Polttonesteiden hintoihin ei esitetä korotuksia
Liikenteen päästöjen hallinta alan ympäristöohjelman ykköstavoitteeksi
Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen kasvua pyritään hillitsemään niin, että päästöt pysyvät vuoden 1990 tasolla myös vuonna 2010. Tavoite sisältyy liikennealan uuteen ympäristöohjelmaan, jonka liikenneministeriö julkisti keskiviikkona. Ilmaston muutosta kiihdyttävien päästöjen vähentäminen on nimetty ohjelman päätavoitteeksi.
Liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen (kok.)
luonnehti ohjelmaa selkänojaohjelmaksi, jonka
toteuttamiseen tarvitaan monen toimijan
yhteispeliä. Ohjelmassa muun muassa nimetään
vastuutahot esitetyille tavoitteille.
Liikenteen kasvuun voidaan ohjelman mukaan
puuttua muun muassa maankäytön suunnittelulla,
ajotapojen ohjauksella ja vähän kuluttavia autoja
suosimalla. Keinovalikoimaan kuuluu myös joukko-
ja kevyen liikenteen kilpailukyvyn ja
tavaraliikenteen tehokkuuden parantaminen.
Liikenteen päästöihin ei pyritä puuttumaan
polttonesteiden reaalihinnan korotuksilla.
Ylitarkastaja Raisa Vallin mukaan korotuksia ei
esitetä, koska haluttiin katsoa suomalaisen
autoverotuksen kokonaismäärää ja seurata
kehitystä Euroopassa.
- Ei ole realistista lähteä nostamaan polttoaineen
veroa nykyisestä kovin paljon, ellei asiasta päästä
kansainvälisesti yksimielisyyteen.
Ympäristöohjelmassa on lähdetty siitä, ettei
lähdetä muuttamaan tasoja vaan rakennetta,
selvittää Valli ohjelman periaatetta.
Ympäristöministeriö arvioi vuoteen 2003
ulottuvassa toiminta- ja taloussuunnitelmassaan,
että polttonesteiden reaalihinnan korottaminen on
yhtenä keinona tarpeen, jotta liikenteen
hiilidioksidipäästöt pysyvät vuoden 1990 tasolla.
Ajotapoja
muutettava
- Lyhyellä aikavälillä kaikkein tärkeintä on edistää
säästävää ajotapaa, koska se vähentää heti
päästöjä, korostaa Valli.
Myös liikennemuotojen
valinta on hyvä keino vaikuttaa päästöihin.
Säästävän ajotavan on todettu vähentävän paitsi
päästöjä myös kuljetuskustannuksia
bussiyrityksissä. Seuraavaksi myös
yksityisautoilijat on saatava välttämään muun
muassa turhaa kiihdyttämistä, jarruttamista ja
kaistanvaihtoa.
Valli arvioi, että polttoaineen
hinnan noustessa myös yksityisautoilija huomaa,
että ajotavalla voi vähentää polttoainekuluja.
Pidemmällä aikavälillä ennen kaikkea vähän
kuluttavien autojen suosiminen vähentävää
liikenteen päästöjä, korostaa Valli. Myös
yhdyskuntarakenteen eheyttäminen karsii
liikennettä ja päästöjä.
Vero- ja maksujärjestelmiä pitää ohjelman
mukaan kehittää ympäristökuormitusta
vähentävään suuntaan. Esimerkiksi autoverotusta
pitää muuttaa niin, että vähän kuluttavat autot
yleistyvät.
Julkisen liikenteen hintakilpailukykyä pitää
ohjelman mukaan parantaa kustannusten nousua
hillitsemällä sekä tukemalla kaupunkiseutujen
lippuja julkisin varoin.
Joukkoliikennettä voi tehdä nykyistä
houkuttelevammaksi mm. odotus- ja matka-aikoja
lyhentämällä.
Raideliikenteen kilpailukykyä voidaan parantaa
kaavoituksella ja rataverkon kehittämisellä.
Kuljetusalalle
energiansäästötavoite
Tavaraliikenteen kasvua voi hillitä tukemalla
logistista tehokkuutta edistäviä hankkeita.
Liikenneministeriössä pidetään tärkeänä
rautateiden kilpailukyvyn parantamista mm.
Venäjän ja Suomen välisessä transitoliikenteessä.
Alkusysäyksen tavaraliikenteen ympäristöhaittojen
vähentämiseen antaa sopimus, joka tähtää
kuorma- ja pakettiautokuljetusten energiankäytön
tehokkuuden lisäämiseen.
Yhteistyösopimus allekirjoitettiin tiistaina
Helsingissä. Siinä ovat mukana Suomen
kuorma-autoliitto, kauppa- ja teollisuusministeriö
sekä liikenneministeriö.
Sopimuksen tavoitteena on saada alan yritykset
mukaan niin, että kuljetusten
energiakustannukset alenevat vuoden 1995
tasosta 10-15 prosenttia seuraavan
kymmenvuotiskauden aikana. Ensimmäiset
yritykset liittyivät sopimukseen tiistaina.
STT-IA
10.9.1999
Kotimaa -sivulle
|