Lahjakkuuden puhkeaminen vaatii kovaa työtä
Uusi kirja ohjaa luovuuden vaalimiseen
Lahjakkuustutkija Kari Uusikylä ja amerikansuomalainen kasvatustieteilijä Jane Piirto kehottavat juuri julkistetussa yhteisessä kirjassaan vanhempia ja opettajia luomaan lapsille tilaa luovuuteen.
Uusikylä korostaa ennen muuta kannustavuuden
merkitystä. Pakko, kilpailuhenki ja
tulosvaatimukset ovat luovuuden vihollisia, eivät
perusteellinen tietämys tai uuttera työskentely.
Kirjassa esitellyt luovuustutkijat arvioivat, että
todellisen lahjakkuuden puhkeaminen edellyttää
vuosikymmenen verran kovaa työtä. Mozartin
kaltaisen "ihmelapsen" varhaista kukoistusta
selittää se, että työ alkoi jo hyvin varhain
lapsuudessa.
Luova toiminta ei siis ole vain irrallista
puuhastelua, vaan se niveltyy elämän eri
osa-alueisiin. Matematiikka on luovaa, jos sitä
tekee ilokseen.
Myös luovien nerojen yksinäisyys ja hulluus ovat
myyttejä, jotka saavat kyytiä kirjassa Luovuus -
Taito löytää, rohkeus toteuttaa. Vaikka luova
oivallus saattaa parhaiten syntyä yksinäisyydessä,
vaatii se ympärilleen myös ymmärtävää yhteisöä.
Hulluus voikin olla katsojan silmässä: luova yksilö
miellyttää nimittäin harvoin lähimmäisiään.
Epäsovinnaisuus ja vallitsevien totuuksien
kyseenalaistaminen leimaavat nopeasti yksilön.
Luovien yksilöiden ajattelussa ilmenee jopa
samantapaisia piirteitä kuin mielisairailla, mutta
heidän työnsä tulokset poikkeavat toisistaan.
Luovuuteen mahtuu vain tietty annos
epätasapainoa.
- Varsinainen psykoosi on kaiken
luovan työn vihollinen, kirjoittaa Uusikylä.
Luovuutta omissa mitoissa
Uusikylän mukaan luovuus ilmenee eri tasoilla.
Mattimeikäläisen itseilmaisu ja
huipputaiteilijoiden tai -matemaatikkojen
saavutukset palvelevat omia tarkoituksiaan.
Sopiva kasvatus voi aina auttaa lasta löytämään
oman luovuutensa. Jane Piirto antaakin omassa
osuudessaan käytännön ohjeita otollisen
kasvuympäristön rakentamiseen.
Ensimmäinen edellytys on Piirron mukaan oma
rauha, tila jossa lapsi saa keskittyä puuhiinsa.
Luokassa voi olla sohva tai vaikkapa teltta, johon
lapset pääsevät palkintona hyvästä työstä.
Kotona lapsi saattaa löytää soppensa portaiden
alta, metsästä tai olohuoneen nurkasta.
Luovuuden harjoittamiseen tarvitaan myös
välineitä: soittimia, askartelumateriaaleja,
pukuleikkeihin sopivia vanhoja vaatteita, joiden
käyttö on vapaata. Työn tulosten on saatava
ansaitsemansa huomio, päädyttävä esille ja
kehuttaviksi.
Aikuisen luovuus malliksi
Piirron mukaan vanhemman tai opettajan on myös
tärkeää näyttää lapselle oma luovuutensa. Jos
aikuinen uskaltaa nauttia luomisesta ja varata
sille omaa aikaansa, myös lapsen on helpompi
vapautua.
Koulun ilmapiirin pitää arvostaa
luovuutta, ja kodeissa on syytä harrastaa luovia
elämän aloja: lehtiä, teatteria, näyttelyitä. Perhe
ja koulu kiinnittävät näin lapsia luovaan elämään
omilla perinteillään.
Sukupuolirooleja sen sijaan ei ole syytä liikaa
korostaa, koska luovat persoonat heijastavat
usein molempien sukupuolten piirteitä. Jäykät
roolit estävät ihmisiä tuomasta esiin erilaisia
puoliaan.
Piirron mielestä lapsilla pitäisi myös olla
mahdollisuus yksityisopetukseen heitä
kiinnostavilla aloilla. Soitto- tai maalaustunnit
antavat ainutlaatuisen mahdollisuuden taitojen
hiomiseen. - Oman alan tietämyksen vankka
hallinta on luovuuden edellytys eikä este, hän
kirjoittaa.
Samasta syystä lapsille on korostettava myös
itsekurin merkitystä. Vasta harjoitus todella tekee
mestarin.
Vahvuutta vaikeuksista
Luovien lahjakkuuksien tausta on kuitenkin
harvoin rikkeettömän onnellinen. Etenkin
taiteilijoiden elämä on usein ongelmaista, kun
taas tiedemiehillä on Piirron laskelmien mukaan
usein ollut tukenaan kannustavat vanhemmat.
Tärkeintä on oppia kääntämään vaikeudet
voitokseen ja voimavarakseen. Etenkin opettajien
olisi luotettava myös rikkinäisistä kodeista
tulevien lasten kykyihin, eikä tuomittava heitä
epäonnistujiksi, kirjoittaa Piirto.
Aikuinen voi hänen mukaansa myös vapauttaa
lapsia luovuuteen lähestymällä näitä myönteisesti
ja huumorilla. Ja viimeksi: lapselle pitää antaa
lupa olla outo, erilainen, oma itsensä.
Viime kädessä luovuus on jokaisen oma
ominaisuus.
Uusikylä muistuttaakin omassa
osuudessaan lahjakkuustutkija Howard Gardneria
lainaten, etteivät luovan lahjakkaat yksilöt itse
asiassa taivu kenenkään muokattaviksi.
- Ehkä
niin on hyvä, hän toteaa.
STT-IA
10.9.1999
Ajassa -sivulle
|