Haavisto arvioi Saksan viitoittavan tietä ympäristöveroissa

Vihreät parantaisivat pätkätyöläisten asemaa ja kahlitsisivat muuttoliikettä



Vihreä liitto haluaa parantaa nk. pätkätyöläisten eli määrä- ja osa-aikaisissa työsuhteissa olevien asemaa. Vihreiden puoluehallitus vaati lauantaina irrottautumista vanhoista ajatusmalleista, sillä sen mielestä pätkätyö on parempi kuin täystyöttömyys.


Vihreät huomauttavat, että jo yli 400 000 suomalaista saa elantonsa epätyypillisistä työsuhteista. Määrän odotetaan edelleen kasvavan.

- Toisaalta on turvattava epätyypillisessä työsuhteessa olevan työntekijän sosiaali- ja eläketurva. Toisaalta on hyväksyttävä se, että pätkätyö on parempi kuin täystyöllisyys. Mahdollisuus palkata ihmisiä määrä- ja osa-aikaisiin työsuhteisiin madaltaa työnantajan kynnystä palkata lisää työntekijöistä, mikä parantaa työllisyyttä, vihreät toteavat kannanotossaan.

Vihreän liiton puheenjohtaja Satu Hassi sanoi, että vihreiden talouspoliittiset ajatukset kautta linjan tähtäävät työllisyyden parantamiseen sellaisella tavalla, että samalla luodaan edellytyksiä kestävälle kehitykselle.

Hassi tiivisti puolueensa työllisyysajatukset vihreään verouudistukseen, perustulojärjestelmään, työn jakamiseen, pienen ja keskisuuren yrittäjyyden tukemiseen sekä maaseudun ja pienempien kaupunkien työmahdollisuuksien parantamiseen.

Työn jakamisesta neuvottelut käyntiin

Vihreiden veromalli suosii Hassin mukaan "puhdasta" eli ympäristöystävällistä tuotantoa sekä työllistäviä aloja kuten palvelualoja. Paljon painoa pannaan ympäristötekniikalle ja ympäristöystävällisille tuotteille.

Perustuloajattelu pitää taas sisällään sen, että työnteko kannattaa aina eli lisätulosta jää myös jotain käteen. Työn jakamisella halutaan helpottaa sekä työttömien että liiasta työstä stressaantuneiden asemaa.
- Työn jakamisesta pitää käynnistää vakavat neuvottelut valtion, työnantajien ja ammattiyhdistysliikkeen kesken, Hassi esitti.

Vihreät haluavat alentaa verokiilaa eli työnantajalle kaikkiaan aiheutuvien kustannusten ja työntekijän käteensä saaman palkan eroa. Vihreät ovat käyneet keskusteluja mm. ammattiliittojen keskusjärjestön SAK:n kanssa ja Hassin mukaan vihreiden linja on saanut ymmärtämystä.

- Yksi molemmille meille yhteinen ajatus on, että työnantajan sosiaaliturvamaksu voitaisiin muuttaa progressiiviseksi eli se olisi pienempi pienemmistä palkoista, Hassi sanoi.

Muuttoliikettä hillittävä

Pienten ja keskisuurten yritysten, maaseudun ja pienten kaupunkien elinmahdollisuudet ovat vihreiden mielestä keskeisiä muuttoliikkeen hillitsemisessä.

Puoluehallituksen kannanotossa todetaan, että "muuttoliike kaupunkeihin ja pienistä suurempii kaupunkeihin, erityisesti pääkaupunkiseudulle, on tällä hetkellä yhteiskuntarakenteen suurin ongelma".

- On koko Suomen etu, että koko Suomi pysyy asuttuna. Myös muuttovoittopaikkakuntien etu on se, että koko Suomi pysyy asuttuna. Eihän esimerkiksi Helsingin etu ole se, että on jatkuva paine kaavoittaa yhä uusia viheralueita asuntoalueiksi, Hassi sanoi.

Muuttoliikkeen hillitsemisessä vihreät pitävät keskeisenä koulutusmahdollisuuksien ja nuorten työtilaisuuksien parantamista.

Pääkaupunkiseudun asuntopulaa vihreät ovat myös valmiit helpottamaan. Hassi muistutti, että vihreät olivat suuremman rahoituksen kannalla jo budjettineuvotteluissa.

Haavisto arvioi Saksan viitoittavan tietä ympäristöveroissa

Ympäristöministeri Pekka Haavisto (vihr) arvioi, että Saksan uuden hallituksen ohjelma ratkaisee pitkälle ympäristöverotuksen kehittymisen koko EU:n alueella.

Haavisto sanoi lauantaina Vihreän liiton puoluehallituksen kokouksen tiedotustilaisuudessa, että jos Saksa ottaa käyttöön ympäristöverot, todennäköisesti myös Ranska ja Britannia seuraavat perässä.

Saksan kattonopeus vaikuttaisi paljon

Ympäristöministeri Haaviston mukaan yksi Saksan hallitusneuvotteluista koko muuhun maailmaan heijastuva asia on mahdollinen kattonopeuden säätäminen myös Saksan moottoriteille.

Nyt Autobahnoilla voi hyvällä säällä päästellä talla pohjassa, mikä on osaltaan ohjannut autoteollisuutta tekemään nopeita ja suorituskykyisiä autoja. Jos Saksaan tulee 120-130 kilometrin kattotuntinopeus, se vaikuttaa Haaviston mielestä koko autoteollisuuden tuotantosuuntaan.

Saksalaisten kaavailut ydinvoimasta luopumisesta ovat Suomen vihreille mannaa. Puheenjohtaja Hassi ei osannut vielä sanoa, minä vuonna Suomen pitäisi luopua ydinvoimasta. Hän sallisi nykyisten laitosten toimia voimassa olevien käyttölupiensa loppuun.

Loviisan ydinvoimalan käyttölupa on voimassa vuoden 2007 loppuun. Eurojoen voimala saa toimia vuoden 2018 loppuun. Molempien luvat olisivat päättyneet vuoden lopussa, mutta hallitus jatkoi niitä.

Lisäydinvoiman tielle Hassi kasasi uusia esteistä. Hän epäili, olisiko ydinvoiman lisääminen järkevää suomalaisen vientiteollisuuden, kuten esimerkiksi Nokian maineen kannalta. Ulkomaiset lehtitalotkin saattavat ryhtyä kohta kysymään, millä sähköllä heidän lehdilleen paria tuottavia koneita pyöritetään, Hassi arveli.

STT-IA
11.10.1998


POLITIIKKA -SIVULLE