Sakkovilppi vaikeutuu:
Päiväsakot määrätään lokakuun alusta nettotulojen perusteella
Sakkovilppi vaikeutuu, mutta rehellisten suuri- ja keskituloisten päiväsakot alenevat, kun sakkojärjestelmän uudistus astuu voimaan lokakuun alussa. Lisäksi rikesakkoja kirjoitetaan vastedes aiempaa useammin, kun niiden käyttöalue laajenee.
Uudistuksen häviäjiä ovat kaikkein
pienituloisimmat, joiden päiväsakot jopa
kaksinkertaistuvat, kun alin päiväsakko nousee 40
markkaan nykyisestä 20 markasta.
Vastedes päiväsakkojen rahamäärä lasketaan
sakotettavan nettotuloista nykyisen
bruttotulokäytännön sijaan.
Oikeusministeri
Johannes Koskinen (sd.) sanoo, että uudistuksella
pyritään lieventämään kohtuuttoman suurina
pidettyjä ylinopeussakkoja.
Lisäksi päiväsakon määrääminen bruttotulojen
perusteella on katsottu periaatteellisesti vääräksi.
- Kohtuuttomana on pidetty juuri sitä, että
verottajallekin menevä tulojen osa on korottanut
sakkorangaistuksen suuruutta, huomauttaa
Koskinen.
Päiväsakkojen uusi laskemistapa johtaa siihen,
että sakot laskevat kaikilla, joiden bruttotulot
ylittävät 3 700 markkaa kuukaudessa.
Kuukaudessa 5 000-30 000 markkaa bruttona
tienaavien päiväsakkojen suuruus putoaa 23-30
prosenttia. Keskimäärin päiväsakot putoavat noin
neljänneksen.
Päiväsakon minimin tuntuva korottaminen
kuitenkin kaksinkertaistaa niiden päiväsakot, joilla
ei ole tuloja. Koskisen mukaan lähes puolet
korotuksesta johtuu inflaatiosta, sillä edellinen
minimi 20 markkaa säädettiin jo vuonna 1985.
- Toisena perusteena on se, että uudessakaan
järjestelmässä ei käytännön syistä ole päiväsakon
rahamäärästä päätettäessä mahdollista ottaa
huomioon verottomia tulonsiirtoja. Minimin
korottaminen korjaa osaltaan tätä puutetta,
Koskinen perustelee.
Vilpillisten sakot kovenevat
Vaikka teoriassa lähes kaikki päiväsakot alenevat,
niin käytännössä monien kohdalla käy toisin
sakkovilpin yleisyyden vuoksi. Sakkovilppi näet
vaikeutuu, kun päiväsakkoja aletaan määrätä
pääsääntöisesti verotustietojen perusteella.
- Yksinkertaisesti voidaan sanoa, että rehellisesti
tulonsa ilmoittaneille sakot enimmäkseen
alenevat - vilunkia harrastaneille taas kovenevat,
Koskinen tiivistää.
Oikeus- ja sisäministeriöiden arvioiden mukaan
valtiolta on tähän asti jäänyt saamatta joka
viides sakkomarkka tulojen valehtelun vuoksi,
vaikka sakkovilppi on vuoden alusta lähtien ollut
rangaistava teko.
Lokakuun alun jälkeen sakkoa kirjoittava poliisi ei
enää ole sakotettavan oman ilmoituksen varassa,
vaan hän voi tarkistaa verotustiedot uudistuksen
yhteydessä käyttöön otettavasta
valtakunnallisesta tietokannasta. Järjestelmä
tulee myös syyttäjien ja tuomioistuimien
käyttöön.
Päiväsakot lasketaan uudistuksen jälkeen siten,
että sakotettavan veronalaisista ansio- ja
pääomatuloista vähennetään verot ja eräät
maksut.
Lisäksi tuloista tehdään 1 500 markan
peruskulutusvähennys, jonka tarkoitus on
tasoittaa nettolaskentatavan suurituloisia
suosivaa vaikutusta.
Yhden päiväsakon suuruus on yksi
kuudeskymmenesosa näin lasketuista
kuukausituloista.
Elatusvelvollisuus alentaa päiväsakkoa 15
markkaa elätettävää kohti. Vähintään 500 000
markan verotettava varallisuus sen sijaan nostaa
päiväsakkoa 20 markkaa ja vähintään miljoonan
markan varallisuus 40 markkaa.
Ylinopeuksista rikesakko yhä useammin
Uudistus laajentaa rikesakon käyttöaluetta.
Muutos pääosin laskee ylinopeusrangaistuksia
nykyisestä.
Vastedes ylinopeudesta voidaan määrätä
rikesakko, kun nopeusrajoitus on ylitetty enintään
20 kilometrillä tunnissa. Nykyisin raja on 15
kilometriä tunnissa.
Rikesakkorajan nostamisen arvioidaan johtavan
siihen, että rikesakko korvaa päiväsakon jopa yli
kaksi kertaa nykyistä useammin.
Ylinopeudesta määrättävän rikesakon suuruus
nousee nykyisestä 300 markasta 400-700
markkaan. Se, nostaako vai laskeeko uudistus
sakon määrää yksittäistapauksessa, riippuu niin
sakotettavan tuloista kuin rikottujen
nopeusrajoitusten suuruudesta.
Lähinnä lakitekninen uudistus on se, että
tärkeimmät liikennerikossäännökset keskitetään
rikoslakiin. Rikoslakiin kootaan eri liikennemuotoja
- tie-, vesi-, raide- ja ilmaliikennettä - koskevat
keskeiset rangaistussäännökset.
Rikoslakiin tulevat muutamia poikkeuksia lukuun
ottamatta myös nykyisiä liikennejuopumusrikoksia
koskevat säännökset. Erillinen säännös ajoneuvon
kuljettamisesta huumaantuneena kuitenkin
kumotaan, ja vastedes se sisältyy
rattijuopumussäännöksiin.
STT-MH
1.10.1999
Kotimaa -sivulle
|