Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Koulutukselle ja tutkimukselle uusi tietostrategia



Opetusministeriö on uusinut koulutusta ja tutkimusta koskevan tietostrategian. Uusi Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000-2004 valmistui huhtikuussa.


Strategia on jaettu kahdeksaan hankesuunnitelmaan: tietoyhteiskuntavalmiudet kaikille, opetushenkilöstön koulutus, tietoteollisuuden ja digitaalisen viestinnän ammattilaisten koulutus, virtuaaliyliopisto, virtuaalikoulu, tietoverkkojen oppimisympäristöt sekä sisältötuotanto.

Tietoyhteiskunnan kansalaistaitojen lähtökohtana on väestön osaamisesta ja sivistyksestä huolehtiminen, sosiaalisen koheesion vahvistaminen ja syrjäytymisen vastustaminen sekä omaehtoisen aikuisopiskelun idean soveltaminen.

Erityiskohteina mainitaan muun muassa keski-iän ylittäneen, työelämän ulkopuolelle jääneen aikuisväestön, kasvavan eläkeläis- ja vanhusväestön sekä erityisryhmien tarpeet.

Toimenpideohjelma jakautuu kuuteen osaan, ja suunnitelmissa on koko kansan motivointi- ja oppimiskampanjan toteuttaminen. Ohjelma tavoittelee tietoyhteiskunnan kansalaisvalmiuksien oppimisohjelman toteuttamista, kuntalaisten tietoyhteiskuntavalmiuksien kehittämistä rakentamalla kunnallinen yhteistyöverkko.

Myös kansalaisjärjestöjen ja muu kansalaistoiminta pyritään kytkemään mukaan tietoyhteiskunnan kansalaisvalmiuksien oppimisohjelman toteuttamiseen- Lisäksi suunnitellaan kansalaisten sähköpostijärjestelmän toteuttamista.


Opetushenkilöstön kouluttaminen erityisasemassa

Uuden strategiakauden tavoitteena on, että yli puolella opetustoimen henkilöistä on hyvät valmiudet tieto- ja viestintätekniikan pedagogiseen hyödyntämiseen ja lisäksi huomattavalla osalla opettajista on vähintään perusvalmiudet.

Kaikki oppilaitokset arvioivat nykyiset opetussuunnitelmansa ja laativat vuoteen 2002 mennessä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategian. Tavoitteen toteuttamiseksi käynnistetään kolmivaiheinen OPE.FI-hanke.

OPE.FI:n ensivaiheessa hankittaisiin tieto- ja viestintätekniikan perustaidot, toisessa vaiheessa opetuskäytön taidot sovellettavaksi omaan työhön ja kolmannessa vaiheessa syvennettäisiin toisen vaiheen taitoja ja hankittaisiin erityisosaamista.

Tietoteollisuuden ja digitaalisen viestinnän ammattilaisten koulutushankkeen tavoitteena on mm. lisätä alan houkuttelevuutta ja laajentaa rekrytointipohjaa, arvioida tietoteollisuusohjelman toteutumista ja esittää uusia ratkaisuja, toteuttaa toimenpiteitä alan kouluttaja- ja tutkijatarpeen tyydyttämiseksi.

Tavoiteena on myös kehittää alojen koulutuksen laatua ja lyhentää opiskeluaikoja sekä luoda edellytyksiä digitaalisen viestinnän koulutuksen määrälliselle kehittämiselle. Hankkeen taustalla on meneillään oleva Tietoteollisuusohjelma.

Virtuaaliyliopistohankkeen tavoitteena on perustaa korkealaatuinen ja kansainvälisesti tunnustettu virtuaaliyliopisto, laajentaa ja monipuolistaa korkeakouluopetusta sekä virtuaaliyliopistoa tukevaa tutkimusta sekä hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa neuvonta-, ohjaus- ja oppimateriaali- sekä koulutuspalvelujen hyödyntämisessä.

Tavoitteisiin päästään strategian mukaan muun muassa tehostamalla yliopistojen verkostoyhteistyötä, ylläpitämällä opetuksen ja tutkimuksen huippulaatua, kehittämällä verkkopedagogista osaamista, käyttämällä tieto- ja viestintätekniikkaa innovatiivisesti opetuksessa sekä tekemällä virtuaaliyliopistosta houkuttelevan vaihtoehdon.


