Atlantan alueen väkiluku lisääntynyt yli 20 prosenttia vuosikymmenen alusta
Atlanta: Liikenne- ja saasteongelmat pakottavat puuttumaan kaupungin kasvuvauhtiin
Georgialaisella Jason Collierilla oli tapana lähteä ajamaan työpaikalleen pari tuntia ennen töiden alkua. Matka Atlantan lähellä sijaitsevasta Coneyersista Atlantan keskustaan kestää parhaassa tapauksessa puolisen tuntia, mutta pahimpana ruuhka-aikana matkan taittaminen puolessatoista tunnissa on hyvä saavutus.
Atlantan ja etenkin sen lähialueiden väkiluvun
kasvu on lisännyt liikenneruuhkia ja pahentanut
saasteongelmia niin merkittävästi, että
viranomaiset ovat joutuneet puuttumaan
kaupungin kasvuvauhtiin.
- Minulla ei ole mitään joukkoliikennettä vastaan,
mutta useimmilta asuinalueilta ei yksinkertaisesti
pääse minnekään ilman omaa autoa.
- Minua
tuntikausien jonottaminen liikenneruuhkassa joka
päivä alkoi lopulta tympiä ja päätin muuttaa
lähemmäs keskustaa, Atlantaa kiertävän kehätien
sisäpuolella nykyään asuva Collier kertoo.
Kasvu paisuttaa haja-alueita
Valitettavasti Jason Collier edustaa vähemmistöä.
Useimmat atlantalaiset ja kaupunkiin muuttajat
haluavat asua keskustaa rauhallisemmilla ja
tilavammilla asuinalueilla.
Asukasmäärää
tarkkailevan Atlanta Regional Commissionin
mukaan koko alueen väkiluku on lisääntynyt noin
22 prosenttia vuoteen 1990 verrattuna, mutta
huomattavasti keskustaa nopeammin ovat
kasvaneet varsinaisen Atlantan ulkopuoliset
alueet.
Atlantan kaupungissa asuu tällä hetkellä reilut
427 000 ihmistä eli noin 13 prosenttia koko
alueen väkimäärästä (noin 3,2 miljoonaa).
Kaksikymmentä vuotta sitten vastaava
prosenttiluku oli vielä 23.
Atlantalaiset viettävät entistä enemmän aikaa
autoissaan myös siksi, ettei kaupungissa ole
koskaan kainosteltu maapinta-alan käytön
suhteen.
Atlantan asukastiheys on alhainen
muihin yhdysvaltalaisiin suurkaupunkeihin
verrattuna. Asukkaita on neliömailia kohden 1
370, kun esimerkiksi Los Angelesissa vastaava
luku on 5 400.
Atlantalainen ajaa keskimäärin 35 mailia eli
kuutisenkymmentä kilometriä joka päivä. Tämä
näkyy etenkin kuumina kesäpäivinä, kun
pakokaasujen ruokkima saastesumu leijailee
kaupungin yllä.
Viime vuosiin saakka alueen kunnat saivat
mielensä mukaan houkutella uusia veronmaksajia
asukkaikseen. Kunnat pystyivät rakentamaan
satoja kilometrejä uusia moottoriteitä ilman, että
niiden täytyi pelätä osa- tai liittovaltion
sekaantumista asiaan.
- Tilanne alkoi onneksi muuttua pari vuotta sitten,
kun ympäristön tilaa valvova Environmental
Protection Agency uhkasi sulkea liittovaltion
rahahanat moottoriteiden rakentamisprojekteilta.
- Tämä johtui siitä, että saasteongelmat olivat
pahentuneet hälyttävästi, Lucy Smethurst
julkisten ja yksityisten tahojen perustamasta
Clean Air Campaign -valistusjärjestöstä kertoo.
Julkinen liikenne pelottaa varakkaita asuinalueita
Kun liittovaltio toteutti uhkauksensa vuosi sitten,
Atlantan yrityselämän johtohahmot päättivät
asettua tukemaan kuvernööri Roy Barnesin
suunnitelmia perustaa liikenneasioihin
ratkaisevasti vaikuttava Georgia Regional
Transportation Authority (GRTA).
