Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Lappia markkinoivat yritykset haluavat panostaa kesämatkailuun

Vuosituhannen vaihde näkyy Lapissakin



Viime talven parhaaseen sesonkiaikaan sattunut lentolakko haittasi jonkin verran Lappiin suuntautunutta matkailua. Lapin lumo ei kuitenkaan ole haihtunut ja tästä talvesta millenium-juhlineen odotetaan vilkasta. Lapin Matkailumarkkinointi Oy:n toimitusjohtaja Yrjö-Pekka Kurki ja Itä-Lapin matkailu Oy:n johtaja Tarja Viitala ovat yhtä mieltä siitä, että Lapin kesämatkailuun pitäisi panostaa entistä enemmän.


Suomalaiset ovat maan eteläisimpiä kolkkia myöten tunteneet vuosikymmenten ajan vetoa Lapin rauhaan. Vaikka ulkomaalaisten turistien määräkin on Lapissa kasvanut, kotimainen asiakaskunta laajenee ja monipuolistuu.

Viime vuosina myös lomailijoille tarjolla olevien aktiviteettien määrä on edelleen lisääntynyt ja vaativienkin asiakkaiden toiveet pyritään täyttämään viimeistä piirtoa myöten.

Lapin Matkailumarkkinointi Oy koordinoi ja vie eteenpäin Lapin matkailua kokonaisuutena. Toimitusjohtaja Yrjö-Pekka Kurjen mielestä tuote on kohdallaan, kun se pystyy tarjoamaan jokaiselle jotakin.

- Merkit viittaavat, että Lapin vetovoima kasvaa ja matkailu kasvaa edelleen. Aktiviteetteja tarjotaan monissa paikoissa ja yksi Lapin vahvuus onkin erikoistuminen. Myös korpikämppiä ja erämaakämppiä löytyy niitä kaipaaville, Kurki sanoo.


Tyytyväisyys tuo asiakkaan takaisin

Kurjen mukaan aktiivisen lapinmatkailun ainekset ovat nykyisin kaikkien ulottuvilla, kun ohjattuihin lomaohjelmiin pääsee mukaan yhtä hyvin yksin kuin yhdessä.

- Matkailuyrittäjät ovat kehittäneet tuotteitaan eteenpäin. Tarjontaa ei ole suunnattu vain ryhmille. Esimerkiksi lomakohteiden viikko-ohjelmien avulla jokainen pääsee halutessaan mukaan aktiviteetteihin, Kurki kertoo.

Asiakas on Lapissakin tärkein ja Kurjen mukaan kaikki mahdollinen pyritään järjestämään, jotta asiakkaan toiveet täyttyvät.

- Jos tehdään räätälöityjä tuotteita, täytetään kaikki asiakkaan toiveet ja jopa ylitetään ne. Yhä uudestaan Lappiin palaavat ja pitkään matkoja myyneet toimistot ovat merkkinä asiakastyytyväisyydestä. Jälleenmyyjät menisivät muualle, elleivät asiakkaat olisi tyytyväisiä, Kurki sanoo.


Kesämatkailua kehitettävä

Yrjö-Pekka Kurki sanoo ykskantaan, että kotimainen asiakas on tärkein asiakas.
- Kotimaisen asiakkaan on aina tultava Lappiin. Vientimarkkinoilla tapahtuu pientä säätöä, mutta ei mitään kovin merkittäviä muutoksia. Suomalaisten jälkeen suurin ryhmä ovat saksalaiset, sitten on pitkä väli ja tulevat muut, Kurki kuvailee.

Lapin matkailuelinkeinolle on leimallista kausiluontoisuus. Vaikka turisteja käy ympäri vuoden, talvi on matkailun kulta-aikaa ja silloinkin kovin sesonki keskittyy selvästi tiettyyn kevättalven ajanjaksoon. Kurjen mielestä olisi hyvä, jos huippuja saataisiin tasattua ja matkailua jakautumaan enemmän ympärivuotiseksi.

Hän uskoo uuden Lappi-aiheisen elokuvan auttavan osaltaan lisäämään myös kesämatkailun suosiota.
- Suurin haaste Lapissa on kesämatkailu ja sen kehittämiseen keskitytään erityisesti. Talvibisnes tietysti kehittyy myös, mutta kesämatkailun kasvuun olisi paljon resursseja, Kurki sanoo.

- Vastikään teattereihin tullut Lapin kullan kimallus -elokuva on omiaan edistämään matkailutuotteiden markkinointia. Arvelen, että yli 200 000 ihmistä tulee näkemään elokuvan.

- Sen maisemakuvaukset ja vesielementti houkuttelevat varmasti katsojia lähtemään itse kokemaan Lapin elämyksiä. Mahdollisuuksia esimerkiksi erilaisiin vesiretkiin, koskenlaskuun ja melontaan on paljon, Kurki jatkaa viitaten Åke Lindmanin ohjaamaan uuteen menestyselokuvaan, joka kuvaa viime vuosisadalla tapahtunutta kultaryntäystä Lappiin.

- On panostettava sekä tuotteisiin, että markkinointiin. Meillä on useita merkittäviä asiakassegmenttejä ja halua ja kiinnostusta on. Matkailupalvelut ovat yllättävän helposti saavutettavissa, Kurki sanoo.

