Logo muistuttaa arabiankieliseltä sanaa Allah

Kiinalaiskenkä loukkaa Egyptin uskovaisia



Kiinalainen tossumerkki on loukannut Egyptin vanhoillisten muslimien tunteita. Syynä on se, että sen tuotemerkki muistuttaa sanaa Allah, kun sitä katsoo peilikuvana. Lehtitietojen mukaan poliisi on takavarikoinut kaupoista 10 000 kenkäparia.


Egyptin poliisi on takavarikoinut tuhansia pareja urheilu- ja rantakenkiä. Syynä on se, että kenkien tuotemerkki näyttää arabiankieliseltä sanalta Allah. Islamilaisessa maassa kuten Egyptissä se on suuri pyhäinhäväistys.

Kiinalainen tossu on kopio tunnetuista FILA-kengistä. Kopioitaessa tuotenimeksi on muutettu FILLA, mutta muuten logo on täysin esikuvansa kaltainen. Sen kaksi viimeistä kirjainta, L ja A, on kirjoitettu tyylitellen yhteen yhdellä viivalla.

Nimimuutos saattaa pelastaa kiinalaistehtaan FILA:n nostamalta oikeusjutulta. Mutta arabimaissa se on hyppy ojasta allikkoon. Se tekee kengät muslimikonservatiivien silmissä pyhäinhäväistykseksi.

Logo nimittäin näyttää peilikuvana arabiankieliseltä sanalta Allah, kun sen lukee arabialaisittain oikealta vasemmalle. Kun se on tikattu kengän läppään, se näkyy peilikuvana kankaan toisella puolella - eli kenkää jalkaan laittaessaan sen saattaa hyvinkin nähdä. Tavallinen kadunmies ei tähän kiinnittäisi huomiota, mutta uskonnolliset ihmiset kylläkin.

Al Azharin väki loukkaantui

Middle East Timesin mukaan juttu paljastui, kun uskonnollisen Al Azharin yliopiston opiskelija oli ostamassa kenkiä. Hän näytti kenkiä opiskelutovereilleen ja kohta suuri joukko opiskelijoita ryntäsi kauppaan valittamaan.

Lisäksi muslimipapistoon kuuluva sheikki Mohammed Fathi toimitti kenkiä moskeijoihin, jotta saarnaajat varoittaisivat niistä kaupunkilaisia. Hän teki myös rikosilmoituksen Ain Shams'in poliisiasemalle. Lehtitietojen mukaan kenkää oli myynnissä ympäri Egyptin ja sitä on takavarikoitu kaupoista 10 000 paria.

Miksi ongelma?

Länsimainen ihminen voisi kysyä, mitä pahaa siinä on, jos kengässä lukisikin Jumala? Laittavathan kristityn maailman uskovaisnuoret "Jeesus pelastaa"- tarroja monenlaisiin paikkoihin.

Jumalan nimi on kuitenkin muslimeille tarkempi paikka kuin kristityille. Sitäpaitsi sen kirjoittaminen kenkään pahentaa asiaa. Kenkiä pidetään epäpuhtaina, sillä ne riisutaan moskeijaan mentäessä ja kengänpohjan näyttäminen on vanhoillisessa muslimimaassa loukkaus.

Nike ja Fanta tulilinjalla

Logo-ongelmissa on kysymys kulttuurien, kirjainten ja kielien yhteentörmäyksestä. Kun länsimaisia kirjaimia ensin tyylitellään ja ne kirjoitetaan yhdellä viivalla yhteen ja sitten vahvasti uskonnollinen ihminen tulkitsee ne arabiankieleksi - niin soppa on valmis.

Jopa kuuluisa urheiluvälinevalmistaja Nike on joutunut vetämään yhden urheilukengän pois markkinoilta vastaavasta syystä. Siinä Niken aaltoviiva-logoa oli tyylitelty tavalla, joka arabiankielisille muistutti tietyllä tavalla sanaa Allah.

Myös Fanta-virvoitusjuomasta oli aikanaan vastaava kohu. Jotkut uskovaiset näkivät Fantan logossa selkeän arabiankielisen lauseen: "Jumalaa ei ole".

LAURI KAIRA
Kairo
7.8.1998


ULKOMAAT -SIVULLE