Verkkokauppa odottaa edelleen räjähdystä



Verkkokaupasta puhuttiin koko kulunut vuosi. Räjähdystä odotellessa vähemmälle huomiolle on jäänyt, että Internetin suurvalta Suomi on verkkokaupassa pelkkä kääpiö. Verkkokauppa ottaa meillä edelleen vasta ensiaskeleitaan.


Vaikka elektronisen kaupankäynnin kasvusta on puhuttu koko vuosi, niin todellisuus on markkinahuumaa vaisumpi. Kaupankäynnin volyymi ja tarjonnan peitto tuotteiden, palveluiden ja maantieteellisen saatavuuden suhteen on vielä heikko. Tähän johtopäätökseen tuli muun muassa Tekesin julkaisema Ensi askeleet elektronisessa kaupassa -tutkimus.

Verkkokauppa toki kasvaa, mutta arviot sen määrästä ovat peräisin samasta suuresta hatusta kuin monet muutkin Internet-luvut. Yksi arvio on, että vuonna 2000 maailman verkkokaupan arvo on 2000 miljardia markkaa. Toisaalta se voi olla myös 200 miljardia.

Suomen verkkokaupan arvoksi vuonna 1998 on arvioitu vajaat sata miljoonaa markkaa. Se on karkeasti arvioituna noin kymmenesosa Ruotsin vastaavasta.

Elektronisen kaupan instituutin tutkija ja yksi Ensi askeleet elektronisessa kaupassa -tutkimuksen tekijöistä, Jukka Heikkilä ei pidä nettikaupasta kertovia lukuja järin valaisevina.

Kauppaa ei tilastoida kunnolla ja luvuiksi voidaan ilmoittaa lähes mitä tahansa. Se on kuitenkin nähtävissä, että nettikäyttäjien kärkimaa Suomi on verkkokaupan kääpiö.

Verkkokaupan buumin odotetaan alkavan milloin tahansa. Peräti 41% suomalaisista on kiinnostunut hankkimaan tuotteita ja palveluja Internetin kautta, kertoo Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistys ry:n Tietoykkönen Oy:llä teettämä ensimmäinen Elektronisen kaupankäynnin barometri.

Sen mukaan myöskään paljon puhuttu pelko verkon turvattomuudesta ei enää näyttäisi olevan kaupankäynnin esteenä ainakaan Internet-käyttäjien keskuudessa.

Varovaiset markkinat

Heikkilän mukaan yksi syy verkkokaupan hitaaseen kehitykseen löytyy markkinoiden rakenteesta. Ostajia olisi, jos tarjonta kasvaisi. Suomessa katsotaan usein asiaa niin, että lasketaan alan myynti, verkkokaupan osuus siitä ja todetaan volyymin jäävän liian pieneksi. Tältä pohjalta verkkoon ei ponnisteta.

- Koko ajattelumaailma on erilainen kun ajatellaan bisneksestä päin. Rakennetaan yhteistyökanavat partnereiden kanssa, tehdään sivujen yhtenäinen look ja layout, rakennetaan maksujärjestelyt ja tavaran kulku.

Bisneslähtöistä ajattelua edustaa esimerkiksi syksyllä Suomeen rantautunut Boxman, joka ilmoitti jo ensimmäisen viikkonsa jälkeen päässeensä miljoonaliikevaihtoon. Levykaupan hintataso, markkinointi ja yksinkertainen maksutapa nosti Suomen Boxmanin jopa ohi pohjoismaisten sisarustensa. Kauppa siis käy Suomessakin.

Eritoten levyt ja kirjat ovat löytäneet netissä markkinansa. Forrester-tutkimuslaitoksen tuore raportti (Music's Internet Era, Forrester Research, 1998) todistaa, että Internet on nousemassa yhä merkittävämmäksi musiikin kauppapaikaksi.

Viime vuonna musiikkia myytiin verkossa 50 miljoonan Yhdysvaltain dollarin arvosta, mutta jo neljän vuoden päästä myynnin uskotaan nousevan yli 4 miljardiin dollariin.

Kasvusta lähes puolet tapahtuu kadunvarsikauppojen ja perinteisten postimyyntiliikkeiden kustannuksella. Arvioiden mukaan jo lähes joka kolmas äänite myydään vuonna 2002 Internetin välityksellä.

Heikkilä myöntääkin mahdolliseksi, että ulkomaiset myyjät ottavat netin kautta paikkansa myös Suomen vähittäiskaupasta. Kauppiaiden ei tuolloin tarvitse olla edes suuria, jos ne vain netissä saavat riittävän volyymin kustannustensa kattamiseen.

Luottokortti tökkii Suomessa

Yksi verkkokaupan hidasteita ovat oletetut tai todelliset tietoturvaongelmat. Tutkimukset kertovat, että tietoturva askarruttaa montaa verkossa liikkujaa ja potentiaalista asiakasta.

Moni verkkokauppias taas sadattelee eritoten Luottokuntaa, joka on voimakkaasti varoittanut antamasta luottokortin numeroita salaamattomana kauppiaalle. Tämä on osaltaan lietsonut turhia pelkoja verkkokauppaa kohtaan.

Kun samalla Luottokunnan oman SET -salausjärjestelmän käyttöönotto on hidastellut, niin kauppiaat ovat joutuneet pohtimaan muita maksujärjestelyjä luottokortin sijaan. Näyttääkin siltä, että luottamus asiakkaaseen voittaa alaa, sillä esimerkiksi Boxman ja kirjakauppa Bokus laskuttavat asiakasta tavaroiden toimituksen yhteydessä.

Luottokorttikaupan vitkastelu on heikentänyt myös suomalaisten verkkokauppiaiden kilpailuasemaa. Suomalainen luottokortti ei netissä ole kelvannut kuin muualle maailmaan ja muualta maailmasta ei Suomessa ole pystynyt luottokortilla ostamaan.

Kovat odotukset Saksassa

Saksassa elektroninen kaupankäynti muodostaa alle prosentin saksalaisyritysten liikevaihdosta. Kasvuodotukset ovat silti sielläkin kovia.

Saksalaiset Internetiä käyttävät yritykset uskovat, että kolmen vuoden kuluessa tällä hetkellä kakkosena oleva verkkomarkkinointi syrjäyttää esteet yritysten tärkeimpänä markkinointikeinona, kertoo Tekesin Verkkokauppa ja elektroninen kaupankäynti Saksassa -raportti.

Varovaisissakin kehitysarvioissa uskotaan verkkokaupan arvon yltävän kymmeneen miljardiin D-markkaan vuonna 2000.

Myös kysynnän rakenne poikkeaa Saksassa meillekin tutuista levyistä, kirjoista ja atk-tuotteista. Saksassa markkinoita hallitsevat vaatteisiin ja kulutuselektroniikkaan erikoistuneet postimyyntiliikkeet. Lähivuosina matkailun arvioidaan nousevan tärkeimmäksi verkkokaupankäynnin kohteeksi.

Saksalaisen verkkokaupan menestystekijöiksi raportissa listattu muun muassa nopea reagointi asiakaspalautteeseen, laajat valikoimat, ruuhkattomat yhteydet ja hyvä asiakaspalvelu. Varsin yleispäteviä tekijöitä meilläkin.

PETE PAKARINEN
31.12.1998


TALOUS -SIVULLE