Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Polttonesteiden hintoihin ei esitetä korotuksia

Liikenteen päästöjen hallinta alan ympäristöohjelman ykköstavoitteeksi



Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen kasvua pyritään hillitsemään niin, että päästöt pysyvät vuoden 1990 tasolla myös vuonna 2010. Tavoite sisältyy liikennealan uuteen ympäristöohjelmaan, jonka liikenneministeriö julkisti keskiviikkona. Ilmaston muutosta kiihdyttävien päästöjen vähentäminen on nimetty ohjelman päätavoitteeksi.


Liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen (kok.) luonnehti ohjelmaa selkänojaohjelmaksi, jonka toteuttamiseen tarvitaan monen toimijan yhteispeliä. Ohjelmassa muun muassa nimetään vastuutahot esitetyille tavoitteille.

Liikenteen kasvuun voidaan ohjelman mukaan puuttua muun muassa maankäytön suunnittelulla, ajotapojen ohjauksella ja vähän kuluttavia autoja suosimalla. Keinovalikoimaan kuuluu myös joukko- ja kevyen liikenteen kilpailukyvyn ja tavaraliikenteen tehokkuuden parantaminen.

Liikenteen päästöihin ei pyritä puuttumaan polttonesteiden reaalihinnan korotuksilla. Ylitarkastaja Raisa Vallin mukaan korotuksia ei esitetä, koska haluttiin katsoa suomalaisen autoverotuksen kokonaismäärää ja seurata kehitystä Euroopassa.

- Ei ole realistista lähteä nostamaan polttoaineen veroa nykyisestä kovin paljon, ellei asiasta päästä kansainvälisesti yksimielisyyteen. Ympäristöohjelmassa on lähdetty siitä, ettei lähdetä muuttamaan tasoja vaan rakennetta, selvittää Valli ohjelman periaatetta.

Ympäristöministeriö arvioi vuoteen 2003 ulottuvassa toiminta- ja taloussuunnitelmassaan, että polttonesteiden reaalihinnan korottaminen on yhtenä keinona tarpeen, jotta liikenteen hiilidioksidipäästöt pysyvät vuoden 1990 tasolla.


Ajotapoja muutettava

- Lyhyellä aikavälillä kaikkein tärkeintä on edistää säästävää ajotapaa, koska se vähentää heti päästöjä, korostaa Valli.

Myös liikennemuotojen valinta on hyvä keino vaikuttaa päästöihin.

Säästävän ajotavan on todettu vähentävän paitsi päästöjä myös kuljetuskustannuksia bussiyrityksissä. Seuraavaksi myös yksityisautoilijat on saatava välttämään muun muassa turhaa kiihdyttämistä, jarruttamista ja kaistanvaihtoa.

Valli arvioi, että polttoaineen hinnan noustessa myös yksityisautoilija huomaa, että ajotavalla voi vähentää polttoainekuluja. Pidemmällä aikavälillä ennen kaikkea vähän kuluttavien autojen suosiminen vähentävää liikenteen päästöjä, korostaa Valli. Myös yhdyskuntarakenteen eheyttäminen karsii liikennettä ja päästöjä.

Vero- ja maksujärjestelmiä pitää ohjelman mukaan kehittää ympäristökuormitusta vähentävään suuntaan. Esimerkiksi autoverotusta pitää muuttaa niin, että vähän kuluttavat autot yleistyvät.

Julkisen liikenteen hintakilpailukykyä pitää ohjelman mukaan parantaa kustannusten nousua hillitsemällä sekä tukemalla kaupunkiseutujen lippuja julkisin varoin. Joukkoliikennettä voi tehdä nykyistä houkuttelevammaksi mm. odotus- ja matka-aikoja lyhentämällä.

Raideliikenteen kilpailukykyä voidaan parantaa kaavoituksella ja rataverkon kehittämisellä.


Kuljetusalalle energiansäästötavoite

Tavaraliikenteen kasvua voi hillitä tukemalla logistista tehokkuutta edistäviä hankkeita. Liikenneministeriössä pidetään tärkeänä rautateiden kilpailukyvyn parantamista mm. Venäjän ja Suomen välisessä transitoliikenteessä.

Alkusysäyksen tavaraliikenteen ympäristöhaittojen vähentämiseen antaa sopimus, joka tähtää kuorma- ja pakettiautokuljetusten energiankäytön tehokkuuden lisäämiseen.

Yhteistyösopimus allekirjoitettiin tiistaina Helsingissä. Siinä ovat mukana Suomen kuorma-autoliitto, kauppa- ja teollisuusministeriö sekä liikenneministeriö.

Sopimuksen tavoitteena on saada alan yritykset mukaan niin, että kuljetusten energiakustannukset alenevat vuoden 1995 tasosta 10-15 prosenttia seuraavan kymmenvuotiskauden aikana. Ensimmäiset yritykset liittyivät sopimukseen tiistaina.

STT-IA
10.9.1999


Kotimaa -sivulle