Teollisuus odottaa pyöräkaupalle nousua



Polkupyöräteollisuus odottaa polkupyöräkaupan yltävän alkavalla myyntikaudella ainakin viimevuotiselle tasolle eli vähintään 225 000 pyörään.


Suomen markkinoilla tavoittelee kuluttajien suosiota alkavan pyöräilykauden kynnyksellä ja aikana kaikkiaan 70 eri pyörämerkkiä. Suomalaisten tehtaiden, Helkaman ja Tunturin, lisäksi alalla toimii 35 maahantuojaa. Tuontimaita on 17.

- Pienille Suomen markkinoille maahantuojien ja heidän edustamiensa merkkien määrä on todella suuri, toteaa Polkupyöräteollisuusyhdistyksen puheenjohtaja Kalevi Korsu.

Pyörien määrällisen myynnin nousulle on Korsun mukaan edellytyksiä, sillä alkavan kevään pyöräilysäät tuskin ovat vuodentakaisia huonompia.

Trendi muuttumassa

Kalevi Korsu pitää kymmenen viime vuoden aikana muotiin tulleita maastopyöriä selkeänä piristyksenä polkupyöräkaupalle.

- Nyt kuitenkin Suomessa ollaan tilanteessa, jossa maastopyöräkaupan aallonharja on ohitettu. Polkupyörän käyttäjät etsivät nyt itselleen yhä useammin varmatoimisia kaupunkipyöriä.

Kutsutaan näitä pyöriä sitten city-, trekking- tai hybridipyöriksi, niissä on kuitenkin maastopyörän keveämpi olemus, kapeammat ja kevyemmin rullaavat renkaat sekä useimmiten vähemmän vaihteita kuin maastopyörissä.

Jalkajarrut palaavat

Maastopyörämuoti oli murtamaisillaan Suomessa yleisen jalkajarrukulttuurin. Nyt tilanne on Korsun mukaan muuttumassa tässäkin suhteessa takaisin jalkajarrullisten tuotteiden suuntaan.

Vaihdevalmistajien tarjoamat seitsemänvaihteiset ja napajarrulliset vaihtoehdot ovat kysyttyjä ja palaamassa. Niiden osuus on jo noin 25 prosenttia uutena myydyistä pyöristä ja kasvu jatkuu.

- Suomen sääolot ja lisääntyvä talvikäyttö ovat omiaan lisäämään huoltovapaamman napavaihteen käyttöä, arvioi Helkaman toimitusjohtaja Korsu.

Polkupyöriä 800 miljoonaa

Polkupyörän kehitys on ollut varsin nopeaa sen jälkeen kun Ranskassa oivallettiin korvata puuhevosen jalat peräkkäin asennetuilla pyörillä noin 200 vuotta sitten.

Kohta 1800-luvun alussa oivallettiin, että etupyörän voi tehdä kääntyväksi. Vuosisadan puolivälissä etupyörään asennettiin polkimet. Sen jälkeen suurennettiin etupyörää nopeuden lisäämiseksi. Suurimmillaan se oli halkaisijaltaan 150 senttiä.

Vuonna 1870 keksittiin ketjun käyttö voimansiirrossa. Se vapautti pyöräilijät suurista etupyöristä ja lisäsi turvallisuutta. Ilmarengas pyöriin tuli jo vuonna 1888.

Polkupyörästä on tullut maailman yleisin kulkuneuvo. Nykyisin maailmassa arvioidaan olevan noin 800 miljoonaa polkupyörää, joista Suomessa on noin 3,2 miljoonaa eli 0,4 prosenttia kaikista maailman pyöristä.

STT-IA
1.4.1999


AJASSA -SIVULLE