Ei kaikki ole miltä näyttää: Naistutkimusta vastakarvaan
Ajatus kaikkien maailman naisten yhteisyydestä on vähän samanlainen unelma kuin ajatus kaikkien maailman työläisten yhtymisestä. Naistutkijat joutuvat myöntämään, että meillä ei liioin ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa puhua naisista.
Torstaina julkistetussa Rotunaisia ja feminismejä -kirjassa suomalaistutkijat katsovat feminismiä eri kulttuureiden näkökulmasta. Meillä vallitseva länsimainen feminismi on vain yksi tapa tarkastella naisten asemaa ja kulttuuria.
Länsimaisen feminismin näkökulma on hyvin
suppea ja narsistinen. Sen edustajat ovat kuin
entisiä siirtovaltaherroja, jotka haluavat levittää
omaa "ylempää" kulttuuriaan kolmanteen
maailmaan.
Intialaissyntyinen tutkija Chandra Talpade
Mohanty väittää, että länsimaiset naiset ja
feministit ovat osaltaan vaikuttaneet kolmannen
maailman naisten kolonisaatioon.
Sokeus omalle vallankäytölle ja kritiikittömyys
omaa yhteiskuntamuotoa tai kulttuuria kohtaan
saattavat tietyissä tilanteissa lähestyä
jonkinlaista feminististä imperialismia, Mohanty
sanoo.
Jaana Airaksisen ja Tuula Ripatin toimittama
suomalaisartikkeleista koostuva teos päättyy
Mohantyn artikkeliin Lännen silmien alla. Siinä
Mohanty arvostelee tapaa, jolla länsimainen
feminismi analysoi kolmannen maailman naisia.
Länsimaiset feministit korottavat Mohantyn
mukaan oman ryhmänsä normiksi tai
vertailukohdaksi.
Länsimainen nainen on koulutettu ja moderni. Hän
hallitsee omaa ruumistaan ja seksuaalisuuttaan
sekä päättää omista asioistaan. Kolmannen
maailman nainen taas on köyhä, kouluttamaton ja
perinteen ohjailtavissa. Hän hoitaa kotitaloutta,
on perheeseen suuntautunut ja miehisen
kontrollin uhri.
Kristinusko alistaa naista siinä kuin islamkin
Islamin naiskäsitys on ollut punainen vaate
monille länsimaisille feministeille. Heiltä on
kuitenkin jäänyt havaitsematta, että seksismi on
juurtunut kristinuskoonkin.
Egyptiläissyntyinen tutkija Leila Ahmed arvostelee
länsimaista feminismiä länsimaisen sivilisaation
viemisestä arabimaihin. Viktoriaanisen ajan
brittihallitus epäsi oman maansa naisilta
äänioikeuden samaan aikaan, kun se liittoutui
maansa feministien kanssa parantaakseen
musliminaisten asemaa.
- Patriarkaalisuuden kritiikki onkin kohdistettava
kaikkiin uskontoihin, mutta siten, että otetaan
huomioon uskontojen sisäinen ristiriitaisuus ja
rikkaus. Sama perinne kantaa sisässään sekä
äärimmäisen alistamisen että inhimillisen
vapautumisen mahdollisuuksia, kirjoittaa Elina
Vuola artikkelissaan Marian tyttäret.
Vuola sanoo, että feminismille on lopultakin
yhdentekevää kumpi alistaa enemmän naista,
islam vai kristinusko, kun ne kumpikin alistavat.
Länsimaisen naisen vapaus on ahdistava
Länsimaisen naisen ihannoima itsellisen yksilön
vapaus voi tuntua kolmannen maailman naisesta
ahdistavalta ja rajoittavalta. Perinteisen
yhteiskunnan ihminen on juurtunut syvälle omaan
kulttuuriinsa. Se tukee häntä ja määrää hänen
asemansa.
"Autonominen ihminen" ei ole kiinnittynyt
sukulaisiin, perinteisiin, uskontoon eikä tunteisiin.
Hän on teollisen yhteiskunnan luomus, joka syntyi
teollisuustuotannon tarpeisiin. Samasta syystä
hän on täysin työvoiman ostajan armoilla.
Länsimainen autonominen ihminen pyrkii
pelastamaan perinteisessä yhteiskunnassa
elävää, mutta onko autonomisen yksilön tie
väistämättä paras tai ainoa tie kehitykseen, Märta
Salokoski kysyy artikkelissaan. Hän viittaa
Frédérique Apffel Margliniin, joka kritisoi
kulttuurillemme ominaista yksilöllisyyden ja
autonomisuuden ihannointia.
Myös länsimaisen ihmisen tapa jäsentää aikaa on
hyvin toisenlainen kuin perinteisessä kulttuurissa.
Tanskalainen sosiologi Signe Arnfred törmäsi
tähän tutkiessaan sukupuolten välisten suhteiden
ja sukupuoli-identiteetin muutosta.
Arnfred halusi selvittää mosambikilaisnaisten
suhtautumista perinteisiin, tapoihin ja riitteihin,
mutta naiset eivät kyenneet vastaamaan
kysymyksiin "milloin", "kuinka monta" ja "kuinka
paljon".
Aika ei ollut näille naisille mitattava
jatkumo, eivätkä he painaneet mieleensä irrallisia
menneitä tapahtumia, Salokoski kirjoittaa
artikkelissaan Naisen tieto, ruumiin tieto.
Ennen aika määräytyi taivaankappaleiden ja
vuodenaikojen mukaan. Maataloustöiden
säännöllinen rytmi ja maatalousyhteiskunnan
omat riitit myötäilivät sitä luontevasti.
Länsimaisessa yhteiskunnassa ajan mittaamiseen
tarvittiin tarkemmat välineet. Sitä vaati teollinen
tuotanto. Uusi kellontarkka tapa mitata aikaa on
siirtynyt niillekin elämänalueille, joissa siitä on
pikemmin haittaa kuin hyötyä.
STT-MH
10.9.1999
Ajassa -sivulle
|