Pohjoismainen työryhmä vaatii parannuksia vakuutuksenottajan asemaan

Vakuutuksissa epäselviä ehtoja ja käsitteitä



Omaisuuttaan vakuuttavat kansalaiset joutuvat pulmallisiin tilanteisiin epäselvien vakuutusehtojen parissa. Tämä selviää yhteispohjoismaisesta raportista, jossa on tarkasteltu kotivakuutusten ja vapaaehtoisten autovakuutusten kuluttajaongelmia Pohjoismaissa.


Epäselvät vakuutusehdot saattavat aiheuttaa ainakin epätasa-arvoa kuluttajien kesken.
- Ne kuluttajat, jotka eivät jaksa ottaa asioista selvää, eivät saisi joutua huonompaan asemaan kuin viitseliäämmät kuluttajat, Anja Peltonen Kuluttajavirastosta painottaa.

Kokemuksen mukaan korvausehtoihin tulee kuitenkin usein tutustuttua vasta, kun vahinko on jo tapahtunut.

Kuluttajien vakuutustoimiston johtajan Irene Luukkosen mukaan Suomessa on nykyisin jopa 1,5 miljoonaa kotivakuutusta. Vuosittain toimistoon tulee 1 700 valitusta kotivahinkotapauksesta, mikä vastaa noin viidesosaa kaikista valituksista.

Eniten polemiikkiä aiheuttavat vesivahinkojen korvaaminen sekä erilaiset omasta syystä johtuvat katoamiset ja hukkaamiset.

Kuluttajan on voitava valita korvaustapa

Projektiryhmä on saanut aikaan toistakymmentä parannusehdotusta, joilla kuluttajan asemaa oleellisesti voitaisiin parantaa. Niissä puututaan esimerkiksi vakuutusehtoihin, korvausten maksamiseen ja vakuutuskäsitteistöön.

Esimerkiksi vakuutuksen nimen tulisi selkeästi kuvata vakuutusta, jotta asiakas voi helposti ymmärtää mistä on kyse. Vakuutusehdoista pitäisi niin ikään saada selkeä kuva vakuutuksen sisällöstä.

Lisäksi projektiryhmä puuttui vahinkokäsitteeseen "äkillinen ja ennalta arvaamaton". Käsite on ryhmän mukaan epäselvä ja sitä tulisi voida välttää, mikäli selvennystä käsitteelle ei löydy.
- Kyseessä on varsin iso asia, koska meilläkin lähes kaikki yhtiöt lähtevät tästä, Luukkonen sanoo.

Raporttia valmistelleet ovat myös sitä mieltä, että kuluttajan on voitava valita, ottaako hän korvauksen rahana vai tavarana. Muutoin saatetaan Luukkosen mukaan joutua tilanteeseen, että ikäpoistot huomioon otettuna vastaavaa tavaraa ei maksumääräyksellä enää kaupasta saa.

Vakuutusyhtiön oltava työn tilaaja

Toimiehdotusten mukaan vakuutusyhtiön pitäisi myös ensisijaisesti toimia työn tai tavaran tilaajana, kun vahingoittunutta omaisuutta korjataan. Tällöin asioista olisi helpompi myös sopia, mikäli korjaustyön jälki on huonoa.

Apulaisjohtaja Marja Saario Kuluttajan vakuutustoimistosta sanoo, että yhtiön rooli korjausasioissa on jo nyt aika suuri. Siksi kuluttajalle saattaa jäädä virheellinen käsitys, että myös kiistatilanteessa vakuutusyhtiö hoitaa asiat kuntoon. Sopijaosapuolet ovat kuitenkin vielä nykyisin urakoitsija ja vakuutuksenottaja.

Irene Luukkonen vakuuttaa, että ryhmän vaatimukset viedään myös suomalaisten vakuutusyhtiöiden tietoon.

STT-IA
1.4.1999


TALOUS -SIVULLE