Saksan demarit ottivat oppia Englannista

Kaatuuko Kohl Blairia matkien?



Saksan sosiaalidemokraatit yrittävät 16 vuoden jälkeen valtaan samoilla opeilla, millä Tony Blair voitti vaalit Englannissa - karismaattisella kansleriehdokkaalla, nuorekkaalla mainonnalla ja muutosta henkien.


Saksan sosiaalidemokraatit haastavat liittokansleri Helmut Kohlia isolla rahalla ja modernilla mainonnalla. Heillä on nyt historiallinen mahdollisuus päästä pois 16 vuoden oppositiotaipaleeltaan.

Sosiaalidemokraattien karismaattinen kansleriehdokas Gerhard Schröder henkii samaa muutosta, jolla niin Bill Clinton kuin Tony Blair nousivat valtaan. Se ei ole sattumaa.

Demarit hyödyntävät kaikin keinoin sitä, että saksalaiset ovat yksinkertaisesti vähän kyllästyneet Helmut Kohliin ja saattaisivat kokeilla vaihteeksi "jotain uutta".

Kohlin näköinen kampanja

Kahden suuren puolueen kampanjat poikkeavat toisistaan kuin yö ja päivä. Kampanjat ovat lyhyesti sanottuna kansleriehdokkaidensa näköiset.

Helmut Kohl on vanha vastuullinen valtiomies, jonka näyttöiin voidaan kirjata sellaisia asioita kuin Saksojen yhdistäminen.

Niinpä Kristillisdemokraattinen Puolue (CDU) ajaa vaaleihin perinteisesti, asiasta puhuen, kanslerinsa henkilöllä ja arvovallalla ratsastaen.

CDU:n jättijulisteissa esiintyy Kohl ja televisiomainoksissaan paikallispoliitikkoja. Mainoksissa puhutaan "Maailmanluokan Saksasta", ja kehotetaan valitsemaan "turvallisuutta eikä riskiä".

CDU puhuu perusarvoista, alkaen perheestä ja päättyen lakiin ja järjestykseen. Lisäksi kampanjassa käytetään jonkin verran ns. negatiivista mainontaa ja pelottelua. Puolue varoittaa selvin sanoin, että sosiaalidemokraatit joutuisivat hallitsemaan kommunistipuolueen PDS:n tuella. PDS on entisen Itä-Saksan valtapuolueen perillinen, jota maan länsiosissa kavahdetaan.

Schröder henkii muutosta

Sosiaalidemokraattisella haastajalla Gerhard Schröderillä ei ole näyttöjä, mutta mediakarismaa ja rahaa sitäkin enemmän. CDU on moneen otteeseen syyttänyt, että demarella on heihin verrattuna kaksinkertainen kampanjabudjetti - noin 300 miljoonaa suomen markkaa.

Sosiaalidemokraattien kampanja on saksalaistettu kopio Tony Blairin ja Bill Clintonin nuorekkaista kampanjoista. Sosiaalidemokraatit lupaavat muutosta parempaan, tarkemmin määrittelemättä, miten sen toisivat.

Teemoina on mm. työllisyys, koulutus, sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Heidän televisiomainoksissaan maalataan modernilla kameratyöllä, idealistista kuvaa hyvinvointi-Saksasta. Spiikkerinä on tunnettu tv-ääni, joka elokuvissa duppaa saksaksi Robert De Niron vuorosanat.

Sosiaalidemokraattien jättijulisteissa ei ole poliitikkoja vaan tavallisia ihmisiä ongelmineen (jotka sosialidemokraatit lupaavat ratkaista).

Julisteiden sloganit ovat sanallisesti nokkelia, ja niitä vahvistaa hyvin tehty kuvitus. Lapsiperheen kuvalla puolue julistaa, että "Saksassa on jo perheautoja, kohta myös perhepolitiikkaa". Toisessa julisteessa vanhus katselee piirongin päällä olevia perhevalokuviaan ja teksti lupaa, että "Vanhana on oikeus muuhunkin kuin kauniisiin muistoihin".