Tukipäätös oli ymmärrettävä, sillä alueen yritykset
pelkäsivät liittovaltion rajoitusten sekä Atlantan
liikenne- ja saasteongelmien pahenemisen
koituvan kohtalokkaiksi paikallisille yrityksille.
GRTA voi päättää teiden rakentamisesta tai
rakentamatta jättämisestä sekä muista
liikenneprojekteista.
Ainakin teoriassa GRTA
pystyy rakentamaan junayhteyden niidenkin
asuinalueiden läpi, jotka ovat ilmoittaneet
vastustavansa joukkoliikennettä alueillaan. GRTA
voi lisäksi tuhota esimerkiksi ostoskeskusten
perustamissuunnitelmat kieltäytymällä liittämästä
ostosparatiisia alueen tieverkkoon.
Kolmentoista kunnan alueella on useita lähiöitä,
jotka ovat ilmoittaneet vastustavansa julkista
liikennettä. Asukkaat pelkäävät juna- tai
bussiyhteyden tuovan alueelle "ei-toivottuja
henkilöitä" tai jalankulkuliikenteen lisääntymisen
lähiöissä aiheuttavan vaaratilanteita ja
vaikeuttavan autoilla ajamista.
Kunnat, jotka ovat pyrkineet rajoittamaan
rakentamista alueillaan, ovat puolestaan saaneet
maanomistajat raivostumaan. Maanomistajien
mukaan heillä on oikeus myydä maata niille, jotka
suostuvat maksamaan tonteista parhaan hinnan.
Lyhyt kierros Atlantan uusimmilla asuinalueilla
kertoo, että houkuttelevimmat tarjoukset
näyttävät tulevan massiivisilta supermarketeilta,
pikaruokaketjuilta sekä ostoskeskusten ja
luksusasuinalueiden rakennuttajilta.
Työpaikalle bussilla, junalla tai kollegan kyydissä
Clean Air Campaign -järjestöä johtavan Lucy
Smethurstin mukaan asenteet ovat kuitenkin
muuttumassa. Kolmisen vuotta sitten perustettu
järjestö pyrkii valistuksen avulla muuttamaan
atlantalaisten käyttäytymistä
ympäristöystävällisempään suuntaan.
- Viranomaiset, yliopistoihmiset, yrityselämä sekä
erilaiset voittoa tavoittelemattomat järjestöt ovat
mukana Clean Air Campaignissa. Tavoitteenamme
on kertoa alueen asukkaille mahdollisimman
tarkkaan saasteista ja etenkin siitä, miten autolla
ajaminen vaikuttaa ilman laatuun.
- Clean Air
Campaign myös tukee hankkeita, jotka pyrkivät
tarjoamaan vaihtoehtoja yksityisautoilulle,
Smethurst summaa.
Useat työnantajat ovat liittyneet esimerkiksi
Partnership for a Smog-Free Georgia -ohjelmaan.
Työnantajat tarjoavat työntekijöilleen
mahdollisuuden tulla työpaikalle ilman omaa
autoa etenkin ilman laadun kannalta vaikeimpina
kuukausina.
Joillakin työpaikoilla noudatetaan
neli- tai jopa kolmipäiväistä työviikkoa ja
tällainen järjestely vähentää ainakin
työmatkaliikennettä.
- Yhä useammat ihmiset tulevat työpaikoilleen
samassa autossa kollegoidensa tai puolisonsa
kanssa. He voivat myös käyttää kaistoja, jotka on
tarkoitettu useita ihmisiä kuljettaville autoille,
Smethurst kertoo.
Kaupungissa, jossa yksi ainoa
liikenneonnettomuus voi aiheuttaa
yhdeksäntuntisen liikennetukoksen, car pool
-kaistojen käyttö totisesti houkuttelee. Smethurst
muistuttaa, että tietyn tosiasian toteaminen ja
sen muuttaminen ovat kuitenkin kaukana
toisistaan.
- Yleisesti ottaen atlantalaiset kyllä valittavat
liikenneongelmista ja ovat huolissaan ilman
laadusta, mutta keskustelun päätteeksi jokainen
kapuaa omaan autoonsa ja ajaa takaisin
kymmenien mailien päässä sijaitsevaan kotiinsa.
Opitun käyttäytymisen muuttamiseen kuluu aina
aikaa, Smethurst toteaa.
STT-MH
10.12.1999
Ajassa -sivulle
|