Uusi ATK-mainoskenttä: Julkiset WC:t



Yhdysvaltain Ohiossa toimiva liikemieskaksikko on keksinyt sähköiselle mainosviestinnälle uuden tyyssijan: julkiset käymälät. Duon aloitteesta on ryhdytty asentamaan näyttöruutuja "luonnollisille" paikoille vessoihin.


Idean isät Kyle Mullins ja James Malcolm aikovat nousta vessamainonnan kuninkaiksi. Parivaljakko kertoo keksineensä ideansa nauttiessaan drinkkejä.

- Miehet eivät katsele ympärilleen, kun he käyttävät vessan pisoaareja. Ja siinä tilanteessa ei takuulla puhuta vieruskaverille, Mullins korostaa.

Tästä olikin lyhyt matka johtopäätökseen, jonka mukaan vessa-aika voidaan ja kannattaa valjastaa mainoksille.

Osallistuvaa havainnointia

Mullins ja Malcolm jopa tekivät eräänlaista seurantatutkimusta ennen ideansa julkistamista. He havaitsivat, että ravintolailtaa istuva mies käy vessassa keskimäärin kolmasti illan kuluessa. Kunkin visiitin ajaksi duo arvioi yhden minuutin; esim. Suomen juomatavoilla visiitit lienevät pitempiä.

- Miesten täytyy seistä siellä tuijottaen suoraan edessä olevaan seinään. Heillä on suuri kaipuu katsoa vessassa jotain muuta kuin porsliinia. Näin he ovat erittäin valmiita lukemaan näyttöruutua, Mullins väittää.

Huomionarvoista on, että naisilla vessavisiitit kestänevät puuterointeineen vielä kauemmin kuin miehillä. Naiset tosin peilaavat niin runsaasti itseään, että mainosruutujen luonteva ensimmäinen kohde olivat miesten käymälät.

Teemana urheilu

Ohion kaksikon ensimmäinen teema miesten vessojen mainonnassa on urheilu. Sport Screen -mainokset vaihtuvat 12 kertaa tunnissa. - Potentiaalisten mainostajien lista on hyvin laaja.

Lukeminen vessassa ei ole sinällään mitään uutta. Mainokset ovat nekin löytäneet tiensä vessoihin jo aiemmin.

Tähän asti WC-mainokset ovat kuitenkin yleensä olleet ilmoitustauluille kiinnitettyjä julisteita tai tiedotteita - joita vessakävijät ainakin miesten käymälöissä kernaasti töhrivät tai tuhoavat.

Sport Screenin valmistajat ovatkin varautuneet ilkivaltaan: näyttöruudut kestävät "raskasta kolhintaa".

Ohion vessagurut kertovat saavansa nyt yhteydenottoja joka puolelta Yhdysvaltoja. Mutta miksi rajoittua pelkästään jenkkilään, julkisissa vessoissa käydään ympäri planeettaa.

Mullins ja Malcolm ovat jo hakeneet idealleen lisenssiä. Jos menestys on odotettua suuruusluokkaa, kaksikko tuo mainos- ja tiedotusruudut seuraavaksi naisten vessoihin ja ravintoloiden eteisiin.

STT-IA
6.11.1998


ULKOMAAT -SIVULLE