Näiden julisteiden rinnalla CDU:n teemajulisteet ovat varsin 60-lukulaisia: yhdessä luvataan turvallisuutta poliisin rintakuvan kanssa, toisessa rauhaa sotilaan rintakuvan kanssa jne. Ehdokas pidetään nuorekkaana Koska sosiaalidemokraattien kampanja lupaa uudenaikaisuutta ja muutosta, myös ehdokkaan pitää henkiä samaa loppuun asti.

Siksi puolue pitää tarkkaa huolta siitä, että heidän kansleriehdokkaansa ei väsy kesken kaiken. Lehtitietojen mukaan kampanjakiertue on organisoitu täysin eri tavalla kuin ennen.

Esiintymisten ja lehtihaastattelujen välillä Schröderille varataan paljon lepoaikaa, hotellimajoituksen sijasta hänet lennätetään kotiin aina, kun se on mahdollista. Hänellä on siten hyvä tilaisuus näyttää pirteämmältä kuin Kohl, joka joutuu hoitamaan vaalikampanjan ohella myös liittokanslerin tehtävät.

Toiseksi puolue on tehnyt selkeän valinnan: se on kiinnostuneempi mediajulkisuudesta kuin tilaisuuksiin tulevien uskollisten vakuuttamisesta.

Tilaisuudet suunnitellaan television ehdoilla: kaikista tilaisuuksista saatava tv-kuva on samanlaista. Sinisävytteisessä puhujapöntössä lukee aina "Uusi Keskusta" -tunnus, joka madaltaa porvarillisesti ajattelevien äänestäjien kynnystä äänestää demareita.

Entisinä aikoina puolueen paikallisjärjestöt organisoivat puhetilaisuudet. Ei enää. Nyt ammattilaistiimi rakentaa joka paikassa äänentoiston, valot ja esiintymislavan.

Lisäksi alueellinen lehdistö hoidetaan huolella ja sille varataan aikaa. Puolueen tiedottajat ylpeilevät sillä, että toisin kuin Kohl, heidän kansleriehdokkaansa pääsee kiertueellaan paikallis- ja maakuntalehtien etusivulle.

Kohl on osannut loppukirin

Sosiaalidemokraateilla on tällä hetkellä 3-4 prosenttiyksikön etumatka kristillisdemokraatteihin nähden. Heitä tukevat kommunistit voivat myös hyvin ylittää 5 prosentin äänikynnyksen, joten valta saattaa hyvinkin vaihtua Saksassa.

Mutta Helmut Kohl on kuitenkin taitava kampanjoija, jonka karisma saattaa purra vielä kerran.

Kristillisdemokraatit toivovat, että nyt toistuisi viime vaalien ihme. Neljä vuotta sitten he olivat kampanjan alussa tappiolla, mutta Kohl onnistui kääntämään tilanteen voitokseen. Asiantuntijoiden mukaan Kohlia auttoi, että hyvällä onnella talouden ja työllisyyden luvut kääntyivät nousuun - kansalaiset näkivät, että CDU:n politiikka toi tuloksia.

Pientä kisan kiristymistä näkyy gallupeissa nytkin. Sosiaalidemokraatit ovat alkaneet tulla hitaasti alaspäin. Keskiviikkona julkistetun tutkimuksen mukaan sosialidemokraatit olivat painuneet 42,7 prosentista 41,1 prosenttiin ja kristillisdemokraatit nousseet 35,2 prosentista 35,5 prosenttiin. Toisessa tutkimuksessa sosiaalidemokraatit putosivat 0,1 prosenttiyksikköä.

Sosiaalidemokraattien lasku voi olla seurausta kristillisdemokraattien rajusta pelottelukampanjasta, jolla he muistuttavat, että Schröder pystyisi hallitsemaan vain ja ainoastaan Itä-Saksan kommunistipuolueen perillisen SPD:n tuella.

Toisaalta muutos voi olla myös tilastovirhe, sillä kumpikin heilahdus mahtuu tutkimuksen virhemarginaalin sisään.

LAURI KAIRA
4.9.1998


ULKOMAAT -SIVULLE