Viikon pelidemo: Uprising 2 - Lead And Destroy



Sotapelit kiinnostavat niin nuoria kuin aikuisiakin. Uprising 2:ssa pelaaja joutuu itse keskelle toimintaa.


3DO:n reaaliaikainen sotapeli, Uprising 2 - Lead And Destroy eroaa muista reaaliräiskinnöistä siinä, että pelaaja joutuu itse keskelle toimintaa, eikä vain luo uusia yksiköitä ja komenna niitä taisteluun.

Uprisingin 1 ja 2 osassa pelaaja istuu tankin, Wraithin puikoissa ja ohjaa peliä vaunustaan. Pelissä voidaan puolustaa omaa tukikohtaa myös tykillä varustetulla komentokeskuksella, Citadelillä. Näiden kahden yksikön välillä tasapainoillaan parhaan kyvyn mukaan.

Kun omaan tukikohtaan hyökätään, kannattaa puolustautua viemällä Wraith keskelle tukikohtaa ja eliminoida vihollinen Citadellistä käsin. Kun taas ollaan hyökkäämässä, liikutaan luonnollisesti Wraithilla.

Heti kylmiltään ei tarvitse rynnätä sotaan. Pelistä löytyy mainio harjoittelumoodi, missä opetetaan tankilla liikkuminen, satelliittikartan käyttö, rakentaminen ja korjaaminen - sekä tietenkin sotiminen.

Kentällä on määrätyissä paikoissa rakennusalustoja, joihin voi rakentaa määrätty määrä erilaisiarakennuksia, yleensä paikkoja on 2-4.

Enismmäiseksi rakennetaan Citadel. Sen jälkeen vapaille paikoille voidaan rakentaa voimala (Power Building), kasarmi (Infantry Building), kevyt- ja raskastankkitehdas (Light/Hard Tank Building), hävittäjätehdas (AAV Building), sekä pommittajatehdas (Bomber Building).

Voimalaitos jauhaa sekä sähköä että maksuvälineitä, joilla ostetaan rakennuksia ja korjataan vauriot.

Rakennusalustoja on kentällä useita, sekä tyhjiä että vihollisen valtaamia. Lisää rakennuspaikkoja voi vallata rakentamalla oma Citadel alustalle, jos alusta on vapaa. Vihollisen hallussa oleva alusta täytyy tyhjentää ennen kuin sen saa itselle käyttöön.

Myös Wraith korjataan alustan keskellä olevassa ympyrässä. Mitä useampi rakennusalusta, "platta" on käytössä, sen vaikeampaa on niiden puolustaminen. Silti kannattaa vallata mahdollisimman monta alustaa, koska silloin voi hyökätä suuremmalla joukolla.

Mitä useampia samanlaisia rakennuksia alustoilla on, sitä nopeampaa on yksiköiden rakentaminen. Kannattaa kuitenkin käyttää mahdollisimman monipuolista kalustoa, sillä monipuolisella joukolla niin hyökkäys kuin puolustuskin onnistuu parhaiten.

Taivaista putoilee sinne tänne laatikoita, joista saa lisäammuksia tai -yksiköitä, valuuttaa, tai se korjaa tankin vauriot. Bonuspakit ovat hyödyksi ainakin silloin, kun oma tukikohta on kaukana ja hyökkäys meneillään.

Tukikohdan ympärille saa sijoitettua muutaman erillisen tykin, jotka hoitavat puolustuksen aika tehokkaasti ilma- ja maahyökkäyksiä vastaan. Lisäksi kannattaa laittaa muutama tankki asemiin, sekä hävittäjiä partioimaan tukikohdan ympärille. Jalkamiehiä voi sijoittaa rakennusten väliin.

Kiljuen kimppuun

Hyökkäykseen lähdettäessä on hyvä olla varastossa muutama kappale kaikkia yksiköitä. Ensin kannattaa hiippailla vihollisen ympärillä, jotta saa käsityksen millaisessa paikassa sen tukikohta sijaitsee ja minkälainen puolustus on vastassa.

Kun hajayksiköt on karsittu, voidaan kokeilla hyökkäystä itse tukikohtaan. Jos vihollisella on hävittäjiä ilmassa, laitetaan niiden kimppuun omat hävittäjät. Ensin kannattaa tuhota tykit, jonka jälkeen siirrytään tankkeihin.

Jalkamiesten yli voi surutta ajella, näin säästetään aikaa ja ammuksia. Kun tykit on tuhottu, voidaan pommittajat tilata tuhoamaan rakennuksia. Sillä välin karsitaan liikkuvia yksiköitä muiden tankkien avustuksella.

Jalkamiehet pystyvät räjäyttämään rakennuksia, mutta niiden saaminen rakennuksen juurelle hengissä ei tahdo onnistua. Myös räjähteiden asentaminen on hidasta ja miehet ovat vihollisen tulilinjalla koko ajan.

Onnistuneen hyökkäyksen jälkeen rakennetaan heti Citadel ja korjataan Wraithin vauriot. Sen jälkeen pudotellaan uudet rakennukset ja tehdään puolustus. Ei ole harvinaista, että samaan aikaan kun itse hyökkäät, käy vihulainen pommittamassa sinun tukikohtaasi.

Koko kentän saa näkyviin kartalla, niiltä osin missä olet aiemmin liikkunut. Tutkimatonta aluetta peittää musta huntu. Kartalta voi klikata omia tukikohtia josta näkee tukikohdan tilanteen ja rakennusten kunnon. Kartalla myös korjataan rakennukset joko yksitellen, tai kaikki kerralla.

Lähes kaikki tämän on tuttua niille, jotka ovat pelanneet Civilizationia.

Uprising 2 on kuin päivitetty versio ykkösosasta - jossa on, kuten tavallista - hieman koreampi grafiikkaa. Ykkösosaa pelanneet joutuvat opettelemaan näppäinkomennot uudestaan, mutta ne voi myös muokata itselle sopiviksi.

Äänet ovat muhkeita, bassovoittoisia ja ainakin kuulokkeilla pelatessa tärisee koko mies. Dolby Surround valtaa alaa ja tässäkin pelissä sitä on käytetty hyväksi. Kateeksi käy tietokoneensa kotiteatteriin liittäneitä.

Minimivaatimukset laitteistolle ovat: P166, 32MB RAM, 2MB SVGA- näytönohjain, Win 95/98, DirectX 6.0. Peli pyörii siedettävästi P233:lla, mutta suositelemme kuitenkin PII: ta.

MIKA KULMALA
1.4.1999


AJASSA -SIVULLE