Pienennetyn ITER:n kustannukset 3,5 mrd euroa
Päätös koefuusiovoimalasta parin vuoden sisällä
Päätös kansainvälisen ITER-koefuusiovoimalan sijoituspaikasta ja rakentamisesta on EU:n tutkimustoiminnasta vastaavan päähallinnon johtajan professori Jorma Routin mukaan tehtävä parin vuoden sisällä. Koevoimalasta kilpailevat lähinnä fuusiotutkimuksessa johtavassa asemassa oleva Euroopan unioni ja Japani.
Koevoimala on tarkoitus toteuttaa puolta pienempänä kuin
EU:n, Japanin, Venäjän ja Yhdysvaltojen yhteistyönä
suunniteltu ITER. Sen kokonaiskustannuksiksi laskettiin noin 40
miljardia markkaa.
Yhdysvaltain vetäydyttyä ITER:stä EU,
Japani ja Venäjä ovat yhdessä suunnitelleet teknisesti ja
taloudellisesti alkuperäistä suunnitelmaa kevyempää
koevoimalaa.
- Uusi voimala on kooltaan, teholtaan ja kustannuksiltaan
selvästi alkuperäistä pienempi. Ohjeena suunnittelussa oli
kustannusten leikkaaminen puoleen, kertoi EU:n ITER-ryhmän
koordinaattori, tohtori David Campbell perjantaina Teknillisessä
korkeakoulussa Espoossa.
Routti ja Campbell osallistuivat
TKK:lla avatun fuusiotutkimusta esittelevän näyttelyn
avajaisten yhteydessä järjestettyyn seminaariin.
Uuden ITER:n hinnaksi arvioidaan Campbellin mukaan noin 3,5
miljardia euroa eli runsaat 20 miljardia markkaa. Laitoksen teho
on 500 megawattia, kun ITER:n alkuperäisen suunnitelman
mukainen teho oli 1 500 megawattia.
Tokamak-tyyppisen
laitoksen donitsinmuotoisen fuusiokammion ulkoläpimitta on
supistunut 8,14 metristä 6,2 metriin ja monia koneen tieteellisiä
tavoitearvoja on laskettu.
Campbellin mukaan laitoksen suorituskyky riittää edelleen
ITER-ohjelmalle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen.
Niistä tärkein on osoittaa fuusioenergian tieteellinen ja
tekninen toteutettavuus käytännössä.
Routti toivoo USA:n palaavan ITER:iin
Hanke on pienennettynäkin Routin mukaan niin suuri ja
pitkäaikainen, että se on välttämättä toteutettava
kansainvälisenä yhteistyönä.
Hänen mielestään
hiukkastutkimuksessa ja avaruustutkimuksessa harjoitettu
yhteistyö tarjoaa hyvän mallin myös fuusioenergian
valjastamiseksi yhdessä ITERin avulla.
Routti toivoi, että myös Yhdysvallat tulisi taas mukaan
ITER-hankkeeseen, kun se ilmeisesti ensi vuonna alkaa liikkua.
Edellytyksenä on, että EU ja Japani päättävät sitä ennen omat
strategiansa ja hankkeen tulevaisuus täsmentyy. Pienemmän
ITER:n suunnitteluvaihe päättyy virallisesti heinäkuussa vuonna
2001. Siihen osallistuvat EU, Japani ja Venäjä.
Koefuusiovoimalalle on tarjottu lukuisia sijoituspaikkoja. Italian
ja Japanin tarjoamien useiden vaihtoehtojen lisäksi laitoksesta
ovat olleet kiinnostuneita myös Kanada, Saksa ja Ranska.
Japanissa suhtautuminen fuusioon on hyvin myönteistä ja
linjapäätökset tehdään vuoden loppuun mennessä. EU:ssa
päätöksiä on tehtävä varhain ensi vuonna, sanoi Routti.
- Eurooppalaisen fuusiostrategian tavoitteena on säilyttää
johtava asema tutkimuksessa ja turvata teollisuudelle kanavat
uuteen teknologiaan. Taloudelliset voimavarat eivät yksin riitä
hankkeen toteutukseen ja siksi laaja yhteistyö on
välttämätöntä jatkossakin, totesi Routti.
ITER:n
"keventäminen" on kuitenkin tehnyt hankkeen Routin mukaan
EU:lle selvästi aiempaa realistisemmaksi.
EU:n varat ITER:iin seuraavaan puiteohjelmaan
EU:n päätösaikatauluun vaikuttaa myös seuraavan tutkimuksen
puiteohjelman rahoitussuunnittelu, koska hanke vaatii runsaasti
varoja. Rahoituksen järjestämiseksi päätökset olisi hyvä saada
nopeasti. EU:n nykyiseen vuonna 2002 päättyvään viidenteen
puiteohjelmaan ITER ei sisälly.
Koefuusiovoimalan sijoituspaikasta päätettäessä osallistuminen
hankkeen kokonaiskustannuksiin on olennainen kysymys, sillä
isäntämaan osuudeksi tulee noin 60 prosenttia kustannuksista.
Varsinaiseen fuusioteknologiaan ITER:n hinnasta liittyy noin 40
prosenttia. Esimerkiksi Italian tarjoamille sijoituspaikoille
haettaisiin rahoitusta myös EU:n rakennerahoista.
Routin mukaan hankkeen taakkaa voitaisiin jakaa
kansainvälisesti myös etätyöskentelyllä ja käyttämällä
esimerkiksi CERN:ssä koeteltuja toteutusmalleja yhteistyössä.
Hän myös huomautti, että ITERin hintaa voi mitata monin
tavoin.
- Esimerkiksi vanhan jumbomatkustajakoneen
suurennetun version kehityskustannukset arvioitiin 6 miljardiksi
dollariksi ja Airbusin uuden suurkoneen kehityskustannukset 8
miljardiksi dollariksi, hän totesi .
Fuusio tarjoaa tulevaisuudessa ehtymättömän ja
saasteettoman energian ihmiskunnalle, mutta se vaatii erittäin
suuret kehityskustannukset ja vielä paljon tutkimustyötä. Kyse
on Routin mukaan tehtävästä, joka kuuluu luontevasti EU:n
toimintakenttään.
Routti myös varoitteli odottamasta liian nopeita tuloksia.
Fuusiovoima ei ole vielä oven takana, vaan työtä on tehtävä
vuosikymmeniä, ennen kuin päästään kaupalliseen tuotantoon.
Fuusiotutkimus on osa EU:n ja ihmiskunnan pitkän aikajänteen
energiaratkaisujen kehittämistä.
- ITER:n koevoimalan rakennusaika on noin kymmenen vuotta.
Laitoksen valmistuttua tarvitaan viitisen vuotta kokeisiin ja
käyttökokemusten arviointiin ja sen jälkeen kymmenen vuotta
demonstraatiovoimalan rakentamiseen, totesi Routti.
Siinä
vaiheessa on kulunut 25 vuotta. Mikäli kaikki on sujunut
odotusten mukaisesti, voidaan sen jälkeen aloittaa
ensimmäisen fuusiovoimalan prototyypin rakentaminen.
STT-IA
10.9.1999
Talous -sivulle
|