Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Yritykset ostavat vilkkaasti omia osakkeitaan



Suomalaiset yritykset ovat ostaneet varsin vilkkaasti omia osakkeitaan tämän ja viime vuoden aikana. Yleisimmin omia osakkeita käytetään osakekauppojen rahoitukseen. Niitä hankkimalla yhtiö voi myös viestittää markkinoille, että se pitää osakettaan aliarvostettuna.


Tämän vuoden aikana omia osakkeitaan ovat ostaneet ainakin UPM-Kymmene, Tamro, Kemira, Asko, YIT-Yhtymä, Talentum, Lännen Tehtaat, Interavanti, Jaakko Pöyry, Espoon Sähkö, Rocla, Finvest ja Novo Group.

Osa niistä aloitti omien osakkeiden hankinnan jo viime vuonna; erityisesti siihen panosti UPM-Kymmene, joka osti omia osakkeitaan viime vuonna peräti 1,8 miljardilla markalla. Näistä osakkeista suurin osa mitätöitiin. Viime vuonna omia osakkeitaan ostivat lisäksi mm. Tieto, Cultor, Ingman Foods ja Olvi.

Omien osakkeiden ostoon tarvitaan yhtiökokouksen valtuutus. Sen on Helsingin pörssin tietojen mukaan saanut ainakin 34 yhtiötä, joista noin puolet on käytännössä myös alkanut ostaa osakkeitaan.

Omien osakkeiden osto on ollut käytännössä mahdollista vasta vuoden 1997 syyskuusta lähtien, jolloin uusi osakeyhtiölaki tuli voimaan. Yritys voi Suomessa ostaa omia osakkeitaan korkeintaan 5 prosenttia osakepääomasta. Sen jälkeen ne on joko mitätöitävä tai myytävä edelleen, ennen kuin uuteen ostoon voidaan ryhtyä.


Syitä on monia

Osakeyhtiölain mukaan pörssiyhtiön on ilmoitettava, kun se alkaa ostaa omia osakkeitaan ja samalla kerrottava syy, jonka vuoksi omien osakkeiden ostoon ryhdytään.

Ville Kivelän Helsingin kauppakorkeakoulussa viime vuonna tekemän pro gradu -työn mukaan yritysten itse ilmoittamista syistä yleisin oli se, että osakkeita haluttiin käyttää maksuvälineenä yrityskaupoissa. Toiseksi yleisin syy on pääomarakenteen parantaminen vähemmän omaa pääomaa sisältäväksi.

Jos yhtiö mitätöi ostamansa osakkeet, se vähentää yrityksen osakemäärää ja sitä kautta parantaa osakekohtaisia tunnuslukuja. Omien osakkeiden ostolla yritys voi myös pyrkiä viestimään markkinoille, että yhtiö pitää osakkeitaan aliarvostettuina.

Helsingin kauppakorkeakoulussa viime kesänä valmistuneen, Markus Halmeen, Jussi Karhusen, Jani Kempaksen ja Timo Korhosen tekemän tutkimuksen mukaan omien osakkeiden osto yleensä pönkittääkin yhtiön pörssikurssia ainakin lyhyellä tähtäimellä.

Markkinat näyttävät kuitenkin vainuavan varsin herkästi, aikooko yritys todella käyttää ostovaltuuksiaan: niiden yhtiöiden kohdalla, jotka eivät todella ryhdy osakkeiden ostoon, kurssia nostava vaikutus on pienempi ja jää lyhytaikaiseksi.

STT-MH
10.9.1999


Talous -sivulle