Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuluttaja-asiamies: Kansalainen ei aina hyödy kilpailusta

EU haluaa turvata välttämättömien palveluiden saannin



Kuluttajat ovat tottuneet siihen, että kuntien peruspalvelut toimivat. Hanasta tulee vettä, pistorasiasta sähköä ja pankissa palvellaan. Päinvastaisia kokemuksiakin löytyy - esimerkiksi niistä pikkuhiljaa autioituvista kylistä, joista peruspalvelut ovat kaikonneet yksi toisensa jälkeen.


Niin Suomessa kuin muualla Euroopassa 90-alun lama pakotti yksityistämään perinteisesti yhteiskunnan vastuulle kuuluneita ns. välttämättömyyspalveluita.

Nykyisin mm. sähkömarkkinoilla, telepalveluissa ja joukkoliikenteessä kilpaillaan rajustikin. Se taas on johtanut yritysten haluun valita asiakkaansa ja heikommassa asemassa olevat saattavat jäädä vaille palvelua.

Torstaina ja perjantaina Helsingissä pidettävä EU-seminaari pohtii juuri tällaisia ongelmia. Vaikka EU:n laajuinen puitelainsäädäntö on vielä kaukana, unioni haluaa tulevaisuudessa turvata kansalaistensa oikeudet tärkeimpiin peruspalveluihin.

Se katsoo, että kun on kyse kansalaisten yhdenvertaisesta kohtelusta, vapaiden markkinoiden sopimusvapauskin voidaan syrjäyttää.

- Kilpailun avaaminen ei aina ole kansalaisten etu. Ajatellaan vaikka telepalveluiden tariffeja. Paljon kansainvälisiä puheluita soittavat yritykset ovat hyötyneet teleyhtiöiden kilpailusta, kun taas paikallispuheluita soittavat kansalaiset ovat samalla joutuneet maksamaan puheluistaan yhä korkeampia hintoja, kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz havainnollistaa.


Sähkömarkkinalaki toimiva?

Mickwitzin mukaan nyt EU:ssa pohdittava puitesäännöstö toisi kaivattua turvaa peruspalveluiden tasavertaisesta jakelusta myös tarjonnan keskittyessä yhä suurempiin mittakaavoihin.

Esimerkiksi nykyisen Fortumin kaltainen energiajätti saattaa hänen mukaansa tarvita tulevaisuudessa kilpailijan, joka on yhtä vahva. Jos tämä tulisi ulkomailta, sen pitäisi toimia samoilla ehdoilla kuin kotimaistenkin yhtiöiden.

- Suomessa ollaan kyllä paremmassa asemassa moneen muuhun EU-maahan nähden, mutta meilläkin on tarvetta ennakoida mahdollisia ongelmia, kuluttaja-asiamies sanoo.

Mickwitzin mukaan esimerkiksi nykyinen sähkömarkkinalaki tukee aika hyvin kuluttajaa hänen vaihtaessaan sähköntoimittajaa. Mutta mitä kuluttaja tekee, jos sähköä ei jonain päivänä tulekaan? Vika voi olla tuottajassa tai välittäjässä, mutta saako kuluttaja apua kummaltakaan, hän kysyy.

Helsingin seminaari on Mickwitzin mukaan ensimmäinen askel kohti sopimusta siitä, mitkä olisivat vähimmäistasot peruspalveluiden yhdenmukaiselle tuottamiselle. Aihetta työstetään edelleen marraskuussa EU:n kuluttajaministerineuvostossa.

STT-IA
10.9.1999


Politiikka -sivulle