Vaikka toisin voisi luulla, perinteiset lajit kasvattavat Lapissa suosiotaan.
- Maastohiihto on nousussa ja kasvaa edelleen, se on selvästi ykköslaji ennen laskettelua, kelkkailua ja muita. Etelässäkin sauvakävely ja rullaluistelu sauvojen kanssa ovat muotia, Kurki kertoo.


Perusasiat kunnossa

Kurki haluaisi turismin jakautuvan tasaisemmin eri aikoina ja hänen mielestään valtiovaltakin voisi vaikuttaa asiaan.
- Bisnestä ei voida rakentaa piikkien varaan. Tilanne elää ja muuttuu, mutta matkailuun voitaisiin vaikuttaa hallinnollisilla päätöksillä, Kurki sanoo viitaten muun muassa hiihtolomien porrastamiseen nykyistä tehokkaammin.

Kurjen mukaan perusrakenteet matkailuelinkeinon harjoittamiseen myös tulevaisuudessa ovat kunnossa.
- Talvi on kovin sesonki ja pääosa palveluista on tuotettava paikallisin voimin. Jonkin verran talvikaudella työskentelevistä tulee muualta. Osa heistä viettää talvet Lapissa ja kesät saaristossa.

- Matkailuelinkeino verotuloineen on erittäin tärkeää myös tulevaisuudessa. Infrastruktuuri on pääosin kunnossa, mutta aina on uudistuttava, pitäisi sähköistää lisää ja parantaa teitä, Kurki sanoo.

Lisääntyvästä rakennetusta infrastruktuurista huolimatta Kurki muistuttaa, että niin kuin aiemminkin, myös nyt ja tulevaisuudessa Lapin vetovoima on sen luonnossa, jota tulee kunnioittaa.

- Lapista ei koskaan tule massamatkailukohdetta, mutta täällä osataan pitää asiakkaasta huolta. Matkailijoiden ohjaus ja esimerkiksi merkityt reitit maastossa ovat tärkeitä, jotta luonnon rauha ja koskemattomuus säilytetään. Luonnon aidot elämykset ovat tärkeimpiä, Kurki sanoo.


Vuosituhannen vaihde vetää matkailijoita Itä-Lappiin

Vaikka Lapista puhutaan usein yhtenä kokonaisuutena, se käsittää laajuutensa vuoksi hyvin erilaisia alueita, jotka myös tarjoavat turisteille omaleimaisia elämyksiä.

Kemijärven itäpuolisella alueella on vielä paljon aitoa erämaata, mutta palvelut lisääntyvät matkailijoiden myötä. Alueen suuria keskuksia ovat Salla- ja Suomutunturi.

Itä-Lapin matkailu Oy:n toimitusjohtaja ja pääomistaja Tarja Viitala kertoo, että aidot asiat ovat nyt suosiossa. Kaikkea ei haluta valmiina, vaan monille on tärkeää saada tehdä asioita itse.

- Itä-Lapissa ei ole mitään yhtä tiettyä keskusta. Matkailu on ympärivuotista ja ison alueen varaukset hoidetaan keskitetysti. Verkottuminen on päivän sana ja helpottaa yhteyksiä, vaikka välimatkat ovat pitkiä, Viitala kertoo.

- Millenium-juhla tuo paljon turisteja Itä-Lappiin. Mökit ovat jo nyt loppuunmyytyjä, vaikka tulevan talven osalta lapinmatkojen myynti käynnistyy toden teolla ensi viikolla talvimessuilla Oulussa, hän jatkaa.

- Aitous, elämykset ja luontoarvot nousevat nyt esille. Ihan perinteiset lumikenkävaellukset, nuotiotulet ja makkaranpaisto luonnon keskellä houkuttelevat. Useat haluavat lomailla aktiivisesti ja tehdä itse paljon, Viitala selvittää.


Yhteyksiä kehitetään

Viitala kertoo, että suomalaisten ja ulkomaalaisten matkailu on erityyppistä.
- Hollantilaisten määrä on meillä voimakkaassa kasvussa. Kun suomalaiset viipyvät yleensä 1-2 yötä, he ovat aina vähintään kolme yötä.

Kesämatkailua halutaan kehittää myös Itä-Lapissa.
- Kesämatkailun eteen tehdään paljon työtä. Yhteyksiä kehitellään. Lentoasemat ovat siedettävän matkan päässä, mutta jatkoyhteyksien kehittäminen on tärkeää. Suurin osa tulee tänne omalla autolla. Junalla pääsee hyvin Kemijärvelle ja sieltä busseilla eteenpäin, Viitala kertoo.

- Lapin matkailussa on tehty kymmeniä vuosia yhteistyötä. Itä-Lappi käsittää seutukunnallisia kokonaisuuksia ja nyt tärkeää on verkostoituminen.

- Aitous ja paikallisuus ovat keskeisiä arvoja. Matkailuelinkeino on erittäin hyvä työllistäjä. Lumettoman ajan tarjonta on vähäisempää, mutta välillä myydään eioota. Ympärivuotisuuteen pyritään ja huippuja olisi hyvä saada tasaisemmiksi, Viitala pohtii.

Lisää tietoa Lapin matkailusta saa verkossa Porotorilta osoitteesta www.laplandfinland.com.

MIKKO LAITINEN
1.10.1999


Kotimaa -sivulle