Tutkijan mielestä nykyjärjestelmä turvaisi toimivuuden paremmin

Valtiosääntöuudistus ei selvennä ulkopoliittista päätöksentekoa



Ulkopoliittisen päätöksentekojärjestelmän yhtenäisyys ja toimivuus voitaisiin turvata paremmin nykymallilla kuin ehdotetulla valtiosääntöuudistuksella.


Tähän johtopäätökseen on tullut ulkoasiainneuvos, oikeustieteen tohtori Ora Meres-Wuori perjantaina julkaistussa tutkimuksessaan Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen päätöksentekojärjestelmä.

Meres-Wuori toteaa tutkimuksensa johtopäätöksissä, että kansanedustaja Paavo Nikulan (vihr) johtama Perustuslaki 2000 -komitea on pyrkinyt selkeyttämään ulkopoliittista päätöksentekoa siinä kuitenkaan onnistumatta. Virheenä on se, että komitea, kuten eduskuntakin edellisessä muutoksessa, jakaa ulkopoliittisen johtovallan tasavallan presidentin ja valtioneuvoston kesken.

Eduskunnan tulkinnan mukaan kaikki EU-asiat, mukaan lukien yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka, kuuluvat valtioneuvoston toimivaltaan. Hallitusmuodon perusteella Suomen suhteista ulkovaltoihin määrää tasavallan presidentti.

Meres-Wuoren mukaan Nikulan komitea katsoo eduskunnan tapaan EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan olevan erillään muusta ulkopolitiikasta. Meres-Wuoren mielestä yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka on kuitenkin hallitusten välistä yhteistyötä ja siten siihen liittyvät asiat osa muuta Suomen ulkopolitiikkaa.

Johtovalta murenee valvontavallaksi

Meres-Wuori huomauttaa, että Nikulan komitea on myös edelleen vähentänyt presidentin valtaoikeuksia yleensä.

- Jos presidentti halutaan pitää ulkopolitiikan todellisena johtajana, on hänellä oltava tähän myös tarvittavat edellytykset, Meres-Wuori toteaa.

Meres-Wuori arvioi, että ilman tarpeellisia välineitä presidentin aktiivinen johtovalta voi kääntyä passiiviseksi valvontavallaksi. Presidentti voisi silloin vain estää sellaiset ulkopoliittiset ratkaisut, jotka hänen käsityksensä mukaan eivät vastaa Suomen etuja, tai viivyttää niitä.

Hallitus on antamassa eduskunnalle esitystä valtiosäännön muuttamisesta Nikulan komitean esitysten pohjalta. Meres-Wuoren mukaan esitetyn järjestelmän toimivuutta erilaisissa oloissa on vaikea ennustaa.

- Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisen päätöksentekojärjestelmän yhtenäisyys ja toimivuus pitäisi kuitenkin joka tapauksessa turvata. Tämä voitaisiin saavuttaa pidättäytymällä ehdotettua enemmän nykyisessä järjestelmässä, Meres-Wuori esittää.

Toinen mahdollisuus on Meres-Wuoren mielestä edetä koko askel ja säätää ulkopoliittinen johtovalta valtioneuvostolle.

STT-IA
30.1.1998


POLITIIKKA -SIVULLE