Internet-mainontaan haetaan pelisääntöjä



Internetissä tapahtuvassa mainonnassa pitäisi noudattaa sellaisia pelisääntöjä, ettei yleisön perusluottamus internetiin viestimenä ja markkinapaikkana heikkene, todettiin Mainostajien liiton lakiseminaarissa Helsingissä torstaina.


Pääsihteeri Timo Vuori kansainvälisen keskuskauppakamarin ICC:n Suomen osastosta esitteli seminaarissa ICC:n Internet-markkinoinnille laatimia ohjeita.

Ohjeet on tarkoitettu elinkeinoelämän itsesäätelyn ohjenuoraksi ja niiden noudattaminen on vapaaehtoista; viime kädessä myös Internet-mainontaa säätelee kunkin maan lainsäädäntö.

ICC:n ohjeiden mukaan Internetissä tavaroitaan markkinoivan yrityksen on mm. annettava yhteystietonsa niin selvästi, että asiakas voi tarvittaessa vaivatta saada mainostajaan yhteyden.

Viestin tai palvelun käytöstä asiakkaille koituvat, normaalin televiestinnän kulujen lisäksi tulevat kustannukset on kerrottava.

Tietoturva taattava

Jos asiakkailta pyydetään henkilötietoja, on tarkkaan ilmoitettava, mihin tarkoitukseen niitä käytetään.

Mainostajien ja markkinoijien on ryhdyttävä varotoimiin asiakkaiden tietoturvallisuuden takaamiseksi, eikä sähköisiä mainosviestejä pitäisi pyytämättä lähettää asiakkaille, jotka ovat ilmoittaneet, että he eivät halua niitä, ohjeissa sanotaan.

- Vaikka markkinointimuodot ja -välineet muuttuvat, mainonnan eettiset perusperiaatteet pätevät myös Internetissä. Netissä tapahtuva mainonta ja markkinointi ovat kuitenkin vasta kehityksensä alkuvaiheessa ja ohjeita täytyy kehittää sitä mukaa, kun tekniikka kehittyy, Vuori sanoi.

Esimerkiksi se, millaiset tietoturvallisuustoimet katsotaan riittäviksi, on ratkaistava tapaus kerrallaan.

Myös Internetin valvontaa koskeva lainsäädäntö on vielä muotoutumassa niin EU:ssa, Suomessa kuin muualla maailmassa. Yksi vaikeasti ratkaistava ongelma on Vuoren mukaan, minkä maan lakeja Internetin osalta kulloinkin sovelletaan.

- Lähtökohtaisesti lainmukaisuutta arvioidaan sen maan lakien pohjalta, jossa markkinointiviestin lähettänyt yrittäjä toimii. Asiaa voidaan kuitenkin arvioida myös tapauskohtaisesti: jos amerikkalaisfirma mainostaa tuotteitaan suomenkielisellä nettisivulla, mainonnan lainmukaisuuden arviointiin voi kenties soveltaa Suomen lainsäädäntöä, hän arveli.

Toisaalta, jos suomalainen tilaa Internetin välityksellä tuotteen vaikkapa Saksasta, myös kuluttajansuojan mukaisia hyvityksiä on tarvittaessa periaatteessa haettava Saksasta. EU-maiden kuluttajaviranomaisille on Vuoren mukaan parhaillaan vireillä yhteistyöhankkeita tällaisten tapausten hoitamiseksi.

STT-JHL
9.10.1998


TALOUS -SIVULLE