demossa ei tietokoneen lieroja voi nitistää, eikä useamman matofarmin kisoja järjestää, vaan sotaa voi leikkiä joko yksin kahtapuolta pelaten tai kaverin kanssa samalla ruudulla vuoronperään. Näppäimet ovat samat kummallakin pelaajalla, joten tarkkaavaisuutta tarvitaan, ettei ammuskele kaverin vuorolla.

Pelissä kummallakin pelaajalla on kolme matoa ja yhden kierroksen aikana pelataan kaikki madot läpi vuoronperään. Pelikentät on piirretty ikäänkuin taustakuviksi, mutta ammuttaessa kentästä räjähtelee palasia ja sankarit voivat liikkua kentällä hakien mahdollisimman edullista paikkaa ampua kohti kaverin hahmoja.

Kaverin voi listiä 20 eri aseella mm. bazookalla, ohjuksilla, kranaateilla ja pyssyillä. Osumatarkkuuteen vaikuttaa kentällä käyvä tuuli. Ristikkotähtäimellä tähdätään ja voima valitaan matkan ja tuulen mukaan. Harjoittelulla tästäkin pelistä selvitään kunnialla.

Siirron alussa pelaajalla on kymmenen sekuntia aikaa liikauttaa vuorossa olevaa lieroa, joten haaveiluun ei ole aikaa. Sen jälkeen pelaajalla on minuutti aikaa siirtää mato paikkaan, josta ampuu ja valita ase, sekä koittaa onneansa.

Kentällä sijaitsee valmiiksi miinoja ja voi mato ressua, jos miina lentää mato raukan lähettyville.

Osumista lähtee elinpisteitä, oli kyseessä oma tai vihollisen mato. Kun madon saa tippumaan veteen, näytetään kohtaus uudestaan raivoisien aplodien kera. Aseiden opettelussa vierähtää tunti jos toinenkin ja täydellisen pelin haltijaa hemmotellaan lukuisilla muilla aseilla ja netistä voi imuroida lähes rajattomasti uusia tappovälineitä sekä karttoja. Parasta viihdettä lähiverkoissa.

Guide.txt- tiedoston syövereistä löytyy näppäinkomennot ja aseiden käyttö-ohjeita. Käytää DirectX-5 tai uudempaa. DirectX-6 täältä. P75 Mhz (suositellaan P120 Mhz), Win 95, 16 Mb (suositellaan 32 Mb).

Hercules

Lapsille on tarjolla tällä kertaa Disneyn Hercules.

Peli seuraa elokuvan jälkiä ja demossa sandaalisankari täytyy johdattaa Cycloopin luokse ennen kuin yksisilmä hajottaa koko Theben kaupungin.

Pelatessa täytyy varoa törmäämästä Cycloopin heittelemiin rakennusten kappaleisiin ja kaupungin asukkaisiin sekä kotieläimiin, sillä Zeuksen pojan voimat heikkenevät joka törmäyksestä.

Kerättyäsi tarpeeksi kentältä rahoja saat turbotossut, joilla kirmaaminen käy sukkelammin. Herculesta ohjataan näppäimistöltä tai joystickilla. Peliä voi pelata joko 320X240 kokoruudulla tai 320X240 ikkunassa. Demo vaatii Win95:n ja peli löytyy ilman DirectX:ää tai sen kanssa täältä.

Ainakin demo on pitemmän päälle yksitoikkoinen, mutta sillä saa perheen pienimmät hetkeksi pois jaloista ja yrittää täytyy ihan tosissaan, että sankari onnistuu tehtävässään. Pakatun pelin koko on ilman DirectX:ää 4,1 Mt ja DirextX:llä 10,4 Mt.

MIKA KULMALA
30.10.1998


AJASSA -SIVULLE