Kesko sähköistyy rauhallista tahtia



Sähköisen kaupankäynnin aika ei ole Keskon pääjohtajan Matti Honkalan tullut vielä, koska sen kauppamuodot ovat yhä alkeellisen kehittymättömiä ja volyymit niin pieniä, etteivät kustannukset kata kaupankäynnistä koituvia menoja.


Huolimatta teknologian suomista mahdollisuuksista sähköinen tavarakauppa on vasta jalostettu versio postimyynnistä. Uutta ja muuttunutta on tavaroiden tilaustapa.

Honkalan mukaan on odotettava jonkun aikaa, että tälle kauppamuodolle syntyy erikoistunut logistiikka. On ratkaistava, miten verkosta tilattu tuote päätyy nopeasti ja tehokkaasti kuluttajalle.

- Tämä ei suinkaan ole vielä tehokkain ja toimivin vaihtoehto, että tuotteita yritetään samalla tavalla myydä ja toimittaa kuin normaalikaupassa. Viiden tai kymmenen vuoden kuluessa on kehitetty toimintatapoja ja logistiikkaa, jota ei vielä tunneta, hän arvioi.

Honkala ennakoi, että piankin miljoonat ja sadat miljoonat osaavat ostaa Internet-yhteyksiensä kautta tavaraa. Hän ei kuitenkaan ennusta räjähdysmäistä, vaan loivaa kasvua.

Verkkokaupasta tullee vaihtoehtoinen hankintakanava. Osa päivittäistavaroista ei ehkä koskaan päädy sinne. Sähköisesti voidaan ostaa tulevaisuudessa varmaankin paljon tuotteita, jotka eivät ole herkkiä pilaantumaan, ja joiden säilyvyys ei edellytä erikoislämpötiloja.

Valtaosa päivittäistavarasta onkin pilaantumatonta, mutta myyntiarvoltaan painopiste on pilaantuvissa.
- Nythän näissä meidän harjoituksissamme ostokset ovat vielä niin minimaalisen pieniä, etteivät kustannukset kata kuluja kuin murto-osin.

Honkala yhtyy näkemyksiin, että päivittäistavaroiden myynti verkkokaupassa saattaa vastaisuudessa olla monelle ikääntyvälle tai muuten vaikeasti liikkuvalle apukeino sinnitellä kotihoidossa vähän pitempään kuin nykyoloissa.

Ikääntyvät suuret ikäluokat osaavat käyttää tietokonetta, surffata verkossa, ja ovat tottuneita kuluttamaan. Monilla on varallisuuttakin. He todennäköisesti myös vaativat kaupalta palveluita tiukemmin kuin nyt vanhuuseläkeiässä olevat ikäluokat.

Sähkönmyynti kiinnostaa

Kesko on tuonut julki halunsa myydä myös sähköä. Vielä se ei ole julkistanut, missä tai kenen yhteistyökumppanin kanssa sähkökauppaa on tarkoitus käydä. Honkalan mukaan sähköntuottajat kilpailevat voimakkaasti pienkuluttajistakin.

Siirtymät ovat olleet toistaiseksi hyvin pieniä, muutaman prosentin luokkaa. Kaupan arvona kyse on kuitenkin muutamasta miljardista markasta. Keskolaisen näkemyksen mukaan sähkönmyynti voisi olla lisäpalvelu kuluttajalle.

- Yleistäen voi kysyä, miksi sähkönmyynti töpselistä voisi olla sen kummallisempaa kuin bensanmyynti huoltoasemalla. Yhtälailla kun kaupan pihalla on bensapumppu, kauppa voisi myydä myös sähköä. Se, mistä sähkö käytännössä ostetaan on toinen juttu. Pidän tällaista kehitystä todennäköisenä muutaman vuoden kuluessa. Sähkösopimuksen tekeminen muun asioinnin yhteydessä olisi hyvin yksinkertaista.

Keskolla ei ole tarkoitus kilpailla sähköyhtiöiden kanssa energian tuottamisessa tai jakelussa. Se tarjoutuu kumppaniksi, koska sillä on markkinointiosaamista, kanta-asiakaskunta sekä kattava kauppaverkosto. Mallia vähittäiskaupan ja sähköntuottajien kumppanuudesta löytyy mm. Isosta-Britanniasta.

Pienkuluttajien sähköenergiamarkkinat ovat suuruudeltaan yli 2,5 miljardia markkaa. Suomen sähkömarkkinoita moititaan kilpailun avautumisesta huolimatta yhä monopolihenkisiksi. Sähkön tukkumarkkinoiden arvioidaan toimivan yhä suljetuissa oloissa. Näin todellisesta markkinoiden avautumisesta ei oikein voida puhua.

Keskon kiinnostus sähkömarkkinoille tulosta heräsi siitä, että se on itse "hirmuinen" sähkönkäyttäjä. Kilpailuttamalla sähköostojaan se on saanut aikaan säästöjä, joista sen asiakkaatkin voisivat hyötyä.

MARGIT HARA
4.12.1998


TALOUS -SIVULLE