Sisusta asuntosi tai tee talosi ensin tietokoneella



Asunnon oston yhteydessä tai vanhan sisustamisessa ei enää tarvitse valita materiaaleja tai värejä umpimähkään. 3D-mallien tekoon löytyy kelpo ohjelmia.


Perinteinen remontin suunnittelu alkaa siitä, että kuljetaan värikartta ja tapettikirja kädessä pähkäillen, mikä väri tai tapetti sopisi seiniin, tai millä materiaalilla lattiat pinnotettaisiin.

Huonekaluja siirrellään paikasta toiseen useita päiviä. Jos halutaan siirtää vaikkapa väliseinät eri paikkaan, ei lopputulosta yleensä tiedä ennen kuin työ on tehty.

Tähänkin ongelmaan tuo tietokone ratkaisun. Sisustamiseen ja 3D-mallien tekoon löytyy ohjelmia jotka ovat yhtä helppokäyttöisiä kuin kynä ja millimetripaperi.

Ohjelmat pystyvät tekemään pohjapiirustuksista, pinnoitusmateriaaleista ja niissä käytettävistä väreistä 3D-mallin, jota voi tutkia kuin oikeata rakennusta.

Seinien korkeudet ja paksuudet määritellään ohjelmalle, joka tekee niistä mittakaavan mukaiset. Ikkunat ja ovet voidaan valita useista eri malleista ja laittaa paikalleen.

Myös kaksi tai useampi kerroksisten talojen suunnittelu onnistuu. Kun valmiin rungon päälle vielä tehdään katto, on talo ulkopuolelta jo valmis. Muutama pensas, puu tai kukkaistutus rekvisiitaksi talon ympärille ja miljöö alkaa hahmottua.

Sisälle asennettavat virtuaalihuonekalut, kaapistot ja kodinkoneet voi laittaa paikoilleen ruudulla, ja niiden käyttö on helppoa valmiiden mallien ansiosta.

Kompuutteri kaikille -lehden oheisrompulla on täydellinen Imsisoftin sisustusohjelma, FloorPlan Plus 3D, joka on vanhahko, mutta ihan käypä ohjelma.

FloorPlan näyttää 3D-mallit piirrettyinä, mutta niistä saa kyllä hyvän kuvan, miltä talo tai huone näyttää.

Alkuun mainittakoon, että ohjelma on amerikkalainen, joten ikkunoiden, ovien ja kalusteiden mallit poikkeavat suomalaisista. Ohjelma itse on englanninkielinen ja sitä käyttäessä kannattaa pitää sanakirja lähellä, jos ei ole kuuden ällän ylioppilas.

Talon tekoon

Talon tai huoneen suunnittelu alkaa pohjapiirustuksen teolla. Jos tarkoituksena on tehdä jo olemassa olevasta kohteesta malli, täytyy siitä ottaa mitat. Kaikki seinät ja huoneet mitataan ja siirretään ohjelmaan. Ohjelma osaa sekä tuuma- ,että metrimitat.

Paksuudet, korkeudet, värit sekä 2- ja 3D-symbolit voidaan muuttaa helposti joko suunnittelun edetessä tai jo ennen mallin tekoa. Valmiiden vaihtoehtojen rinnalle voidaan tallentaa myös omia osia, joten niiden ominaisuuksia ei tarvitse joka kerta muuttaa alkuperäisistä.

Ohjelman käynnistyttyä näytöllä on pohjapiirrosikkuna. Ruudun yläreunassa on työkalurivi, josta löytyy uuden pohjan, vanhan avaus ja tallennus, sekä tulostus painikkeet.

Seuraavat ovat pohjan suunnittelussa käytettäviä painikkeita. Ensin ovat lattian, suorien- ja kierreportaiden, sekä kaiteiden luontipainikkeet. Sitten löytyy ovien, ikkunoiden ja kalusteiden luontipainikkeet. Seuraavat ovat ikkunan suurennus ja pienennys painikkeet.

Hyödyllisiä ovat myös pinta-ala ja pituusmitta painikkeet, sekä tekstinlisäys ja peilikuva painikkeet. Lopuksi 3D-mallin piirtopainike ja kattoeditori.