Tavoitteena toimiva virtuaalikoulu

Hankkeen visiona on, että vuonna 2004 Suomessa toimii tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävä virtuaalikoulu, joka mahdollistaa monipuolisen ja joustavan opiskelun ja täydennyskoulutuksen.

Virtuaalikoulu tukee opetusministeriön mukaan oppilaitosten toimintaympäristöjen kehittymistä sekä koulutuksellisen tasa-arvon turvaamista.
- Virtuaalikoulun ydin olisi käyttöliittymä, joka tarjoaa opiskelumoduuleja, kursseja ja muita opiskelupaketteja sekä oppimateriaalia myös lähiopiskelun monipuolistamiseen.

Haaveen toteuttamiseksi virtuaalikouluhankkeelle on asetettu sankka joukko tavoitteita: mm. kehitetään ja toteutetaan asuin- ja opiskelupaikasta riippumattomia pedagogisesti laadukkaita ja joustavia opiskelumahdollisuuksia, jotka perustuvat monimuotoiseen tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävään etä- ja lähiopiskeluun.

Lisäksi luodaan tasa-arvoinen tutkintojen- ja arvosanojen suorittamismahdollisuus kaikenikäisille oppijoille sekä synnytetään kehittämisverkostoja, jotka tuottavat ja välittävät korkealaatuisia verkkokoulupalveluja, opiskelumateriaalia, ohjaus-, neuvonta- sekä kansainvälisiä palveluja.

Virtuaalikoulusta luodaan opetusministeriön visioinnissa opettajien, opiskelijoiden ja oppilaiden tieto- ja viestintäteknisten taitojen kehittämisen foorumi. Hankkeen avulla kehitetään oppilaitosten, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan yhteistoimintaa, tuetaan verkkopedagogiikan periaatteita ja käytäntöä sekä annetaan oppilaitoksille mahdollisuus toimia osana virtuaalikoulua.

Tietoverkkojen oppimisympäristöhankkeen tavoitteena on palvella etenkin virtuaaliyliopisto- ja virtuaalikouluhankkeiden sekä tietostrategian toimeenpanon tutkimuksellisia tarpeita.

- Sen tulee tukea asuin- tai opiskelupaikasta riippumattomien verkko-opiskelujärjestelmien kehittämistä sekä tutkia ja kehittää uusia oppimisympäristöjä. Uudet tekniset mahdollisuudet tarjoavat jatkuvasti tutkimushaasteita lähi- ja etäopetuksen kehittämiseksi sekä niiden monimuotoiseksi yhdistämiseksi, strategiassa todetaan.


Oppimisympäristötutkimukselle ja -tuotekehittelylle on tarvetta

Strategiaa tukevaan tutkimusohjelmaan pyritään saamaan mukaan alan parhaat tutkijat ja kehittäjät. Ohjelman tulee sisältää tutkimukselliset tavoitteet, sisällölliset teemat, toimijat, resurssit, valintaprosessin ja -kriteerit.

Sisällöllisiä alustavia tutkimusteemoja voisivat olla mm. peruskoulutuksen saavutettavuus (yhteistyössä virtuaalikouluhankkeen kanssa), opettajankoulutuksen perusopetuksen kehittäminen (yhteistyössä opettajankoulutus- ja virtuaaliyliopistohankkeiden kanssa) sekä huippukoulutuksen saavutettavuus (yhteistyössä opettajankoulutus- ja virtuaaliyliopistohankkeiden kanssa).

Strategiakauden aikana kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että tietoyhteiskuntaan ja uusiin oppimisympäristöihin kohdistuva rahoitus koordinoidaan yhteen. Hankkeen budjetti määräytyy opetusministeriön, Opetushallituksen, tutkimukseen ja tuotekehittelyyn panostavien rahoittajatahojen, kuntien ja yritysten kanssa käytävissä neuvotteluissa.

Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntarakenteiden vahvistamiseksi toteutetaan lisäksi osahankkeita. Näitä ovat nykytilanteen kartoitus, vuosittainen seuranta, laiteympäristöjen kehittäminen sekä erilliset kehittämishankkeet.

Tietoyhteiskunnan rakenteiden vahvistaminen koulutuksen ja tutkimuksen alueella sisältää monia toimia, jotka jäävät käytännössä pääosin koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden itsensä toteutettaviksi.

IA
13.12.1999


Kotimaa -sivulle