Vuosikymmenien jättihanke yhä jäissä:
Pietarin keskeneräinen tulvapato ei suojaisi kaupunkia tuhotulvalta
Pietarin edustalla keskeneräisenä makaava tulvapato ei kykene suojaamaan kaupunkia tuhotulvan sattuessa, sanoo padon rakentamisesta vastaavan Morzashita-hallinnon päällikkö Vladimir Lesogorov.
Vuonna 1979 käynnistetty rakennushanke pysähtyi
90-luvun alkupuolella valtion rahapulan takia.
Padon kohentaminen vaatisi alkuvaiheessa
150-200 miljoonaa dollaria.
Patohallinto on jo vuosikausia varoittanut siitä,
että keskeneräinen rakennelma ei kykene
suojaamaan kaupunkia ainakaan
kokonaisuudessaan.
Lesogorovin mukaan suurtulva saattaisi
pyyhkäistä osan padosta mereen, ja
padonjäänteet saattaisivat tukkia osin myös
kaupungin satamaan Kotlininsaaren eteläpuolitse
johtavan laivaväylän. Väylän kohdalla padossa on
liki kilometrin levyinen aukko.
Huolta lisää se, että tulvatuntijat ennustavat
suurtulvien todennäköisyyden olevan lähivuosina
aiempaa suurempi. Lesogorovin mukaan tulvariski
kasvaa noin sadan vuoden sykleissä, ja nyt on
jälleen käsillä riskialtis ajanjakso.
Pietarin kaupunginjohto onkin tänä syksynä
ahkerasti muistuttanut Moskovaa rahantarpeesta.
- Kaikki päättäjät sanovat, että pato täytyy
rakentaa, mutta Venäjän budjetissa ei riitä rahaa
edes sosiaalisten velvoitteiden hoitoon, Lesogorov
huomauttaa.
Tacis rahoittaa varoitusjärjestelmää
Morzashita rakentaa parhaillaan Tacis-rahojen ja
hollantilaisten asiantuntijoiden turvin
automaattista tulvavaroitusjärjestelmää.
- Jos emme voi suojata kaupunkia, voimme
ainakin varoittaa tulvasta, hän sanoo.
Morzashitassa on rahapulan takia etsitty
"halpisratkaisua" padon kohentamiseksi.
Halvin ja nopein ratkaisu olisi vahvistaa ja
korottaa Kotlininsaaren eteläpuolista pato-osuutta
ilman kalliita sulkuportteja.
Avoimeksi jäisi
edelleen laivaväylä, jonka alitse pitäisi rakentaa
aikanaan ainakin puolen kilometrin mittainen
tunneli.
Suomenlahden pohjoisrannalta Kotlininsaaren
johtava pato-osuus on jo jotakuinkin valmis,
mutta tulvan sattuessa pohjoisten sulkuporttien
sulkeminen saattaisi aiheuttaa sortumia saaren
eteläpuolella vesimassojen paineen kasvaessa.
Morzashitan kustannusarvio on lähetetty Venäjän
hallituksen puitavaksi, jonka on määrä käsitellä
kysymystä jälleen parin viikon kuluttua. Jos pato
rakennettaisiin alkuperäisten suunnitelmien
mukaan, rahantarve nousisi 800 miljoonaan
dollariin.
Ratkaisu liikennepulmiin
Lesogorovin mukaan padon kohentaminen tietäisi
osaratkaisua myös Pietarin liikennepulmiin, kunraskas kansainvälinen tavaraliikenne voitaisiin
ohjata patoa myöten kaupunkia kiertävälle
väylälle.
- Luulen, että tämä kiinnostaa Suomea enemmän
kuin Pietaria uhkaava tulvariski, Keitele-Päijänne
-kanavan rakennustyömaan pääinsinöörinä
90-luvun alussa työskennellyt Lesogorov arvelee.
Hän muistuttaa, että Pietarin kautta Moskovaan
kulkeva tavaraliikenne merkitsee tuloja myös
Suomelle. Jos Pietarin liikenteellistä pullonkaulaa
ei pystytä purkamaan, voivat maanteitse kulkevat
tavaravirrat ohjautua muualle.
Lesogorovin mielestä Pietarin kiertotien
rakentamisesta selvittäisiin nopeammin ja
halvemmalla, jos liikenne kiertäisi patoa pitkin
Pietarin eteläpuolitse.
Kilometrisen laivaväylän ylitys hoituisi autolautan
avulla, ja Suomenlahden etelärannalla
tavaraliikenne ohjattaisiin Pietaria laajassa
kaaressa kiertävälle väylälle.
Vähälle käytölle jäänyt "betonitie" rakennettiin
aikanaan sotilaskäyttöön, mutta se on sittemmin
avattu siviililiikenteelle.
- Muut ratkaisut olisivat kalliimpia, Lesogorov
arvioi viitaten suunnitelmiin rakentaa kiertotie
maitse.
STT-IA
1.10.1999
Ulkomaat -sivulle
|