Vasemman reunan pystyvalikosta löytyy osoitin, seinänteko- sekä siirtopainikkeet. Sitten on putkitus- ja lattiapäällystepainike. Loput ovat erilaisten kuvioiden tekopainikkeita, mutta kuviot eivät näy 3D-mallissa.

Klikkaamalla ruudun alareunassa olevia mittakaava- ja apupistepainikkeita, saadaan mittakaavaa ja apupisteiden tiheyttä muutettua. Itse suunnittelu on helppoa, kun kaikki mitat on saatu kohdalleen.

Seinien teossa ohjelma liittää automaattisesti yhteen tulevat seinät, joten niiden kohdistamista ei tarvitse itse tehdä. Riittää kun valitsee aloituskohdan ja vetää seinän sopivan pituiseksi.

Ohjelma määräilee

Löytyy ohjelmasta myös ärsyttäviäkin piirteitä. Apupisteiden välit määräävät, kuinka tarkasti eri yksityiskohdat saa ruudulle laitettua. Varsinkin paksumman seinän jatkaminen ohuella ei tahdo onnistua, koska ohjelma pakottaa seinän jommalle kummalle puolen, eikä anna käyttäjän itse sijoittaa seinää.

Kattoeditori on ensi alkuun sekava, mutta sitkeällä harjoittelulla saa aikaan mieleisensä tuloksen.

Kirjoittaja kokeili mm. aumakaton tekoa. Ensin mallit oli lentää roskakoriin, kun valmista ei tullut lainkaan. Mutta kun tajuaa reunapisteiden ja kuvakulmien tarkoituksen, saa tehtyä katon kuin katon. Vinkkinä mainittakoon, että valitse vain yksi reunapiste ja tutki eri kuvakulmista, miten valittu piste sijoittuu eri puolilla rakennusta.

Harjoitustyönä kirjoittaja teki kerrostaloasunnon pohjapiirroksesta mallin, jonka tunnisti kyllä samaksi kuin missä on parikymmentä vuotta majaa pitänyt. Hieman joutui tinkimään, kun ei löytynyt oikeanmallisia kalusteita ja muita pieniä yksityiskohtia.

P233 MMX ja 64 Mb riittävät hyvin 3D-mallien tekoon. Ohjelmassa olevien laajempien mallien piirto ruudulle vei mallia eri puolilta katsottaessa hieman enemmän aikaa, mutta sekin oli siedettävän rajoissa.

Tulosteet puhuvat puolestaan. Ohjelmalla saa tulostettua niin pohjapiirustukset kuin myös 3D-mallit. Pohjapiirustusta tulostettaessa kannattaa piirroksesta poistaa mahdolliset lattiapinnoitteet, etteivät ne sotke tulostetta.

Pohjapiirustuksiin voi lisätä myös mittoja ja huoneiden pinta-aloja, sekä erilaisia symboleja. 3D- mallit voi tulostaa ns. rautalankamalleina, joissa ei näy kuin seinien, ovien ja ikkunoiden ääriviivat, tai sitten ihan oikeina kolmiulotteisina.

3D-mallit kannattaa tulostaa ylhäältäpäin, siten niistä saa parhaimman hyödyn. Nämä auttavat myös tarvikkeiden hankinnassa, kun ei tarvitse kaikkia kulmia ja mittoja opetella ulkoa.

Kaikinpuolin hyvä ohjelma niin remontoijalle kuin sisustajalle, kunhan vain muistaa ohjelman pienet rajoitukset 3D-malleissa.

Ohjelmasta on uudempiakin versioita, joilla saa 3D-mallien lisäksi myös suunnitellusta talosta lähes aidolta näyttävän valokuvan. Ohjelma osaa laskea valon suunnan, varjot ja heijastukset, sekä käytettyjen valaisinten vaikutus kokonaisuuteen.

Uudempi versio on noin 400 markan hintainen, joten remontin kustannuksia se tuskin ratkaisevasti lisää. Ottaen huomioon, että remontin kohteesta on ruudulla valmis 3D-malli, josta saa huomattavasti enemmän irti kuin pelkästä pohjapiirustuksesta.

MIKA KULMALA
1.4.1999


AJASSA -SIVULLE