Pohjoismaisesta helikopteriyhteistyöstä keskustellaan



Pohjoismaiden yhteisestä helikopterihankinnasta keskustellaan tällä viikolla kokouksissa sekä Tanskassa että Ruotsissa. Lopullista päätöstä siitä, ryhdytäänkö pohjoismaiseen yhteishankintaan vai ei, odotetaan vasta myöhemmässä vaiheessa.


Suomen on määrä päättää mitä kuljetushelikoptereita hankitaan vuoden 1999 lopulla. Koptereita on tarkoitus ostaa 20-30 kappaletta, ja ne saataneen käyttöön 2-3 vuotta päätöksen jälkeen.

Tanskassa kokoontuu tiistaina ja keskiviikkona pohjoismaisen puolustusmateriaaliyhteistyön koordinointiryhmä. Suomea kokouksessa edustaa sotavarustepäällikkö, kenraalimajuri Vesa Kämäri.

Helikoptereiden lisäksi koordinointiryhmän kokouksessa keskustellaan muistakin ajankohtaisista kysymyksistä, muun muassa yhteistyöstä kranaatinheitinajoneuvojen hankinnassa.

Suomalaisen puolustusvälineteollisuuden kannalta viimeksi mainittu aihepiiri on hyvin kiinnostava, koska Patria Vammas on vuoden alussa esitellyt uuden AMOS-järjestelmän, joka kehitettiin yhdessä ruotsalaisen Hägglunds Vehiclen kanssa.

Koordinointiryhmässä ei tehdä päätöksiä, vaan ne jäävät ministereistä koostuvalle johtoryhmälle.

Ruotsi haluaa isompia

Toinen helikoptereita sivuava kokous pidetään perjantaina Ruotsissa. Pääesikunnan valtuuskuntaa johtaa tässäkin ylimääräisessä kokouksessa Kämäri.

Ruotsi on rukannut suunnitelmiaan helikopterihankinnasta, ja havittelee nyt aiempaa suurempaa mallia, mikä sopii paremmin yhteistyösuunnitelmiin.

Alun perin ruotsalaiset suunnittelivat hankkivansa helikoptereita, joihin mahtuu 10-15 miestä varusteineen, kun Suomi haluaa kopteriin mahtuvan ainakin 20. Ruotsi muutti suunnitelmiaan kesällä, mutta heidän uusista tarpeistaan ei vielä ole keskusteltu suomalaisten kanssa.

Helikopteriasiantuntijoista muodostettu neljän Pohjoismaan esiselvitysryhmä perustettiin elokuussa 1996.

Yhteispohjoismaiset kaavailut ovat herättäneet entistä suurempaa kiinnostusta helikopterivalmistajien keskuudessa, sillä neljän maan yhteinen hankinta nousisi noin 80 helikopteriin kymmenen vuoden aikana.

Brittiläinen The Financial Times kirjoitti hankkeesta viime viikolla, ja arvioi, että yhteishankinnan sopiminen voi olla vaikeaa, koska eri mailla on erilaiset tarpeet. Esimerkiksi norjalaiset tarvitsevat koptereita lähinnä meripelastustoimintaan, kun taas Suomi ja Ruotsi haluavat miehistönkuljetushelikoptereita.

Suomesta lähtee asiantuntijaryhmä Farnboroughn lentonäyttelyyn syyskuun alussa. Tarkoitus on tutustua muun muassa brittiläisen GKN:n, yhdysvaltalaisen Sikorskyn, venäläisen Milin ja ranskalaissaksalaisen Eurocopterin tarjontaan.

Pääesikunnasta painotettiin, ettei kyse vielä ole mistään kauppaneuvotteluista, vaan tietojen täydentämisestä. Valmistajilta onkin pyydetty tarjouksia varustelemattomista malleista, joihin kukin maa voisi asentaa tarvitsemansa lisävarusteet.

STT-IA
14.8.1998


POLITIIKKA -SIVULLE